X

הבננה שנמכרה ב-6.2 מיליון דולר: ההסבר המלא

איך פרי יומיומי כמו בננה, מודבק לקיר עם סרט דביק, הצליח לזעזע את עולם האמנות ולהימכר ב-6.2 מיליון דולר? "קומיקאי" של מאוריציו קטלן היא לא רק הפרי היקר בעולם – היא תופעה תרבותית

בננה על קיר - היצירה השנויה במחלוקת. צילום: צילום מסך

ב-20 בנובמבר 2024, נמכרה במכירה פומבית של סות'ביס בניו יורק יצירת האמנות "קומיקאי" של האמן האיטלקי מאוריציו קטלן בסכום מדהים של 6.2 מיליון דולר. היצירה, המורכבת מבננה טרייה המודבקת לקיר באמצעות סרט דביק, עוררה דיון נרחב על ערכה של אמנות עכשווית ועל הגבולות בין אמנות לחיי היומיום.

ההיסטוריה של היצירה

"קומיקאי" הוצגה לראשונה ביריד האמנות Art Basel במיאמי ב-2019. היצירה נמכרה אז בשלוש מהדורות, כל אחת במחיר של בין 120,000 ל-150,000 דולר. היא הפכה מיד לוויראלית, משכה קהל רב וגרמה לדיון על מהות האמנות והערך המיוחס לאובייקטים יומיומיים. במהלך התערוכה, אמן אחר אף אכל את הבננה כחלק ממחאה, אך הגלריה פשוט החליפה אותה באחרת.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by COMPLEX (@complex)

המכירה הפומבית והקונה

במכירה הפומבית האחרונה, היצירה נמכרה ליזם הקריפטו הסיני ג'סטין סאן, מייסד פלטפורמת TRON. סאן הביע את כוונתו לאכול את הבננה כחלק מהחוויה האמנותית, ובכך להדגיש את האופי החולף של היצירה ואת הקשר בין אמנות, תרבות הפופ והעולם הדיגיטלי.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Brooke Shields (@brookeshields)

השחקנית ברוק שילדס במחווה אישית ליצירה עם הצגתה לראשונה ביריד אמנות במיאמי 

תגובות וביקורת

המכירה עוררה תגובות מגוונות בעולם האמנות ובציבור הרחב. חלק ראו בה ביקורת חדה על שוק האמנות ועל האופן שבו ערך מיוחס לאובייקטים, בעוד אחרים ראו בה גימיק או פרובוקציה חסרת משמעות. עם זאת, אין ספק שהיצירה הצליחה לעורר דיון נרחב על מהות האמנות ועל הערך שאנו מייחסים לה. 

אז מה בעצם המשמעות של יצירת הבננה המודבקת לקיר? 

מאוריציו קטלן ידוע כאמן השובר מוסכמות, שיצירותיו לעיתים קרובות מעוררות פרובוקציה ושיח עמוק על מהות האמנות והחברה. "קומיקאי" אינה יוצאת דופן; היא מאתגרת לא רק את ערכי האמנות המסורתיים, אלא גם את עצם הדרך שבה אנו תופסים את המושג "יצירה". הבננה, כאובייקט יומיומי ופשוט, הופכת ל"יצירה" רק בזכות מיקומה, ההקשר שבו היא מוצגת, והמסר שהיא משדרת.

הבחירה בבננה ובסרט הדביק אינה מקרית. הבננה היא סמל לפשטות, זמניות ופגיעות – פרי שיתקלקל תוך ימים ספורים, ולא יוכל לשרוד פיזית את מבחן הזמן. הסרט הדביק, שהוא כלי עבודה בסיסי, מדגיש את האלמנט האנטי-הרואי ביצירה, ומזכיר לצופה שאמנות אינה בהכרח זוהרת או מתוחכמת. זהו שילוב המסמל את הסתמיות של חיי היומיום, אך גם את הכוח הטמון בהענקת משמעות חדשה לאובייקטים פשוטים.

במובן עמוק יותר, "קומיקאי" מציבה שאלות על תפקיד האמן בעידן העכשווי. האם האמן הוא יוצר של אובייקטים או פרובוקטור של רעיונות? האם יצירת אמנות חייבת לשרוד פיזית כדי להיחשב ככזו, או שמא ההשפעה המחשבתית שהיא מייצרת מספיקה כדי להעניק לה ערך? שאלות אלו מקבלות משנה תוקף בעידן הדיגיטלי, שבו תיעוד וחוויית הצופה לעיתים חשובים יותר מהאובייקט עצמו.

"הפרי היקר ביותר בעולם": המכירה הפומבית של היצירה בסות'ביס, ניו יורק

בנוסף, היצירה משקפת את תקופתנו, שבה תרבות הממים משפיעה על האופן שבו אנו מעבדים מידע ותופסים תרבות. "קומיקאי" הפכה לוויראלית באופן מיידי, וזכתה לאלפי אזכורים במדיה החברתית, בממים ובדיונים ציבוריים. בכך, היא מדגישה את האופן שבו יצירות אמנות בימינו מתקיימות לא רק בחללים פיזיים, אלא גם במרחבים וירטואליים, שם השיח הציבורי מעניק להן חיים נוספים.

קטלן מתייחס גם ליחסי הכוחות בשוק האמנות. המכירה הפומבית של היצירה במחירים אסטרונומיים מעלה שאלות על הערך הכלכלי של אמנות: האם המחיר משקף את הערך התרבותי, או שמא מדובר בספקולציה כלכלית? היצירה, בתמימותה לכאורה, מצליחה להאיר זרקור על שוק האמנות עצמו ולבקר אותו באירוניה.

בסופו של דבר, "קומיקאי" היא יותר מסתם פרי מודבק לקיר. היא אמירה תרבותית, חידוד של מציאותנו העכשווית, וקריאה לחשיבה מחודשת על האמנות, על הקשר בינה לבין חיי היומיום, ועל המקום שלה בחברה גלובלית המחוברת בעידן הדיגיטלי.

מקורות אלו שימשו בהכנת הכתבה ונמצאו בסיוע ChatGPT:

The $6.2 Million Banana, Explained: וניטי פייר; Peeling the $6.2 Million Banana: An Auction Explainer: ניו יורק טיימסLa très chère banane de Maurizio Cattelan, chef-d'œuvre d'art virtuel: לה-מונד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר