בשיתוף לביא תעשיות
ערן שמיר מילא במשך שנים רבות תפקידי ניהול בתעשיות הביטחוניות, בתחום המתכת, בהיי טק ובתחום המזון. כאשר קיבל את ההצעה לעמוד בראש “רהיטי לביא” המתמקדת בעבודות נגרות לבתי כנסת, נענה לאתגר המרגש. הקיבוץ, מצדו, החליט שלאחר 60 שנה בהן מנכ”לי החברה הגיעו מתוך הקיבוץ - הגיע הזמן למנכ”ל חיצוני שיחולל שינויים ויפרוץ את הדרך קדימה. “השילוב של כבוד רב לקיים יחד עם רצון לאתגר את עצמי ואת המפעל הביא אותי לקבל את התפקיד”, אומר שמיר.
כיום “רהיטי לביא” הינו מפעל ריהוט בתי הכנסת המוביל בעולם. על פי נתוניה, החברה ריהטה כ-5,600 בתי כנסת בישראל ויותר מ-1,000 בתי כנסת בעולם. “אם סופרים את כל מקומות הישיבה שיצרנו עבור מתפללים – עוברים את ה-1,000,000 מקומות ישיבה. מהדגם הפופולרי ביותר אנו מייצרים מעל 15,000 מדי שנה”, הוא אומר בגאווה.
“הפרויקטים נעים בטווח מורכבויות רחב ממוצרים סטנדרטיים שניתן להזמין מקטלוג ועד לכאלו המעוצבים באופן ייחודי ללקוח. זו יכולת שאין לחברות ריהוט רבות, שכן בדרך כלל הן מתמחות או ביצירת רהיטים קטלוגיים זהים או ב-Custom Made. אנחנו יודעים לעבוד היטב גם בזה וגם בזה. אם מסתכלים רק על הנישה של ריהוט לבתי כנסת - אנו החברה הגדולה והוותיקה בתחום, עם ניסיון רב הרבה יותר מכל חברה מתחרה. לניסיון הזה ישנה חשיבות גדולה. מלבד מיומנות הנגרות שלנו - אנו נדרשים גם להבנה עמוקה של מה זה בדיוק בית כנסת, איך נראית תפילה, מה ההשפעה של מעברים, של הגישה, מה זו בימת קריאה ואיזה עומס יש עליה כשילדים קופצים בשמחת תורה”.
שמיר מסביר כי הדקדוק בבחירות הריהוט נובע בין היתר מכך שהלקוח בדרך כלל קונה את המוצר בפעם הראשונה - וכנראה גם האחרונה, שכן ריהוט בתי כנסת לא מחליפים כל יום. לרוב הלקוח הוא גם מתנדב, למשל, גבאי בבית כנסת, מה שמייצר מצב ייחודי למדיי: הוא לא קניין מקצועי, הכסף לא יוצא מכיסו - והוא גם חושש מתגובות שאר מתפללי בית הכנסת. “אנחנו מקדישים תשומת לב רבה מאוד לחוויית הלקוח - מונח בו פחות נהוג להשתמש בתחום שלנו. אנחנו לא רק מוכרים מוצר אלא נותנים שירות מלא לכל אורך התהליך, ומסייעים ללקוח לשאול שאלות שהוא עצמו לא יודע שהוא צריך לשאול - ואז נותנים לו את התשובות. יש לנו עובדת שאחראית על חוויית הלקוח ועובד שמסתובב בכל הארץ ונותן שירות ללקוחות. אני לא מכיר עוד חברות בתחום שלנו בהן הצד הזה מפותח כל כך”.
למה בעצם בתי כנסת בחו”ל צריכים ספק ריהוט ישראלי?
“מכיוון שיש מעט מאוד אדריכלים בחו”ל עם ניסיון בתחום הזה, פעמים רבות אנו עובדים עם אדריכל שלוקח חלק במשימה כזאת בפעם הראשונה. זה יכול ליצור כל מני מקרים משעשעים כמו אדריכל מהשורה הראשונה שבתכנון בית הכנסת שרטט בליטה על כל משקוף, וכששאלו אותו מה זה ענה ‘ראיתי כזה בבתים של יהודים’, בהתכוונו למזוזה. זו מסוג הדוגמאות שגורמות לי להגיד פעמים רבות לעובדים שהאתגר שלנו הוא לא תפעולי, לא ייצור המוצרים, אלא הבנת הצרכים והיכולת לעבוד מול לקוח שעושה את זה לראשונה”.
האתגר: לזהות את החדשנות שהשוק מוכן לקבל
שמיר נכנס לתפקיד מנכ”ל “רהיטי לביא” שבועיים לפני פרוץ מגפת הקורונה, וכך הוא מצא את עצמו נאלץ לסגור מפעל עוד לפני שהתחיל לבצע בו את עבודתו. שמיר הפך את הלימונים ללימונדה ותיעל את הזמן שבו המפעל היה סגור לחשיבה על שינויים ועדכונים של תהליכי העבודה. “זה היה זמן טוב לפצח איך לחדש בעולם שהוא מאוד מסורתי מטבעו”, הוא אומר. “נעשתה חשיבה כיצד להמשיך לעשות היטב את מה שאנחנו עושים ובמקביל לזהות את החדשנות שהשוק מוכן לקבל. מגבלות הקורונה הכתיבו לנו לבצע תקשורת דרך ה-Zoom, ועל ידי כך הבנו שבכוחנו לבצע מכירות לחו”ל גם מרחוק. הבנה נוספת שסיפקה התקופה היא שיש צורך להרחיב את תחומי העיסוק של המפעל מעבר לבתי כנסת. לכן, החלטנו להיכנס גם לתחום הריהוט לאירוח: בתי מלון, אכסניות, מסעדות, פנימיות, בתי אבות וכדומה - תחום בו אנו הולכים ומעמיקים בימים אלו”.
מהו הדבר משמעותי ביותר עבורך בעשייתך כמנהל ב”תעשיות לביא”?
“בעבודה כאן יש אלמנט חזק של הגשמת חלום ללקוחות. במקרים רבים הלקוחות מזמינים עבודה לזכרו של אדם היקר להם, למשל קרוב משפחה שהלך לעולמו. כשמזמין כזה מקבל ארון קודש או מוצר אחר שנעשה לזכר הקרוב שלו - פעמים רבות הוא מתקשר אלינו ומודה לנו בקול נשנק על כך שהגשמנו עבורו חלום. זה חיבור דתי ואנושי עבורי, והרגשה נהדרת שאני מסייע להגשמת חלומות של אנשים”.
מה הופך בעיניך את “רהיטי לביא” להצלחה ישראלית?
“העובדה שבמשך עשרות שנים היא החברה המובילה בתחומה, מכניסה חדשנות לשוק ורואה כל הזמן איך המתחרים מנסים להידמות לה. בנוסף: העובדה שהחברה נחשבת למקום עבודה טוב ועובדיה נשארים בו במשך הרבה מאוד שנים”.
אם לא היית עוסק בתחום הנוכחי - באיזה תחום היית עוסק?
“בכל תחום בו בדלת אחת נכנס חומר גלם ובשנייה יוצא מוצר, ושיש בו שילוב של ניהול אנשים ותהליכי עבודה”.
ערן שמיר
גיל: 54
שנות פעילות: 28 שנה
הישג שיא: “השיא מגיע כל פעם מחדש במקום בו אני נמצא באותו הזמן”.
מוטו: “להוציא את המקסימום מהמינימום”.
חזון: “חדשנות בשילוב אנשים טובים”.
דמות מעוררת השראה: “צוות הניהול של רהיטי לביא”.
חלום שרוצה להגשים: “לזכות בלוטו ולהיות מדריך צילום”.
ישראל ואני: “מחויבות”.
אני בעוד 5 שנים: “מנכ”ל של עסק גדול ומצליח בתחום בתי הכנסת ובתי המלון”.
“יש לנו עובדת שאחראית על חוויית הלקוח ועובד שמסתובב בכל הארץ ונותן שירות ללקוחות.
אני לא מכיר עוד חברות בתחום שלנו בהן הצד הזה מפותח כל כך”
בשיתוף לביא תעשיות