חוקרים זיהו ע"י שימוש ב-AI יותר מ-300 גיאוגליפים חדשים שנוצרו על ידי תרבות הנאזקה בפרו. 303 הציורים המונומנטליים שהתגלו במדבר כוללים ייצוגים אנשים שנראים כמו חייזרים, חיות מבויתות, דגים, ציפורים וחתולים. רוב הממצאים החדשים התגלו בעזרת בינה מלאכותית ורחפנים, שאפשרו לחוקרים לנתח נתונים מאזורים רחבים במדבר ולזהות אתרים שבהם קיימת סבירות גבוהה לאיתור גיאוגליפים שטרם תועדו. הממצאים שפורסמו מסכמים סקר בן שישה חודשים שנערך על ידי אוניברסיטת יאמאגטה, שהוביל ל"עלייה של פי 16 בקצב הגילויים".
צוות המחקר, בהובלת מסאטו סאקאי, בחן 1,309 מיקומים בעזרת מערכת בינה מלאכותית בשם ResNet50, שאומנה לזהות דפוסים בתמונות אוויר ברזולוציה גבוהה. "הבינה המלאכותית הצליחה לסנן 98% מהתמונות" הסביר מרקוס פרייטג, פיזיקאי ב-IBM שהשתתף בפרויקט. "מציאת המחט בערימת השחת הופכת לבלתי אפשרית כמעט ללא עזרת אוטומציה", הוא הוסיף.
לזיהוי הגיאוגליפים החדשים, החוקרים השתמשו באפליקציה שמסוגלת להבחין גם במתארים חלשים מאד מתצלומי אוויר. המערכת יצרה רשימה של 303 דמויות והציעה יותר מ-47,000 אתרים פוטנציאליים, ו-1,309 זוהו כבעלי פוטנציאל גבוה. עד כה נחקרו רק 26% מהאזורים שהוצעו על ידי הבינה המלאכותית.
בין ספטמבר 2022 לפברואר 2023, החוקרים יצאו לשטח, סיירו במיקומים המבטיחים יותר ברגל ובעזרת רחפנים. בסופו של דבר הם אימתו את הימצאותם של 303 גיאוגליפים באמצעות ביקורים באתרים. בין הייצוגים שאותרו היו לווייתן קטלן (אורקה) באורך 22 מטר שמחזיק סכין וכורת ראש אדם, וכן מוטיבים של צמחים, אנשים, נחשים, קופים, חתולים, תוכים ולאמות. הגיאוגליפים שהתגלו לאחרונה הם בממוצע בגודל של 9 עד 10 מטרים, ונמצאים ליד שבילים וכבישים, כך שניתן לראות אותם גם מהקרקע.
תרבות הנאזקה התקיימה בפרו של ימינו לפני האינקה, מ-200 לפנה"ס עד 700 לספירה. מלבד הגיאוגליפים, כמעט כל מה שנותר מתרבות נאזקה הם חלקי כלי חרס ורשת השקיה שעדיין פועלת. עם זאת, ב-1927 גילה מדען פרואני בעת טיול רגלי באזור את ציורי הדמויות העצומים, שנוצרו על ידי גירוד השכבה העליונה בעלת החצץ בצבע חלודה כדי לחשוף את תת-הקרקע בצבע אפור-צהוב, טכניקה שהפכה את הגיאוגליפים לנראים מהאוויר. במהלך העשור שלאחר הגילוי, טייסים מסחריים שטסו מעל האזור חשפו את גודלה העצום של היצירות האנושיות.
למרות שב-100 השנים שחלפו מאז התבצעו מחקרים נרחבים באזור, טרם ברורה מטרת היצירות המונומנטליות. הגיאוגליפים העתיקים משכו תיאוריות הנעות בין הדתיות, לפיהן מדובר במחוות לאלי ההר והפוריות החזקים; הסביבתיות, לפיהן אלה מדריכים אסטרונומיים לחיזוי הגשמים הנדירים באנדים הסמוכים; ועד הפנטסטיות, לפיהם מדובר במסלולי המראה וחניה לחלליות של חייזרים.
סאקאי אמר שהגיאוגליפים צוירו ליד מסלולי העלייה לרגל למקדשים, מה שמרמז שהם תפקדו כמרחבים קדושים לטקסים קהילתיים. "אני מצפה שיתגלו עוד עובדות מפתיעות", הוא אמר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו