X

5 מזונות סתיו מזינים לשיפור הזיכרון והאטת ירידה קוגניטיבית • וגם מתכון

עם חילופי העונות והגעת הסתיו, תזונה מגוונת ובריאה יכולה להיות המפתח לשמירה על בריאות מוחית ושיפור הזיכרון • תזונה המבוססת על מזונות עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים עשויה לסייע בהאטת תהליכי הזדקנות המוח • הנה חמישה מזונות סתיו מזינים שיכולים לתרום לשיפור הזיכרון והאטת ירידה קוגניטיבית

מרק דלעת. צילום: המחשה - מידג'רני

עם בוא הסתיו, הטבע מתחדש בצבעים חמימים של עלים נושרים, ויחד איתם מגיעה גם הזדמנות להכניס למטבח שלנו מזונות עונתיים שמחזקים לא רק את הגוף, אלא גם את המוח. בעונה שבה אנו מתחילים להתכנס פנימה ולהשקיע יותר בעצמנו, חשוב לזכור שתזונה עשירה ומאוזנת יכולה לשמור על חדות המחשבה ולשפר את הזיכרון. מזונות הסתיו מלאים בנוגדי חמצון, ויטמינים וחומרים מזינים שעשויים לסייע בהאטת הירידה הקוגניטיבית הטבעית. גלו מהם חמשת המזונות המובילים שיסייעו לכם לשמור על מוח חד וזיכרון איתן בעונה הזו.

דלעת

הדלעת היא סמל הסתיו והיא גם מקור נהדר לחומרים תזונתיים התורמים לבריאות המוח. הדלעת מכילה ויטמין A, סיבים תזונתיים ובטא-קרוטן, אשר מתפקד כנוגד חמצון חזק. נוגדי חמצון כמו בטא-קרוטן מסייעים להילחם בנזקי רדיקלים חופשיים, דבר שיכול להאט את תהליכי ההזדקנות הקוגניטיביים. בנוסף, הדלעת עשירה בויטמין C ו-E, שתורמים גם הם להגנה על תאי המוח.

מרק דלעת, קארי וכוסברה, צילום: לירון אלמוג

אגוזי מלך

אגוזי המלך הם מקור נהדר לחומצות שומן אומגה 3, שמוכרות כחשובות במיוחד לבריאות המוח. מחקרים מראים כי תזונה עשירה באומגה 3 מסייעת לשמור על תפקוד קוגניטיבי תקין ומפחיתה את הסיכון לירידה קוגניטיבית. בנוסף, אגוזי המלך מכילים גם פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון המסייעים להגן על תאי המוח מפני דלקות ונזק חמצוני.

סקורדליה אגוזי מלך וסלט דובדבנים, צילום: אסף קרלה

 

תפוחים

תפוחים הם פרי עונתי שמספק ויטמין C וסיבים תזונתיים, אך תרומתם לבריאות המוח טמונה בעיקר בתרכובת קוורצטין. קוורצטין הוא נוגד חמצון רב עוצמה שנמצא בקליפת התפוח, והוא עשוי לסייע במניעת מחלות נוירודגנרטיביות כמו אלצהיימר. מחקר מצא שקוורצטין יכול להגן על המוח מפני נזקים חמצוניים ומסייע לשמור על תפקוד קוגניטיבי תקין.

קוורצטין, נוגד חמצון רב עוצמה שנמצא בקליפת התפוח, עשוי לסייע במניעת מחלות נוירודגנרטיביות, צילום: @Daria_Yacovleva / Pixabay

סלק

הסלק הוא מקור עשיר בחנקות, שנמצא כי הן משפרות את זרימת הדם למוח. זרימת דם מוגברת יכולה לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, לשמור על חדות המחשבה ולהפחית את הסיכון למחלות מוחיות כמו דמנציה. בנוסף, הסלק מכיל גם בטאלאינים, נוגדי חמצון שעשויים לתרום להגנה על המוח מפני דלקות ונזקים חמצוניים.

עשיר בחנקות, שנמצא כי הן משפרות את זרימת הדם למוח, צילום: המחשה - מידג'רני

כרובית

הכרובית היא מקור מצוין לוויטמין K ולכולין, שני רכיבים חשובים לבריאות המוח. כולין תורם לתפקוד תקין של נוירוטרנסמיטורים, ובכך מסייע לשיפור הזיכרון והלמידה. בנוסף, כרובית מכילה נוגדי חמצון שמסייעים להגן על המוח מפני תהליכים דלקתיים ונזק חמצוני, אשר עלולים לפגוע בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי הכללי.

פרחי כרובית קריספיים בתנור של השף רונן ורה, צילום: יח"צ לימור כרסנטי

מקורות נוספים והשפעות בריאותיות

מחקרים רבים תומכים בקשר שבין תזונה עשירה בנוגדי חמצון וחומצות שומן אומגה 3 לבין שיפור בתפקוד הקוגניטיבי. למשל, מחקר שפורסם ב- Journal of Alzheimer's Disease מראה כי חומצות שומן אומגה 3 משפרות את היכולות המנטליות ומפחיתות את הסיכון למחלות ניווניות. עוד נמצא כי תזונה עשירה בפירות וירקות עונתיים כמו הדלעת והתפוחים תורמת לשיפור הזיכרון בשל תכולת נוגדי החמצון הגבוהה בהם.

הזנת המוח באמצעות תזונה עשירה בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון יכולה לסייע לשמור על זיכרון חד ובריאות קוגניטיבית לאורך זמן. בחירת מזונות סתיו עונתיים, כמו אלה שהוזכרו כאן, יכולה להוות חלק חשוב במניעת ירידה קוגניטיבית ושמירה על חדות מחשבה, במיוחד ככל שמתבגרים.

מתכון "אורז" כרובית מוקפץ

"אורז" כרובית מוקפץ עם גזר, פלפל אדום ורוטב סויה,

מרכיבים:

  • ראש כרובית אחד
  • 1 כף שמן זית
  • 1 בצל קטן קצוץ
  • 2 שיני שום כתושות
  • 1 גזר חתוך לקוביות קטנות
  • 1 פלפל אדום חתוך לקוביות
  • 1 כף רוטב סויה דל נתרן (אופציונלי)
  • מעט פלפל שחור לפי הטעם
  • חופן כוסברה טרייה לקישוט

הוראות הכנה:

  1. הכנת "אורז" הכרובית: חותכים את הכרובית לפרחים ומעבירים למעבד מזון. מפעילים בפולסים עד שמקבלים מרקם של גרגרי אורז. אם אין מעבד מזון, אפשר לגרר את הכרובית בפומפייה.

  2. טיגון הבסיס: מחממים כף שמן זית במחבת רחבה על חום בינוני. מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא שקוף. מוסיפים את השום ומטגנים עוד כדקה.

  3. הוספת הירקות: מוסיפים למחבת את קוביות הגזר והפלפל האדום. ממשיכים לבשל כ-5 דקות, עד שהירקות מתרככים מעט.

  4. בישול הכרובית: מוסיפים את ה"אורז" כרובית למחבת וממשיכים להקפיץ במשך 5-7 דקות, עד שהכרובית מתרככת אך עדיין שומרת על מרקם פריך.

  5. תיבול: מוסיפים את רוטב הסויה ומעט פלפל שחור לפי הטעם. מערבבים היטב כך שכל המרכיבים יקבלו טעמים אחידים.

  6. הגשה: מגישים חם, מקשטים בכוסברה טרייה.

יתרונות תזונתיים:

  • כרובית דלה בקלוריות ועמוסה בסיבים, כך שהיא תורמת לתחושת שובע ושומרת על איזון רמות הסוכר בדם.
  • התבשיל מכיל שילוב של ירקות שמספקים ויטמינים ומינרלים חשובים.
  • השימוש בכרובית במקום אורז מקטין את כמות הפחמימות בארוחה, מה שהופך אותה למתאימה עבור אלו המעדיפים תזונה דלת פחמימות או דיאטת קטו.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  • 5 Nutritious Fall Foods to Improve Memory and Slow Cognitive Decline, verywellhealth, 2024
  • Journal of Alzheimer's Disease, מחקר על אומגה 3 ותפקוד קוגניטיבי, 2021
  • Harvard Health, נוגדי חמצון והשפעתם על המוח, 2022
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר