כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים עסק חדש

אם החלטתם להקים עסק או חברה, ודאי עבדתם דרך חתחתים לא פשוטה עד שקיבלתם את אותה ההחלטה. ועכשיו, שאתם כבר שלמים איתה, צפויה לכם עוד דרך והחדשות הטובות הן שמדובר בדרך שהיא אולי מאתגרת, אך היא גם חווייתית ומרגשת. יחד עם זאת, בכדי שתוכלו לצלוח את אותה הדרך בצורה הטובה ביותר, חשוב שיהיה ברשותכם את כל המידע הנדרש לגבי הפעולות שעליכם לבצע בדרך לצלוח את המשימה

בשיתוף אלדן

בחירת סוג העסק
אחת ההחלטות הראשונות אותן אתם צריכים לבצע נוגעת לבחירת סוג העסק, כאשר בין האפשרויות:

  • עוסק פטור – עסק קטון אשר מחזור ההכנסות השנתי המקסימאלי שלו לא עולה על 102.292 ₪ - נכון לשנת 2022.
  • עוסק מורשה – עסק שמחזור ההכנסות שלו צפוי לעבור את התקרה של עוסק פטור. בנוסף, ישנם בעלי מקצוע כמו: פסיכולוגים, עורכי דין, מנהלי חשבונות ועוד.. אשר אינם רשאים להירשם עוסק פטור, גם אם ההכנסות הצפויות שלהם הן מתחת לתקרת העוסק הפטור (הרשימה של בעלי המקצוע משתנה לפעמים ולכן, כדאי לבדוק את הנושא הזה עוד לפני שפותחים את העסק).
  • חברה בע"מ – במקרה הזה מדובר בהקמת תאגיד של ממש, אשר ייעודו ביצוע של פעיות עסקית על ידי בעלי המניות.
    בחירת סוג העסק, אמורה להתבסס על התוכנית שלכם, על אופי העסק אותו אתם מקימים, על היעדים שהצבתם ועל המחזור העסקי הצפוי.

את הבחירה יש לעשות בטרם תחילת פעילות העסק ובהתבסס על אותה הבחירה, גם להקפיד על ביצוע הרישום המתאים.

רישום העסק מול הרשויות הרלוונטיות
אחרי שהחלטתם לגבי סוג העסק, תוכלו להתקדם לשלב הבא ולפנות לרישום העסק מול הרשויות הרלוונטיות: מע"מ ומס הכנסה.
חשוב לציין שהמסמכים אותם תתבקשו להביא למעמד רישום העסק תלויים במידה רבה בסוג העסק כאשר: עוסק פטור או עוסק מורשה שהוא אדם יחיד אמור להביא למעמד ההרשמה: ת"ז, חוזה שכירות או קנייה של מקום העסק, אסמכתא כל קיום חשבון בנק של העסק. במידה ומדובר בשותפות יש להביא: ת"ז של כל אחד מהשותפים, חוזה שכירות או קנייה של מקום העסק, אסמכתא המעידה על קיום חשבון בנק של השותפות, אישור על רישום השותפות (במידה ויש אישור שכזה). מי שמבקש לפתוח חברה בע"מ אמור להביא עמו: אישור של רשם חברות, שמות מנהלי החברה ופרטיהם, חוזה שכירות או קנייה של מקום העסק ותקנון ופרוטוקול של מינוי מנהלים.

קבלת ייעוץ עסקי חיצוני
כמובן שלצד הפרוצדורות וההתנהלות מול הגופים השונים, ישנן עוד לא מעט פעולות אותן יש לבצע בהליך פתיחת עסק – כאשר, אם מבצעים את כל הפעולות בצורה נכונה, ניתן להבטיח שהקמת העסק תתבצע על הצד הטוב ביותר ותסלול במידה רבה גם את הדרך לצמיחה ולהצלחה.
יש לא מעט החלטות אותן צריך לקבל כמו: החלטות לגבי שם ומיתוג העסק, החלטות לגבי העובדים המשכורות והתנאים השונים (לדוגמא, אם אתם צריכים רכבים לעובדים או למנהלים, כדאי גם לבדוק את הנושא של ליסינג תפעולי) וכאמור, רשימת ההחלטות והפעולות אותן יש לבצע עוד ארוכה.
מי שמתקשה בקבלת אותן החלטות ומבקש לצלוח את הדרך על הצד הטוב ביותר, יוכל להסתייע ביועץ עסקי מנוסה ומקצועי. תפקידו של אותו יועץ עסקי הוא ללוות את בעל העסק לאורך כל הליך הקמת העסק (ולעיתים גם לאחר מכן) ולסייע לו בקביעת אסטרטגיית פעולה וביצירת תוכנית מסודרת, כאשר, בשלבים הבאים, כל מה שיידרש לעשות זה פשוט לדבוק בה ולפעול על פיה.

בשיתוף אלדן

כדאי להכיר