עגבניות הן רק ההתחלה: המשבר התזונתי מאיים על ביטחון ישראל

המשבר התזונתי מחמיר: האוכלוסייה גדלה, היבולים מצטמצמים, והמצב הביטחוני מעלה את השאלה לאן אנחנו הולכים מכאן?

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את פרופ' יורם קפולניק, מנכ"ל קרן Bard הקרן הדו-לאומית ישראל ארה"ב למחקר ופיתוח חקלאי. השניים דיברו על התלכדות שני המשברים הגלובליים העיקריים כרגע בישראל, על החשיבות בשיתופי פעולה בין לאומיים גם בתחום ביטחון המזון, ולמה דווקא העגבניות הן אלה שניזוקו הכי הרבה?

בקיץ האחרון מחירי העגבניות זינקו, וכל אזרחי ישראל חוו את המשבר בביטחון התזונתי. עם החרפת מזג האוויר והקיץ שהופך לחם יותר, גם היבולים, הפירות והירקות הבסיסיים שאנו צורכים נפגעים. במקביל, קשיים בייבוא בזמן מלחמה מוסיפים לאיום על הביטחון התזונתי ומדינת ישראל חייבת להיערך לכך.

את משבר העגבניות ראינו לאחרונה, אבל האמת היא שהביטחון התזונתי שלנו הושפע מקונפליקטים גיאו-פוליטיים עוד הרבה לפני הקיץ האחרון.

כאשר החלה המלחמה באוקראינה, ישראל, שמייבאת 50% מגרעיני החיטה שלה מאוקראינה, נפגעה. במלחמה הנוכחית אנחנו חווים את המשבר מול טורקיה כאחת הסיבות לעליית מחירי העגבניות, שכן השוק הישראלי נתמך רבות על ייבוא עגבניות טורקיות.

העולם מתמודד כיום עם שני איומים עיקריים: משבר האקלים ומשבר המזון. השניים כמובן קשורים זה לזה, ובישראל אנחנו רואים את מה שנקרא "התלכדות זירות". המצב כרגע מאלץ את המדינה לחשוב אחרת.

בנוסף למשברים העולמיים, ישראל חווה עלייה משמעותית במספר האנשים החיים בה, והמשמעות היא עוד פיות רבות להאכיל. הבעיה העיקרית בהיבט הזה, הוא שעם עליית הנפשות אין עלייה של ייצור חקלאי  שנמצא במגמת עצירה. זוהי בעיה עולמית, לא רק מקומית, אבל במדינת ישראל חווים אותה כרגע באופן מודגש, משום שהיא משתלבת עם המשבר הביטחוני שאנו נמצאים בו כבר שנה.

אז מדוע דווקא העגבניות נפגעות? "זה קורה למעשה בכל קיץ", מסביר פרופ' קפולניק, "בשלהי הקיץ חם מאוד לעגבנייה, ולמרות שהיא פורחת, גרגרי האבק של הפרח לא חיוניים בגלל הטמפרטורה הגבוהה. הבעיה היא שגם בלילה אין הקלה ואז יש פחות יבול".

"מדינת ישראל תמיד ידעה להעמיד מחקר ופיתוח שנתנו לה פער", מתאר פרופ' קפולניק, "עכשיו צריך לפתח עוד יותר. מה שראינו במלחמה עד עכשיו זה כמה קואליציות בין לאומיות חשובות וצריך לעבוד יחד בעוד תחומים, בין היתר ביטחון המזון".

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר