נמל התעופה של איסטנבול (החדש, לא אטאטורק, המוכר היטב לישראלים) עקף את הית'רו בלונדון והפך לנמל התעופה העמוס ביותר באירופה, עם מעל 1,300 טיסות ביום, על פי דו"ח של הארגון האירופי לבטיחות בניווט אווירי (EUROCONTROL). בין ה-2 לדצמבר ל-8 בדצמבר, נמל התעופה של איסטנבול רשם ממוצע של 1,352 טיסות ביום, ובכך הבטיח את המקום הראשון בין נמלי התעופה האירופיים. הדו"ח מיקם את הית'רו במקום השני בין נמלי התעופה האירופיים, עם ממוצע של 1,243 טיסות יומיות; אחריו סכיפהול באמסטרדם, עם כ-1,240 טיסות ביום; ונמל התעופה של פרנקפורט, שרשם כ-1,151 טיסות ביום, במקום הרביעי.
שר התחבורה והתשתיות הטורקי, עבדולקאדיר אוראלוגלו, העריך את דו"ח סקירת התעופה האירופית של EUROCONTROL בהצהרה בכתב. "נמל התעופה שלנו באיסטנבול שמר על מקומו הראשון, ועקף נמלי תעופה בבירות אירופיות כמו לונדון, אמסטרדם ופריז".
עלייתו של נמל התעופה באיסטנבול לחזית התעופה האירופית מיוחסת למיקומו הגיאוגרפי האסטרטגי, לתשתית המודרנית שלו ולרשת הטיסות הנרחבת. בתפקידו כגשר בין אירופה לאסיה, הוא הפך לנקודת מעבר חיונית לנוסעים בינלאומיים. כפי שזה נוסח ב-Travel And Tour World: "יכולתו של נמל התעופה איסטנבול לנהל מעל 1,300 טיסות בכל יום משקפת את התשתית הנרחבת שלו ואת תפקידו בחיבור אירופה ליעדים גלובליים שונים".
הצלחתה של טורקיה בתחום הטיסות ניכרת גם בזמני העיכוב בטיסות: אוראלוגלו הדגיש כי המרחב האווירי הטורקי הפך לאחד היעילים ביותר באירופה. "כאשר אנו בוחנים את זמני העיכוב לטיסה במרחב האווירי של EUROCONTROL, המרחב האווירי הטורקי שלנו הפך לאחד המרחבים האוויריים היעילים ביותר באירופה, עם זמן עיכוב של פחות מ-0.5 דקות לטיסה", הוא ציין.
טורקיה כולה רשמה בתקופת הדו"ח ממוצע של 2,511 טיסות יומיות, מה שמיצב אותה כמדינה השישית באירופה בנפח התנועה האווירית. הבולטות של נמל התעופה איסטנבול הגבירה את התיירות ונסיעות העסקים לאיסטנבול וטורקיה, מעודדת צמיחה כלכלית ויוצרת הזדמנויות תעסוקה. עסקים מקומיים, החל מתחום האירוח ועד התחבורה, נהנים מזרם הנוסעים העובר דרך נמל התעופה.
הצלחת נמל התעופה משכה חברות תעופה בינלאומיות להקים נתיבים ושותפויות, מה שמשפר את הקישוריות והאינטגרציה הכלכלית עם שווקים גלובליים. התמקדותו של נמל התעופה איסטנבול בשיפור חוויית הנוסע, הרחבת נתיבי טיסה וניצול היתרון הגיאוגרפי שלו מיצב אותו כמתחרה רציני בשוק התעופה האירופי.
עם זאת, העלייה בתנועה האווירית מעלה חששות לגבי קיימות. נמל התעופה איסטנבול ניצב בפני אתגר של איזון בין הרחבת הפעילות לאחריות סביבתית. המאמצים למזער את ההשפעה הסביבתית שלו כוללים יישום טכנולוגיות לחיסכון באנרגיה, הפחתת פליטות פחמן וקידום נהלים ברי-קיימא. "מחויבותו של נמל התעופה איסטנבול לקיימות תהיה קריטית בהבטחת יישור המשך התרחבותו עם תקנים סביבתיים גלובליים".
תוכניות להרחבה נוספת בנמל התעופה כוללות מסלולי המראה נוספים ושיפורים בטרמינל, להגדלת הקיבולת ושיפור היעילות התפעולית. נמל התעופה חוקר יישום טכנולוגיות דיגיטליות, כגון צ'ק-אין אוטומטי ומערכות חכמות לטיפול במטען, שמטרתן לייעל תהליכים ולשפר את חוויית הנוסע. יוזמות אלה צפויות לשמר את מעמדו המוביל של הנמל.
עם השקעות מתמשכות בתשתיות, קיימות וטכנולוגיה, נמל התעופה באיסטנבול ממוצב היטב לשמור על הובלה באירופה ומעבר לה. ההכרה בו כמרכז התעופה העמוס באירופה היא עדות לחזון האסטרטגי שלו, למצוינות התפעולית ולתפקידו המשמעותי בתעופה העולמית. התפתחותו המתמשכת מדגישה את חשיבותה הגוברת של טורקיה בסקטור התעופה העולמי. "ההישג של נמל התעופה איסטנבול לא רק משקף את יכולותיו הנוכחיות, אלא גם מכין את הקרקע להתקדמויות עתידיות וצמיחה מתמשכת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו