X

צרבת: האם הסוד להקלה מסתתר בצנצנת החמוצים?

בשנים האחרונות, רבים טוענים כי מי חמוצים יכולים להקל על תסמיני הצרבת • אבל האם ייתכן שהפתרון נמצא לא על מדף התרופות, אלא בצנצנת החמוצים שבמקרר? אז מה האמת מאחורי הטענה הזו, והאם כדאי לנסות את השיטה?

מי חמוצים נגד צרבת. מיתוס או רמדי יעיל? . צילום: המחשה - מידג'רני

צרבת היא תחושת צריבה או אי נוחות באזור החזה או הגרון, הנגרמת מחזרת חומצות קיבה לוושט. התופעה מתרחשת כאשר השסתום התחתון של הוושט (הסוגר הוושטי התחתון) אינו נסגר כראוי, ומאפשר לחומצות הקיבה לעלות חזרה לוושט. הצרבת יכולה להתבטא בתחושת צריבה, כאב, או טעם חמוץ בפה. היא עשויה להיגרם ממזונות מסוימים, מתח, עישון, או מצבים רפואיים כמו רפלוקס גסטרו-וושטי (GERD). 

התופעה נפוצה ומשפיעה על חלק ניכר מהאוכלוסייה. מחקרים מראים כי כ-15% עד 30% מהאנשים חווים תסמיני צרבת לפחות פעם בחודש, וכ-10% עד 20% חווים אותה פעם בשבוע או יותר. רפלוקס גסטרו-וושטי (GERD), המצב הכרוני של צרבת, משפיע על כ-20% מהאוכלוסייה במדינות מערביות. התופעה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא נפוצה יותר בקרב מבוגרים ועשויה להיות מושפעת מגורמים כמו תזונה, משקל ומצב בריאותי כללי.

רבים מחפשים פתרונות טבעיים להקלת התסמינים, ואחד מהפתרונות המדוברים הוא שתיית מי חמוצים. האם זה באמת עובד?

מי חמוצים כפתרון לצרבת

יש הטוענים כי שתיית מי חמוצים יכולה לסייע בהפחתת הצרבת. התיאוריה היא שהחומץ במי החמוצים יכול לאזן את רמת החומציות בקיבה ולעודד עיכול תקין. בנוסף, חלק מאמינים כי הפרוביוטיקה הנמצאת בחמוצים מותססים טבעית יכולה לשפר את בריאות מערכת העיכול.

מה אומרים המומחים?

עם זאת, אין כיום מחקרים מדעיים המוכיחים את היעילות של מי חמוצים בטיפול בצרבת. למעשה, מכיוון שמי חמוצים הם חומציים, צריכתם עשויה להחריף את התסמינים אצל אנשים מסוימים. ה-American College of Gastroenterology מציין בהנחיותיו כי מזונות ומשקאות חומציים, כמו חומץ ומי חמוצים, יכולים להחריף את תסמיני הצרבת ויש להימנע מהם ככל האפשר. 

תופעה נפוצה המשפיעה על חלק ניכר מהאוכלוסייה. צרבת,

מחוץ לצנצנת: מחקר נוסף

מחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת  הרפואי "JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery" מצא כי תזונה מבוססת צמחים ושתיית מים אלקליניים (בסיסיים) היו יעילים בהפחתת תסמיני רפלוקס לעומת שימוש בתרופות מעכבות משאבות פרוטונים. תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות של תזונה מותאמת ולא את השימוש במזונות חומציים כמו מי חמוצים.

לסיכום, בעוד שיש אנשים המדווחים על הקלה בצרבת לאחר שתיית מי חמוצים, אין תמיכה מדעית מוצקה לטענה זו. למעשה, צריכתם עשויה להחריף את התסמינים אצל חלק מהאנשים. מומלץ להתייעץ עם רופא או תזונאי לפני אימוץ שיטות טיפול טבעיות לצרבת ולשקול שינויים תזונתיים המומלצים על ידי מומחים.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  • Katz, P. O., Gerson, L. B., & Vela, M. F. (2013). Guidelines for the diagnosis and management of gastroesophageal reflux disease. The American Journal of Gastroenterology, 108(3), 308-328.
  • Zalvan, C. H., Hu, S., Greenberg, B., & Geliebter, J. (2017). A comparison of alkaline water and Mediterranean diet vs proton pump inhibition for treatment of laryngopharyngeal reflux. JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery, 143(10), 1023-1029.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר