X

שפעת: מיתוסים ועובדות על החיסון וכל מה שחשוב לדעת רגע לפני החורף

כמדי שנה גם החורף יגיע גם אורח לא רצוי – השפעת. בעוד רופאים מדגישים את חשיבות החיסון, רבים עדיין חוששים, מתלבטים או נסמכים על מיתוסים ותפיסות שגויות. להלן העובדות וכל מה שבאמת חשוב לדעת

חיסון שפעת נחשב לאחד מהחיסונים המומלצים ביותר לנשים בהריון; הוא מעניק הגנה לאם וגם לתינוק במהלך החודשים הראשונים לחייו. בתמונה, שיר אלמליח בהיריון. צילום: שי פרנקו

עונת החורף מתקרבת, ושוב נשמעת השאלה – האם להתחסן נגד שפעת? גם השנה מתגלים מיתוסים ועובדות מבלבלים, שגורמים לרבים להסתפק במידע לא אמין ולהימנע מהחיסון. חיסון השפעת מומלץ על ידי רוב גופי הבריאות בעולם, אך לפני שמחליטים בעד או נגד, חשוב להפריך את המיתוסים העיקשים ולהכיר את העובדות.

מיתוס 1: "החיסון נגד שפעת יכול לגרום לשפעת"

למרות שמועה נפוצה זו, החיסון נגד שפעת לא יכול לגרום למחלה עצמה. החיסון מכיל וירוס מת או רק חלקים ממנו שאינם פעילים, ולכן אינו מסוגל להדביק. נכון שחלק מהמתחסנים עשויים לחוש תסמינים קלים כמו עייפות או חום קל, אך אלה תסמינים חולפים, שאינם דומים למחלה עצמה. תופעות לוואי חמורות הן נדירות, ושגם נשים בהריון וילדים מעל גיל חצי שנה יכולים להתחסן בבטחה.

מיתוס 2: "שפעת היא רק התקררות קשה"

החשש להידבק בשפעת אולי לא מרתיע את כולם, אך חשוב להבין שמדובר במחלה חמורה יותר מהתקררות. תסמיני השפעת נוטים להיות קשים יותר מאשר אלו של הצטננות ומלווים בכאבי שרירים, חום גבוה ותשישות משמעותית. כמו כן, השפעת עלולה לגרום לסיבוכים קשים, בעיקר אצל מבוגרים, נשים בהריון, ילדים ואנשים עם מחלות רקע. מחקרים מצביעים על כך שתחלואה בשפעת עלולה להביא לאשפוז ואפילו לסיכון חיים במקרים חמורים.

חשוב להבין ששפעת היא מחלה חמורה יותר מהתקררות; תסמיני השפעת נוטים להיות קשים יותר, צילום: freepik

מיתוס 3: "אין צורך להתחסן כל שנה"

וירוס השפעת משתנה מידי שנה, ולכן החיסון מותאם מחדש לזנים הנפוצים הצפויים להתפשט בכל עונה. כדי להיות מוגנים מפני השפעת העונתית, חשוב להתחסן מחדש בכל שנה, אפילו אם התחסנתם בעונה הקודמת. מערכות החיסון אמנם לומדות להתמודד עם הווירוס, אך השינויים התכופים בזנים מקטינים את יעילות החיסון משנה לשנה.

מיתוס 4: "לא בטוח להתחסן בהיריון"

החיסון נגד שפעת נחשב לאחד מהחיסונים המומלצים ביותר לנשים בהריון, והוא נבדק בצורה מקיפה כדי לוודא את בטיחותו. מומלץ לנשים בהריון להתחסן, כיוון שהמערכת החיסונית שלהן פגיעה יותר, והשפעת עלולה להוביל לסיבוכים כמו לידה מוקדמת. החיסון מעניק הגנה לאם וגם לתינוק במהלך החודשים הראשונים לחייו, ולכן הוא נחשב לבטוח ולמומלץ במיוחד.

המערכת החיסונית פגיעה יותר והשפעת עלולה להוביל לסיבוכים, לכן חיסון שפעת בהיריון מומלץ ביותר, צילום: vk-studio / vecteezy

מיתוס 5: "אין טעם להתחסן באמצע החורף"

המחשבה שהחיסון יעיל רק אם נלקח בתחילת החורף היא מוטעית. למעשה, כל זמן הוא טוב להתחסן, כל עוד לא נחשפתם לנגיף. מומלץ להתחסן כבר בסתיו, אך מדגישים שגם אם עונת השפעת כבר החלה – החיסון יכול להועיל ולספק הגנה לפני החשיפה. הגוף מתחיל לפתח נוגדנים תוך כשבועיים, כך שגם התחסנות מאוחרת יכולה לצמצם את הסיכון למחלה.

מיתוס 6: "אם יש לכם אלרגיה לביצים, אסור להתחסן"

בעבר, חיסונים נגד שפעת הכילו כמויות קטנות של חלבוני ביצה, מה שעורר חששות בקרב אנשים עם אלרגיה לביצים. אך כיום, קיימים חיסונים נטולי ביצים, ואפילו מי שיש להם אלרגיה קלה לביצים יכולים להתחסן בבטחה, כל עוד הם מתייעצים עם הרופא שלהם. יתרה מכך, החיסונים החדשים מותאמים כך שגם אנשים עם אלרגיות שונות יוכלו ליהנות מהגנה טובה מפני שפעת.

כיום, קיימים חיסונים נטולי ביצים. ארוחת ביצים וטוסט, צילום: vecstock / freepik

מיתוס 7: "החיסון לא יעיל כי הווירוס משתנה כל הזמן"

החיסון אמנם לא יכול לכסות את כל הזנים הקיימים, אך הוא מתמקד בזנים הנפוצים ביותר לפי תחזיות לעונה הקרובה. גם אם יש אי התאמה מוחלטת בין החיסון לזן מסוים, מי שהתחסן לרוב יחווה תסמינים קלים יותר ומחלה קצרה פחות. החיסון תורם גם ליצירת חיסוניות עדר שמפחיתה את הסיכון להדבקה כללית באוכלוסייה.

מיתוס 8: "החיסון מכיל חומרים מזיקים כמו כספית"

חשש נוסף הוא מהכימיקלים שבחיסון, כמו תיומרסל, חומר משמר המכיל כספית. עם זאת יש לדעת שכמות הכספית בו היא מזערית ולא מסכנת את המתחסנים. כמו כן, קיימות גרסאות חיסון נטולות כספית. למעשה, החיסון נחשב בטוח לשימוש על פי רוב המחקרים, והסיכון בו קטן בהרבה מהסיכון לחלות בשפעת חמורה.

חיסון השפעת מומלץ לכל אדם מעל גיל חצי שנה, ולא רק לקבוצות סיכון, צילום: המחשה - מידג'רני

מיתוס 9: "החיסון מיועד רק לאנשים מבוגרים או בעלי מחלות רקע"

החיסון מומלץ לכל אדם מעל גיל חצי שנה, ולא רק לקבוצות סיכון. גם צעירים בריאים יכולים להפיק תועלת מהחיסון, שכן הוא מגן עליהם מפני סיבוכי השפעת וגם מפחית את הסיכון להדביק אחרים. התחסנות כללית של האוכלוסייה יכולה להקטין את ההתפשטות ולהגן על חברי קהילה פגיעים.

למה כדאי להתחסן השנה?

בחירה בחיסון נגד שפעת היא לא רק החלטה אישית לבריאות הפרט, אלא גם מעשה חיוני התורם לבריאות הקהילה כולה. החיסון מצמצם באופן ניכר את הסיכון לתחלואה חמורה שעלולה לגרום לאשפוזים ואף לסיבוכים מסוכנים כמו דלקת ריאות, זיהומים משניים וסיבוכים לבביים. ככל שיותר אנשים מתחסנים, כך מתחזקת "חסינות העדר" – תופעה המסייעת למניעת התפשטות הנגיף ומגנה על מי שאינם יכולים להתחסן מסיבות רפואיות.

החיסון גם מפחית את העומס על מערכת הבריאות. במיוחד בעונת החורף, תקופות של תחלואת שפעת גבוהה עלולות לגרום לעומס יתר בבתי החולים ובמרפאות הקהילה, מה שמוביל לירידה בזמינות המשאבים לחולים במצבים קריטיים אחרים. 

יתרון נוסף הוא שיפור ניכר באיכות החיים בעונת החורף. השפעת ידועה ביכולת שלה לשבש את שגרת החיים: ימים של חום גבוה, תשישות, כאבים, ואף היעדרות מהעבודה או מבית הספר. התחסנות מצמצמת את הסיכוי לחוות מחלה קשה, ומי שכבר נדבק למרות החיסון לרוב ירגיש תסמינים קלים יותר שיחלפו במהירות רבה יותר.  

התחסנות נגד שפעת היא פעולה חכמה ומועילה, המושתתת על מחקרים והמלצות גורמי בריאות עולמיים, צילום: freepik

לא פחות חשוב, החיסון מעניק שכבת הגנה נוספת לקבוצות הסיכון שבקרבתנו. אנשים עם מחלות רקע, קשישים, נשים בהריון ותינוקות רגישים הרבה יותר לסיבוכי השפעת, ויכולים להיעזר בהתחסנות הקרובים אליהם. ככל שהסביבה מחוסנת יותר, כך יורד הסיכוי להידבקות, מה שמפחית את שיעורי התחלואה והסיבוכים אצל הקבוצות הפגיעות ביותר באוכלוסייה.

החלטה להתחסן נגד שפעת היא פעולה חכמה ומועילה, המושתתת על מחקרים עדכניים והמלצות של גורמי בריאות עולמיים. בבואכם לשקול אם להתחסן השנה, זכרו כי החלטתכם יכולה לא רק לשמור על בריאותכם, אלא גם לתרום תרומה משמעותית לבריאות הכללית, להפחתת העומסים במערכות הבריאות ולשמירה על איכות חיים בעונה הקרה.

מקורות: קליבלנד קליניק - "Facts About Flu Shots: Why You Need One Each Year"; CDC - "The Benefits of Flu Vaccination"; Mayo Clinic - "Why a Yearly Flu Shot is Important"; המכון האמריקני לבריאות הציבור - "Community Health and Flu Vaccination". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר