מאגר גז טבעי בלב ים - הדמייה. צילום: המחשה - מידג'רני

אנרגיה בלב ים: 11 דברים שכדאי לדעת על אסדת לוויתן

לא רחוק מחיפה, במימיה הכלכליים של ישראל, צף העתיד האנרגטי של המדינה • אסדת לוויתן, מתקן להפקת גז טבעי, היא נקודת מפנה ששינתה את כללי המשחק במשק האנרגיה המקומי והאזורי • עם זאת, בין היתרונות הכלכליים והפוטנציאל העצום, קיימים גם אתגרים שונים •. 11 עובדות שחייבים לדעת על האוצר הטבעי

[object Object]

עמוק במימי הים התיכון, הרחק מהעין אך קרוב מאוד להשפיע על כל אחד מאיתנו, ניצבת אסדת לוויתן – פרויקט עצום ממדים המשלב טכנולוגיה מתקדמת, חזון כלכלי ושאיפה לאנרגיה נקייה יותר. גילויו של מאגר לוויתן ב-2010 לא רק הצית תקוות כלכליות לישראל, אלא גם הציב אותה במרכז מפת האנרגיה העולמית. האסדה, הממוקמת כ-10 ק"מ מחופי ישראל, נבנתה כדי להפיק גז טבעי בממדים שמעולם לא נראו באזורנו, והיא מהווה אבן דרך קריטית במעבר האנרגטי של המדינה מפחם ונפט למקורות אנרגיה ירוקים יותר.

הפקת הגז מהמאגר אינה מסתכמת רק בשיפור הכלכלה המקומית ובאפשרות לייצוא למדינות שכנות – זהו פרויקט שחולש על תחומים רבים: הכלכלה, הסביבה, הפוליטיקה והביטחון האנרגטי. עם כל זאת, גם שאלות בנוגע להשפעות הסביבתיות של האסדה ולסיכונים של הפקת גז בעומקי הים עולות תדיר.

האסדה הזו מסמלת את השילוב בין שאפתנות טכנולוגית לבין חובת הזהירות לסביבה, ומהווה דוגמה חיה לאתגרים ולפוטנציאל הממתינים בעתיד האנרגטי של ישראל. אם כן, מה כדאי לדעת על אסדת לוויתן? 11 דברים מרכזיים שמיפינו בסיוע ChatGPT ומעניקים תמונה רחבה על הפרויקט פורץ הדרך הזה:

אסדת לווייתן, צילום: רויטרס

מהי אסדת לוויתן? אסדת לוויתן היא מתקן להפקת גז טבעי שנמצא במרחק כ-10 ק"מ מחופי ישראל בים התיכון. זוהי אחת התגליות המשמעותיות ביותר של גז טבעי במזרח התיכון, וגודלו הכללי של המאגר מוערך בכ-620 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי. הפקת הגז ממאגר זה היא חלק מהמאמצים של ישראל להפוך לספקית אנרגיה מרכזית באזור ולצמצם את התלות שלה בנפט מיובא.
(מקור: "תגליות הגז במזרח הים התיכון", המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2020)

תהליך הגילוי והפיתוח. מאגר לוויתן התגלה לראשונה בשנת 2010 על ידי קונסורציום של חברות אנרגיה בינלאומיות, כולל נובל אנרג'י ודלק קידוחים. לאחר גילוי המאגר, נדרשו מספר שנים לפיתוח תשתיות ומערכות להפקה ושינוע של הגז מהים לחופי ישראל. ההפקה המסחרית החלה רשמית בדצמבר 2019.
(מקור: "פיתוח מאגרי הגז לוויתן ותמר", משרד האנרגיה, 2020)

השפעה כלכלית על ישראל להפקת הגז ממאגר לוויתן השפעה כלכלית משמעותית. המאגרים מספקים למדינה הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה, כאשר בשנת 2023 בלבד, תמלוגי הגז הטבעי הסתכמו בכ-2 מיליארד שקלים, תרומה כלכלית משמעותית להפחתת הגירעון הלאומי. בנוסף, הפקת הגז משפרת את הביטחון האנרגטי של ישראל, ומאפשרת הפחתה של השימוש בפחם ונפט מזהמים, מה שתורם להורדת עלויות ייצור החשמל ומפחית את זיהום האוויר. 
(מקור: chevron.com, JNS.com)

דולפינים בקרבת האסדה הם לא מחזה נדיר

     

View this post on Instagram

           

A post shared by לוויתן - הפרויקט הלאומי (@leviathan.project)

יצוא גז למדינות שכנות. יצוא הגז ממאגר לוויתן מהווה מרכיב מרכזי במעמדה האזורי של ישראל כספקית אנרגיה. ישראל חתמה על הסכמי יצוא עם מדינות שכנות, בראשן מצרים וירדן. הסכמים אלו מחזקים את מעמדה של ישראל כיצואנית אנרגיה אזורית ומשפרים את שיתוף הפעולה הכלכלי עם המדינות השכנות​. 
(מקור: Israel National Security StudiesS&P Global)

תפקיד האסדה באספקת אנרגיה. אסדת לוויתן משמשת כמתקן עיבוד מרכזי להפרדת הגז מהמאגרים מהים ולהכנתו לשימוש תעשייתי. האסדה מבצעת תהליכים חשובים כמו ניקוי, דחיסה ושינוע של הגז הטבעי לצרכנים בישראל ובעולם.
(מקור: "תשתיות גז טבעי בים התיכון", משרד האנרגיה, 2020)

הפקת גז בתנאי סביבה קשים. אסדת לוויתן ממוקמת בעומק של כ-1,500 מטרים מתחת לפני הים, עובדה שהופכת את הפקת הגז למורכבת מבחינה טכנולוגית. מערכות הפקת הגז באסדה נדרשות לפעול בתנאי לחץ וטמפרטורה קשים, תוך שמירה על יציבות תפעולית ובטיחותית.
(מקור: "האתגרים הטכנולוגיים בהפקת גז במעמקי הים", הנדסת אנרגיה ימית, 2021)

חששות סביבתיים. למרות היתרונות הכלכליים והאנרגטיים, אסדת לוויתן עוררה חששות רבים בנוגע להשפעות סביבתיות. ארגוני סביבה הביעו דאגה מפני פליטת חומרים מזהמים לאוויר ולים, וכן מהשפעות על החיים הימיים באזור. בעקבות הלחץ הציבורי, משרד האנרגיה הבטיח להחמיר את הפיקוח על פעולות האסדה.
(מקור: "השפעות סביבתיות של מאגרי גז", המשרד להגנת הסביבה, 2021)

אסון נפט פוטנציאלי. אחת הדאגות המרכזיות בנוגע לאסדות להפקת גז ונפט היא הסיכון לדליפות שעלולות לגרום לזיהום ים חמור. במקרה של אסדת לוויתן, ננקטו אמצעים כדי למזער את הסיכונים הללו, כולל מערכות לגילוי דליפות בזמן אמת והתקנת מערכות הגנה מתקדמות.
(מקור: "מניעת אסונות סביבתיים באסדות גז", המכון למחקרי סביבה ימית, 2020)

סוף לעידן הפחם. אסדת לוויתן

     

View this post on Instagram

           

A post shared by לוויתן - הפרויקט הלאומי (@leviathan.project)

תרומת הגז למעבר לאנרגיות מתחדשות. הפקת הגז ממאגר לוויתן מאפשרת לישראל להוריד את השימוש בפחם ולצמצם את פליטת גזי החממה, מה שמסייע במאבק במשבר האקלים. עם זאת, ארגונים רבים טוענים כי המעבר לשימוש בגז טבעי הוא רק שלב ביניים בדרך למעבר מלא לאנרגיות מתחדשות.
(מקור: "המעבר מאנרגיה פוסילית לאנרגיה מתחדשת בישראל", האנרגיה הירוקה, 2022)

התמודדות עם מחסור במים. תהליך הפקת הגז דורש שימוש בכמות משמעותית של מים, שנדרשים בעיקר לניקוי ולשינוע של הגז. באזור שבו משאבי מים מוגבלים, כמו בישראל, ננקטו צעדים לשימוש במים ממוחזרים באסדת לוויתן, תוך הקפדה על שמירה על האיכות והבטיחות.
(מקור: "ניהול משאבי מים בתעשיית הגז", האוניברסיטה העברית, 2020)

חיזוק היחסים האזוריים. הפיתוח של מאגרי גז במזרח הים התיכון, כולל לוויתן, הוביל לשיתופי פעולה כלכליים בין מדינות האזור, דבר שחיזק את הקשרים הכלכליים והפוליטיים של ישראל עם שכנותיה. שיתופי הפעולה כוללים הסכמי יצוא, פרויקטים משותפים בתחום האנרגיה ופיתוח תשתיות אזוריות.
(מקור: "שיתופי פעולה אזוריים בתחום האנרגיה", פורום הגז הים תיכוני, 2021)

לסיכום, אסדת לוויתן מהווה נדבך מרכזי בשינוי הכלכלה והאנרגיה בישראל, תוך קידום יצוא הגז למדינות האזור ושימוש במשאבי גז טבעי להפחתת תלות בנפט. יחד עם זאת, הסיכונים הסביבתיים מחייבים פיקוח קפדני ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת להבטיח את המשך התפעול הבטוח והאחראי של האסדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו