בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה
בפרק זה אירחה דנה רון את ד"ר רועי צזנה חוקר במרכז בלווטניק באוניברסיטת תל אביב. השניים שוחחו על חזרתה של מהפכת המכוניות האוטונומיות בשנת 2024, אחרי שנים של דשדוש, ועל השאלות הרגולטוריות והטכנולוגיות שממשיכות לאתגר את התחום.
עד לפני שנים בודדות, חזון המכוניות האוטונומיות נראה כמו העתיד המבטיח ביותר של התחבורה. אך למרות ההשקעות האדירות וההבטחות הגדולות, הוא קרס כמעט בפתאומיות. כעת, בשנת 2024, החזון הזה חוזר לתודעה וממריא מחדש, מפתיע רבים בעולם התחבורה והטכנולוגיה.
ב-2014, אילון מאסק הכריז שעד סוף העשור, 90% ממכוניות הטסלה על הכביש יהיו אוטונומיות לחלוטין. התחזית הזו, כמובן, לא התממשה, אך מאסק המשיך להבטיח שנה אחר שנה. בינתיים, הציפיות שלא מומשו פגעו באמון הציבור ובשוק, ובמהלך חמש השנים האחרונות חברות מובילות בתחום הרכבים האוטונומיים איבדו משמעותית מערכן.
מדוע חזון המכוניות האוטונומיות לא התרומם עד השנה? אחת הסיבות המרכזיות היא תקריות בטיחות חמורות. ב-2019, מונית אוטונומית של אובר דרסה הולכת רגל שחצתה את הכביש. הרכב, שזיהה אובייקט אך לא הצליח לקבוע אם מדובר בכלי רכב, בעל חיים או אופניים, היה אמור לבלום – אך עשה זאת שנייה וחצי מאוחר מדי. נהגת אנושית שהייתה ברכב לתמיכה במצבים חריגים, ככל הנראה עסקה במכשיר הנייד שלה ולא התערבה בזמן. מקרים כאלה חיזקו את הספקות לגבי יכולתן של מכוניות אוטונומיות להתמודד עם סיטואציות מורכבות בעולם האמיתי.
אחד הפערים המרכזיים שמכוניות אוטונומיות עדיין מתקשות לגשר עליו הוא היכולת להפעיל "היגיון בריא" – היכולת האנושית לבלום רכב בכל מצב חריג באופן אינטואיטיבי. עד השנה, רכבים אוטונומיים לא הצליחו לספק מענה מספק לכך, אך בשנת 2024 נרשמה התקדמות משמעותית. "בעבר, הבינה המלאכותית לא ידעה לבצע הכללות, משום שהמכוניות אומנו להתמודד עם מצבים מוגדרים בלבד", מסביר ד"ר צזנה. "הטכנולוגיות החדשות מסוגלות להפעיל שיקול דעת ולהגיב גם למצבים שלא נתקלו בהם בעבר."
ד"ר צזנה מבהיר שלמרות שמכוניות אוטונומיות עדיין לא הגיעו לרמה שבה ניתן לסמוך עליהן באופן מלא, ההתפתחויות האחרונות בבינה המלאכותית מתחילות לשנות את התמונה. עם זאת, הוא מצנן את ההתלהבות: עדיין לא מדובר במכוניות פרטיות אוטונומיות, אבל תחום המוניות האוטונומיות בהחלט חווה פריחה מחודשת ומתחיל לחזור לפעולה.
ניסויים ברכבים אוטונומיים מתקיימים כיום בארצות הברית וכבר עכשיו הנתונים מעודדים: אחוז התאונות נמוך משמעותית בהשוואה לרכבים רגילים. על פי תוצאות הניסויים מהחודשים האחרונים, נראה שהשיפור הטכנולוגי הוא משמעותי, עד כדי כך שחברות כמו אובר מתחילות לחוש איום על המודל העסקי שלהן. ומה לגבי ישראל? הדרך עדיין ארוכה, אבל בערים כמו סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס כבר אפשר לעלות על מונית אוטונומית ולחוות את העתיד מקרוב.
בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה