לד שמרגיש מצוקה עלול להתרחק מחבריו ומשפחתו ולהסתגר במעגל קסמים של דכדוך . צילום: המחשה - מידג'רני

6 סימנים לכך שהבריאות הנפשית של ילדכם עלולה להסתבך

כאשר ילדכם משחק וצוחק, אתם חווים יחד איתו את האושר שבילדות. אך לעיתים, מאחורי השמחה מסתתרות מצוקות רגשיות שקטות העלולות להסתחרר במעגל קסמים של התמודדות נפשית ללא מוצא. כיצד תוכלו לזהות את הסימנים המוקדמים לכך? 6 סימנים

[object Object]

בריאות נפשית תקינה אצל ילדים היא חשובה לא פחות מבריאותם הפיזית. עם זאת, לא תמיד קל לזהות כשילדים מתחילים להיכנס למעגל קסמים של הידרדרות רגשית ונפשית. מעגל קסמים מתאר מצב שבו מצב רגשי או נפשי שלילי מוביל לתגובות שמעמיקות את הבעיה. לדוגמה, ילד שמרגיש בדידות עלול להתחיל להתרחק מחבריו, מה שגורם לתחושת בדידות מוגברת. ככל שהמעגל הזה נמשך, הוא מגביר את המצוקה הנפשית ומקשה על הילד לצאת ממנו. כדי לעצור את המעגל, חשוב לזהות את הדפוסים הללו מוקדם ולהתערב בצורה מתאימה. הנה שישה סימנים שיכולים להעיד על כך שהבריאות הנפשית של ילדכם עלולה להידרדר ולהסתחרר במעגל קסמים ללא מוצא:

שינויים קיצוניים במצב הרוח

אם אתם מבחינים שהילד שלכם חווה שינויים חדים במצב הרוח, כמו מעבר מהיר משמחה לעצב, תסכול או כעס, ייתכן שזהו סימן לכך שהוא מתמודד עם מצוקה רגשית. שינויים פתאומיים במצב הרוח יכולים להיות סימן להתמודדות עם בעיות כמו חרדה או דיכאון, במיוחד אם הם מתרחשים בתדירות גבוהה וללא סיבה נראית לעין.

שינויים פתאומיים במצב הרוח יכולים להיות סימן להתמודדות עם בעיות כמו חרדה או דיכאון, צילום: המחשה - מידג'רני

ירידה בתפקוד הלימודי

קשיים בלימודים כמו ירידה בציונים, קושי בריכוז או חוסר מוטיבציה יכולים להעיד על בעיות נפשיות. ילדים שנמצאים במעגל קסמים של מצוקה עלולים להתקשות לשמור על ריכוז, להתמודד עם מטלות לימודיות ולהתמיד בשגרה הלימודית. תחושת חוסר הצלחה עלולה להגביר את תחושת חוסר הערך ולהעמיק את ההידרדרות הנפשית.

ילדים המצויים במעגל קסמים של מצוקה עלולים להתקשות להתמודד עם מטלות לימודיות, צילום: המחשה - מידג'רני

בעיות שינה

שינויים בדפוסי השינה, בין אם זה קושי להירדם, יקיצות תכופות במהלך הלילה או שינה מרובה מהרגיל, הם לעיתים סימן לכך שילדכם חווה מצוקה נפשית. שינה היא גורם מרכזי המשפיע על הרגשות ועל מצב הרוח, וחוסר שינה או שינה מוגזמת עשויים להחריף את הקשיים הנפשיים.

קושי להירדם, יקיצות תכופות במהלך הלילה או שינה מרובה מהרגיל, הם לעיתים סימן לכך שילדכם חווה מצוקה נפשית, צילום: המחשה - מידג'רני

התנהגות תוקפנית או רגרסיה

כאשר ילדים הופכים לתוקפניים יותר או חוזרים להתנהגויות של שלבים מוקדמים יותר בהתפתחותם (כגון חזרה להרגלים תינוקיים), מדובר לעיתים בתגובה למצוקה נפשית שהם חווים. התנהגות כזו יכולה להיות סימן לתחושות של תסכול, חוסר אונים או לחץ פנימי שנבנה לאורך זמן.

כאשר ילדים הופכים לתוקפניים זה יכול להיות סימן לתחושות של תסכול, חוסר אונים או לחץ פנימי, צילום: freepik

התבודדות והתרחקות מחברים ומשפחה

התבודדות חברתית היא סימן חשוב נוסף לכך שמשהו אינו כשורה. כאשר ילד שהיה בעבר חברתי ואוהב אינטראקציות מתחיל להתרחק מחבריו ומשפחתו, זה יכול להוות סימן לכך שהוא מתקשה להתמודד עם רגשותיו. התבודדות חברתית יכולה להוביל להעמקת תחושות הבדידות ולחיזוק המעגל השלילי.

שינויים בתיאבון

שינויים קיצוניים בתיאבון, כמו אכילה מרובה או איבוד תיאבון, הם לעיתים תגובה למתח נפשי. ילדים רבים מתמודדים עם לחץ רגשי באמצעות שינוי בהרגלי האכילה שלהם. ירידה במשקל או עלייה חריגה עלולים להצביע על מצוקה רגשית המלווה בחשיבה שלילית מתמדת.

שינויים קיצוניים בתיאבון, כמו אכילה מרובה או איבוד תיאבון, הם לעיתים תגובה למתח נפשי, צילום: Freepik

איך להתמודד?

אם אתם מבחינים באחד או יותר מהסימנים הללו אצל ילדכם, חשוב לגשת לנושא ברגישות ולהיות ערניים לשינויים נוספים. מומלץ לדבר עם הילד, להקשיב לו, ולהציע לו תמיכה רגשית. בנוסף, פנייה לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולה לסייע רבות בהבנת המקור לבעיה ובמציאת דרכים לעצור את המעגל השלילי.

בהכנת הכתבה שימשו המקורות להלן אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. “Children's Mental Health: Recognizing Early Warning Signs and Getting Help” - CDC)  (2021).
  2. “Sleep Problems in Children and Adolescents with Anxiety” - Journal of Child Psychology and Psychiatry (2022).
  3. “The Impact of Anxiety on Children’s School Performance and Behavior” - APA (2020).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו