X

דרכים בהן הורים יכולים לגרום בטעות לילדיהם זעזוע רגשי

הורים מלאי כוונות טובות וכנות שואפים להעניק לילדיהם חיים טובים ומאושרים, אך לעיתים, דווקא מתוך דאגה ואהבה, הם עלולים לפגוע רגשית בילדיהם מבלי להיות מודעים לכך. פעולות קטנות עלולות להוביל לילד תחושות קושי ופגיעה, שלעיתים נחרתות לשנים. 16 פעולות כאלו להיות מודעים אליהן

ולעתים, דווקא מתוך רצון להגן ולכוון, הורים עלולים, מבלי לשים לב, לגרום לנזק רגשי ארוך טווח. צילום: bessi / pixabay

הורות היא אחד התפקידים המורכבים ביותר בחיים. ולעתים, דווקא מתוך רצון להגן ולכוון, הורים עלולים, מבלי לשים לב, לגרום לנזק רגשי ארוך טווח. הרגלים שנראים תמימות, כמו ציפיות, ביקורת או אפילו שימוש בתגמולים, במיוחד אם הם נעשים באופן נרחב, עשויים להותיר אצל הילד תחושות חוסר ביטחון, חרדה ולעיתים אפילו טראומה. במאמר זה 16 אופנים נפוצים שאין להתעלם מהם, בהם הורים, ללא כוונה רעה, עלולים להשפיע על ילדיהם לרעה: 

ציפיות בלתי מציאותיות

כאשר הורים דורשים מילדיהם להיות מושלמים או מציבים להם מטרות גבוהות מדי, הילדים עלולים לחוש לחץ מתמיד. תחושת הכישלון מהניסיון לעמוד בציפיות אלה מובילה לירידה בהערכה העצמית ולחרדה. מחקר שפורסם ב-2015 מציין כי ציפיות גבוהות מדי עלולות להוביל לבעיות נפשיות משמעותיות.

העדפת עבודה או חיי חברה

כאשר הורים מעדיפים את הקריירה או חייהם החברתיים על פני צרכי ילדיהם, הילדים עלולים להרגיש לא חשובים. תחושה זו יוצרת חוסר ביטחון ופגיעה רגשית עמוקה. מחקרים מראים כי ילדים החווים תחושת הזנחה זו מפתחים קשיים במערכות יחסים אישיות בבגרותם.

כאשר הורים מעדיפים את הקריירה או חייהם החברתיים על פני צרכי ילדיהם, הילדים עלולים להרגיש לא חשובים, צילום: המחשה - מידג'רני

הורות חסרת עקביות

הורות שבה כללים משתנים ותגובות אינן צפויות עלולה לבלבל ילדים וליצור אצלם תחושת חוסר ביטחון. כאשר הילד אינו יודע למה לצפות, הוא מתקשה לפתח תחושת יציבות. ילדים זקוקים לעקביות מצד ההורים כדי לפתח תחושת ביטחון והתמצאות בעולם הסובב אותם.

ביקורת יתר

ביקורת בלתי פוסקת מצד הורים, גם כאשר נועדה לעזור, עלולה לגרום לילד לפקפק בעצמו. כאשר הילד חש שהוריו אינם מרוצים ממנו, זה פוגע בהערכתו העצמית. מחקר שפורסם ב-2016 ב-"BMC Psychiatry" מצא כי ביקורת יתרה עלולה לגרום להפרעות נפשיות כמו חרדה ודיכאון.

השוואות לאחים או לאחרים

השוואת הילד לאחרים, בין אם אחים או ילדים אחרים, עלולה לגרום לילד לחוש נחיתות. ההשוואות מעוררות תחרות פנימית לא בריאה ויוצרות טראומה רגשית. מחקר משנת 2017 מצא כי השוואות בתוך המשפחה פוגעות בביטחון העצמי ובמערכות היחסים של הילדים.

השוואת הילד לאחרים, בין אם אחים או ילדים אחרים, עלולה לגרום לילד לחוש נחיתות,

ענישה פיזית

מחקרים מוכיחים כי ענישה פיזית, גם במינון מתון, פוגעת בקשר בין ההורה לילד. ענישה פיזית מובילה לבעיות רגשיות כמו חרדה, דיכאון, ואף התנהגות אלימה בעתיד. מחקר שפורסם ב-2021 ב-"American Journal of Pediatrics" מחזק את הקשר בין ענישה פיזית לבין התפתחות בעיות נפשיות.

שימוש בתגמולים לשליטה בהתנהגות

כאשר הורים משתמשים בתגמולים חומריים, כמו מתנות, כדי לשלוט בהתנהגות ילדיהם, הם יוצרים תלות בקבלת אישורים חיצוניים. תלות זו פוגעת בביטחון העצמי של הילד וגורמת לו לקשר בין אהבה לפינוקים חומריים, מה שמחליש את תחושת הערך העצמי.

שימוש בילד ככלי לניהול סכסוכים

כאשר הורים משתמשים בילדיהם ככלי ליישוב או ניהול סכסוכים זוגיים, הילד עלול להרגיש אחראי לבעיות המבוגרים. תחושת אחריות זו גורמת לעומס רגשי כבד ועלולה לפגוע בתחושת הביטחון ובבריאות הנפשית של הילד לאורך זמן.

הכחשת רגשות

כאשר הורים מפחיתים מערך רגשות ילדיהם, לדוגמה באמירות כמו "אל תבכה", הילד עלול להרגיש שהרגשות שלו אינם חשובים. הכחשת רגשות פוגעת ביכולת הילד להתמודד עם רגשות בצורה בריאה. מחקר שפורסם ב-"Harvard Review of Psychiatry" מציין כי הכחשת רגשות מובילה לבעיות בתקשורת רגשית.

שתלטנות

הורים שמנהלים כל פרט בחיי ילדיהם מבלי לאפשר להם לפתח עצמאות, יוצרים תחושת חוסר אונים וחוסר ביטחון. הילדים עלולים להאמין שאינם מסוגלים לקבל החלטות בעצמם, מה שמוביל לפגיעה בתחושת המסוגלות האישית והביטחון העצמי.

הורים שמנהלים כל פרט בחיי ילדיהם מבלי לאפשר להם לפתח עצמאות, יוצרים תחושת חוסר אונים וחוסר ביטחון, צילום: המחשה - מידג'רני

האשמת הילד בבעיות משפחתיות

כאשר הורים מטילים את האחריות לבעיות משפחתיות על הילד, הם עלולים לגרום לו לתחושת אשמה מוגזמת. תחושת אשמה זו אינה מוצדקת ועלולה להוביל לפגיעה רגשית עמוקה ולעומס נפשי כבד המלווה את הילד לאורך זמן רב.

היעדר גבולות ברורים

כאשר הורים אינם מציבים גבולות ברורים ומאפשרים חופש מוחלט ללא הכוונה, הילד עלול להרגיש אבוד. גבולות ברורים הם חלק חיוני בהבנת הילד את סביבתו ותורמים לפיתוח תחושת ביטחון ויציבות, המשפיעה על התפתחותו הרגשית.

השלכת כישלונות ההורה על הילד

כאשר הורה משתמש בילד כמענה לכישלונות אישיים או מקצועיים, הוא מעביר לילד מסר שהוא צריך לפצות על כישלונות אלו. תחושת האחריות המוגזמת הזאת יוצרת עומס רגשי בלתי נסבל שעלול להוביל לדיכאון או התפרצויות רגשיות.

סירוב לבקש סליחה

הורים שאינם מוכנים להודות בטעויות ולבקש סליחה מלמדים את ילדיהם כי התנצלות היא חולשה. גישה זו פוגעת ביכולת הילד לפתח מיומנויות חברתיות נכונות וללמוד להתנצל או לשקם מערכות יחסים שנפגעו בעקבות טעויות או חוסר הבנה.

אווירה מתוחה בבית

כאשר ישנם מתחים תמידיים בבית, כגון ריבים מתמשכים בין ההורים, הילד עלול לפתח חרדה מתמשכת וחוסר יציבות רגשית. בית בו יש מתח מתמשך משפיע על תחושת הביטחון של הילד, שעלול להרגיש חסר אונים במצבים בהם אין לו שליטה.

אובדן שליטה עצמית מול הילד

כאשר הורה מאבד שליטה עצמית ליד ילדיו, הדבר עלול להותיר את הילד בתחושת חוסר ביטחון ואף פחד. הילד מתחיל לפחד מתגובות לא צפויות, ומתקשה להרגיש בטוח ויציב בסביבתו, מה שעלול להוביל לחרדות וקשיים בהתמודדות עם סיטואציות יומיומיות. 

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

מקורות:

  • Parental Expectations and Adolescent Stress: The Role of Perfectionism (Journal of Child and Family Studies, 2015)
  • The Need for Consistency in Parenting (Psychology Today, 2021)
  • Impact of Parental Criticism on Child Anxiety (BMC Psychiatry, 2016)
  • Sibling Comparison and Its Impact on Child Development (Journal of Youth and Adolescence, 2017)
  • The Effects of Fear-Based Parenting on Child Development (Developmental Psychology, 2018)

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר