X

מדוע קשה כל כך לחזור לירח?

חקר הירח הגיע לשיא במשימת אפולו 11 בשנת 1969, כאשר ארצות הברית הצליחה להנחית את האדם הראשון על הירח. מאז, ועד שנת 1972, התקיימו שש משימות מאוישות בסך הכול. למרבה ההפתעה, מאז ועד היום לא חזר האדם לירח. נשאלת השאלה - מדוע כל כך קשה לחזור לירח?

הטכנולוגיה המתקדמת של היום אולי תקל על החזרה לירח, אך המציאות רחוקה מכך

הירח תמיד הקסים את דמיוננו. הכדור הכסוף שמרחף בשמי הלילה, מציץ עלינו בשקט מסתורי, היה מקור להשראה עבור משוררים, מדענים וחולמים בכל הדורות. אך בעוד שהוא קרוב לכדור הארץ יחסית בחלל האינסופי, הוא הפך ליעד שעדיין נשאר רחוק מהישג ידנו. מאז שניל ארמסטרונג ובאז אולדרין הטביעו את עקבותיהם על אדמתו האפורה, לא חזרו בני אדם לרחבי הלבנה. נראה כי הטכנולוגיה המתקדמת של היום תקל על החזרה לשם, אך המציאות רחוקה מכך. המסע חזרה לירח הפך לחלום חמקמק, והשאלה נותרת – מדוע כל כך קשה לנו לשוב אל המקום שכבר כבשו רגלינו?

אתגרים טכנולוגיים ומדעיים

על אף ההישגים המרשימים של שנות ה-60 וה-70, החזרה לירח היא משימה מורכבת מאוד מבחינה טכנולוגית. הטכנולוגיות ששימשו במשימות אפולו פותחו ברובן במיוחד לאותן משימות, והן אינן רלוונטיות במלואן כיום. יש צורך לפתח מערכות חדשות המותאמות לטכנולוגיה המודרנית, וכך גם חידוש ושיפור טכנולוגיות קיימות בתחום הרקטות, התקשורת והמחשוב. כמו כן, יש להביא בחשבון את הצורך לבנות מערכת המאפשרת שהות ארוכה יותר על פני הירח לצורך חקר מעמיק.

לדוגמה, מגבלות הדלק והכוח הן בעיה קריטית במשימות לירח. על אף שהרקטות המשמשות כיום מתקדמות יותר מאשר אלו שהיו בתקופת אפולו, היכולת לשאת דלק וכוח מוגבלת, ולכן יש צורך למצוא פתרונות יעילים יותר שיאפשרו גם נחיתה רכה וגם שהות ממושכת על פני הירח.

בנוסף, על הירח קיימים אתגרים סביבתיים ייחודיים, כגון תנאי הקרינה הקוסמית הגבוהים ותנודות טמפרטורה קיצוניות שבין יום ללילה. תנאים אלה דורשים תכנון חליפות חלל וכלי רכב מיוחדים המותאמים לעמידות בסביבה קיצונית כזו, מה שמוסיף אתגר מדעי משמעותי לתכנון משימה עתידית לירח.

הולכים ומתרחקים זה מזה. כדור הארץ מהירח, צילום: נאס"א

עלויות כלכליות ותקציבים

גורם מרכזי המקשה על חזרת האדם לירח הוא העלות הכלכלית הגבוהה הכרוכה בכך. משימות אפולו מומנו בתקציבי ענק של ארצות הברית, כאשר ההשקעה הכוללת עמדה על כ־25 מיליארד דולר של אז. כיום, על אף הרצון לחקור את הירח, מדינות רבות מתמודדות עם אתגרים תקציביים נוספים, כולל מימון מחקר על מאדים, תחנת החלל הבינלאומית, והתפתחות טכנולוגית בתחומים שונים אחרים.

חקר הירח דורש לא רק השקעה כספית בבניית רקטות וכלי רכב, אלא גם במערכות תמיכה, פיתוח מקומות לינה בטוחים לאסטרונאוטים על פני הירח, והבטחת כל התשתיות הנדרשות כדי לאפשר שהות ממושכת ובטוחה.

העלויות הגבוהות הן אתגר משמעותי גם עבור סוכנויות חלל גדולות כמו נאס"א, שרבות מהתכניות שלה למאדים ולירח נדחו או שונו בשל קשיים תקציביים.

אפולו 11. הנחיתה האנושית הראשונה על הירח., צילום: נאס"א

שינויים בפוליטיקה ובמדיניות

העניין בחקר הירח והחלל תלוי לא מעט בתמיכה הפוליטית והציבורית. בשנות ה-60 וה-70, המאבק הפוליטי בין ארצות הברית וברית המועצות במהלך המלחמה הקרה דרבן את המירוץ לחלל, והוביל להשקעה עצומה בפרויקטים כמו אפולו. אך כיום, לאחר תום המלחמה הקרה, סדרי העדיפויות הפוליטיים השתנו.

חלק מממשלות העולם בוחרות להשקיע בתחומים אחרים של מחקר מדעי או בטיפול באתגרים כלכליים וחברתיים, מה שמותיר פחות תקציב וזמן למימון פרויקטים יקרים כמו חקר הירח. זאת ועוד, משימות חלל דורשות תכנון ארוך טווח, ונושאים פוליטיים כמו חילופי ממשלות ותקופות בחירות משפיעים על היכולת להמשיך בפרויקטים כאלה ללא הפרעות.

התקדמות בחקר החלל ותחזית עתידית

למרות כל האתגרים המוזכרים, החזרה לירח נראית קרובה מתמיד הודות לשינויים טכנולוגיים, מדעיים וכלכליים. משימות חדשות מתוכננות על ידי סוכנויות חלל ברחבי העולם, כמו ארטמיס של נאס"א שמתוכננת להחזיר בני אדם לירח בשנים הקרובות. מאמר של נאס"א שפורסם ב־2021 בשם "Artemis I: Launching to the Moon" מתאר את ההכנות למשימה הראשונה של ארטמיס, הכוללת שליחת רכב חלל בלתי מאויש לירח, ולאחר מכן שליחת משימות מאוישות.

בנוסף, כניסת גורמים פרטיים כמו SpaceX ו-Blue Origin לתחום חקר החלל מעודדת פיתוח טכנולוגיות חדשות ומורידה את עלויות השיגור לחלל, מה שיכול לתרום משמעותית להצלחה של משימות לירח בעתיד הקרוב.

שיגור החללית אפולו 11 הנושאת את ניל ארמסטרונג, באז אולדרין ומייקל קולינס מהמשגר סטורן 5 במרכז החלל קנדי אל הירח ב-16 ביולי 1969. חפשו את גל ההלם כשסטורן 5 חובט בעננים בדקה 1:14!

https://www.youtube.com/watch?v=UExTN3_UOIY

לסיכום, הקושי לחזור לירח נובע משילוב של אתגרים טכנולוגיים ומדעיים, עלויות כלכליות גבוהות ושינויים בסדרי העדיפויות הפוליטיים והמדעיים. למרות זאת, בעזרת פיתוחים טכנולוגיים ושינויים במבנה התקציבי והפוליטי של חקר החלל, ייתכן כי בעשור הקרוב נזכה לראות משימות מאוישות חוזרות לירח - הפעם עם מטרות מרחיקות לכת יותר מאשר אי פעם.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. "Why Is It So Hard to Go Back to the Moon?" - מאת Scientific American, 2023.
  2. "The Cost of Going Back to the Moon" - מאת רוג'ר לנייה, 2020.
  3. "Artemis I: Launching to the Moon" - מאת NASA, 2021.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר