X

החדשות ששומעים פחות: מה גרם לקריסת האמון ב-BBC?

בעידן המידע שבו מעט נשאר בצללים, התקשורת הממסדית נתפסת לא פעם כבלתי אמינה עקב גילויים מביכים על המתרחש מאחורי הקלעים של אולפנים נוצצים • ה-BBC, ממוסדות התקשורת הוותיקים והמוערכים, מתמודד בשנים האחרונות עם משבר אמון הנובע מהתנהלות בעייתית • מהניצול לרעה של נסיכה בפניקה, דרך קומיקאי פושע מין ועד לשדרן הכוכב שנתפס עם חומר פדופילי, כך התערער האמון בתאגיד המשפיע

הראיון ב-1995 בתוכנית "פנורמה" של ה-BBC הפך לאחת התופעות המתוקשרות ביותר בתולדות התקשורת הבריטית. צילום: המחשה - מידג'רני

אובדן האמון במדיה הממוסדת הפך לאחת הסוגיות הבוערות בעולם התקשורת והחברה בשנים האחרונות. יותר ויותר אנשים מדווחים כי אינם מאמינים עוד לאמצעי התקשורת הוותיקים והממוסדים. מגמה זו אינה נובעת רק מהתפשטות המידע השגוי או מההטיות הפוליטיות שמיוחסות לאמצעי התקשורת, אלא גם מהתחזקות תחושת הניכור בין הציבור הרחב לבין הגורמים המספקים את המידע.

במקביל, הופעת המדיה החברתית ואמצעי התקשורת האלטרנטיביים, אשר מעניקים לצרכנים את האפשרות לבחור מקורות עצמאיים יותר, רק העמיקה את התהליך. השינויים המהירים באופן שבו מופץ המידע ובעומס התכנים התורמים לתחושת הבלבול ואי אמינות, הביאו לשינוי משמעותי במערכת היחסים בין הציבור לתקשורת הממוסדת. 

רשת השידור הבריטית, ה-BBC, נחשבת במשך עשרות שנים לאחד ממוסדות התקשורת הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם. הרשת הנתמכת מכספי ציבור, עשתה לעצמה שם בזכות דיווחיה האמינים והמקצועיים, והייתה לסמל של אמינות עיתונאית במערכת מדיה ממוסדת שהייתה מורכבת משיקולים אתיים ומקצועיים קפדניים. אולם, בשנים האחרונות, במקביל להתערערות האמון הציבורי במדיה הממוסדת באופן כללי, ה-BBC בפרט מצאה את עצמה בלב סערות עיתונאיות אשר ערערו את מעמדה, להלן כמה מן הבולטות.

הראיון שטלטל את הכתר: חשיפת האמת על ראיון הנסיכה דיאנה

אחת התקריות שהמחישו קריסה מוסרית של ה-BBC היא הריאיון המפורסם עם הנסיכה דיאנה בשנת 1995 בתכנית 'פנורמה' של הרשת. הריאיון נחשב בזמנו להישג עיתונאי, כאשר הנסיכה דיאנה דיברה בגילוי לב על חייה הפרטיים ועל בעיות בנישואיה לנסיך צ'ארלס. זכורה במיוחד אמירתה: "היינו שלושה בנישואים האלו, והיה צפוף מדי" על הרומן הממושך שניהל עם אישה אחרת. עם זאת, בשנת 2021 נחשף כי העיתונאי מרטין באשיר, שערך את הריאיון, השיג הסכמתה ש דיאנה לראיון באמצעות זיוף מסמכים ושקרים שהציג בפניה. בין היתר נאמר לה שהיא נתונה למעקב מצד "שירותי הבטחון" - טענה שנתמכה בקבלות תשלום מזוייפות שהוכנו במחלקת הגרפיקה של התכנית; שהנסיך צ'ארלס מנהל רומן עם אומנת ילדיהם ושהיא אולי בהיריון; שהמלכה חולה ובית המלוכה לא מספר לה את האמת על מצבה והיא ממשיכה לאכול דברי מתיקה לא בריאים, ועוד.

החשיפה עוררה זעם בציבור הבריטי וביקורת נוקבת על ה-BBC ועל הכשלים האתיים שהתגלו. הנסיך וויליאם אמר כי המחדל הוביל להחמרת המתח הנפשי שחוותה אמו ואף סייע להוביל לתוצאות הטרגיות של מותה. פרשה זו לא רק פגעה באמון הציבורי כלפי הרשת, אלא גם העלתה שאלות נוקבות לגבי תפקידה של המדיה הממוסדת בלחץ על דמויות ציבוריות רגישות.

בראיון שהיה לתופעה מתוקשרת, דיאנה סיפרה על קשיים בחיי נישואיה וניכור מבעלה, צילום: AP

לא מצחיק - הפנים האמיתיות של ג'ימי סאוויל

רשת ג'ימי סאוויל היא אחת השערוריות המזעזעות ביותר שקשורות לדמות ציבורית בבריטניה. סאוויל, שהיה מנחה טלוויזיה פופולרי, פילנתרופ ודמות מוערכת בממלכה המאוחדת, נחשף לאחר מותו ב-2011 כאחד הפושעים המיניים הגדולים ביותר בתולדות בריטניה. בחקירות שנערכו לאחר מותו התברר כי סאוויל ביצע עבירות מין כלפי מאות קורבנות, רבים מהם ילדים, לאורך תקופה של למעלה מ-50 שנה. המקרים התרחשו במוסדות שונים, בהם בתי חולים ומתקני רווחה שבהם התנדב סאוויל.

הפרשה עוררה זעזוע עמוק בציבור ובתקשורת, בעיקר בשל העובדה שסאוויל היה במשך שנים רבות תחת עין ציבורית ונהנה ממעמד של כבוד והערכה. ה-BBC, המוסד שבו עבד סאוויל במשך שנים, הואשם בכך שלא פעל למניעת הפגיעות ולטיוח התלונות נגדו. בעקבות הפרשה, הוקמו ועדות חקירה שקראו לבחינה מעמיקה של מנגנוני ההגנה על הקורבנות ושיפור הפיקוח במוסדות התקשורת והרווחה, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

ברקזיט דרך עדשה מעוותת: כשהתקשורת בוחרת צד

פרשה נוספת שתרמה להידרדרות האמון ב-BBC הייתה ההטיה הברורה בסיקור סוגיית הברקזיט שפילגה את הציבור הבריטי. במהלך משאל העם על עזיבת האיחוד האירופי בשנת 2016, נשמעה ביקורת נוקבת מצד תומכי הברקזיט שטענו כי ה-BBC מציגה את ההליך באור שלילי, ממעיטה בערך השפעות החיוביות האפשריות של העזיבה, ומעניקה במה רחבה יותר לקולות המתנגדים לברקזיט. לטענתם, הרשת נקטה גישה מוטה כדי לשמר את הסדר הפוליטי הקיים ולא העניקה מספיק מקום לדיון שקוף ואובייקטיבי בנושא. 

גם בקרב מתנגדי הברקזיט נשמעה ביקורת, אך בכיוון ההפוך – הם טענו שה-BBC לא מספיק חדורה בהצגת הסכנות הכלכליות והחברתיות של עזיבת האיחוד, ושהיא מנסה לשמור על אובייקטיביות באופן מלאכותי מבלי להבהיר את ההשלכות החמורות של עזיבת האיחוד על הכלכלה הבריטית. הטענות משני צידי המתרס הפוליטי הציגו את ה-BBC כמי שנמצאת תחת לחצים פוליטיים מתמשכים, וגרמו לבלבול ולחשדנות כלפי יכולתה של הרשת לשמור על נייטרליות. 

הפגנת פרו-ברקזיט בבריטניה, צילום: AP

בשם הנייטרליות: ארגון טרור הופך ל"ארגון חמוש"

גם לאחר שהוכרז כארגון טרור על ידי מדינות רבות, כולל בריטניה עצמה, רשת ה-BBC ממשיכה באופן עיקש ועקבי לתאר את חמאס כ"ארגון פלסטיני חמוש". אין מחבלים בחמאס, יש "חמושים". גם מחבלים נתעבים שלקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר 2023, הם לפי ה-BBC, "חמושים". הגישה התמוהה הזו עוררה תגובות זועמות מצד גורמים פוליטיים שונים וקהילות יהודיות. נטען כי הגדרת חמאס רק כ"ארגון חמוש" מטשטשת את אופיו הטרוריסטי של הארגון ואת האחריות שלו לפיגועים רצחניים נגד אזרחים, וכן עלולה ליצור רושם מטעה כלפי קהל הצופים והמאזינים.

ה-BBC מצדה טוענת כי היא פועלת מתוך מחויבות לאובייקטיביות ודיוק עיתונאי, ומשתדלת להשתמש במינוחים ניטרליים כדי להימנע מלקיחת צד בסכסוכים פוליטיים. עם זאת, גישה זו ממשיכה לעורר מחלוקת, כאשר רבים סבורים שהיא חותרת תחת הגישה הרשמית של ממשלת בריטניה ומעודדת תעמולה פוליטית. המתח סביב הסוגיה הזו ממשיך להעסיק את דעת הקהל בבריטניה ומחוצה לה.

מחבלי חמאס, צילום: רשתות ערביות

מסך השקרים: יו אדווארדס - רהיטות, מקצוענות וחומרים אסורים 

מעל 40 שנה היה יו אדווארדס אחד משדרי החדשות הבולטים והידועים ביותר בבריטניה, בעיקר בשל תפקידו כמגיש הראשי של מהדורת החדשות המרכזית ב-BBC. אדווארדס שנודע בזכות סגנון הגשה אמין ומקצועי, הגיש חתונות מלכותיות, לוויות ממלכתיות, ותוצאות בחירות כלליות, והפך לדמות מוכרת בעולם התקשורת הבריטית.

עם זאת, ביולי 2023 זועזעה בריטניה  כאשר האשמות חמורות הועלו נגדו. לפי הדיווחים, המגיש הבכיר נחשד בכך ששילם לאדם צעיר סכומים נכבדים בתמורה לתמונות בעלות אופי מיני, חלקן הוגדרו אף כחומר פורנוגרפי, מאז שהיה קטין. המקרה עורר סערה ציבורית לא רק בשל אופיו הרגיש של האירוע אלא גם בשל מעמדו הרם של אדווארדס, שהפך לסמל לאמינות ושקיפות בשידורי החדשות של ה-BBC. בעקבות ההאשמות, משפחתו של אדווארדס פרסמה הצהרה לפיה הוא מתמודד עם בעיות נפשיות חמורות, פרוד מרעייתו מזה מספר שנים ואושפז לקבלת טיפול רפואי, מה שהוסיף ממד נוסף לדיון הציבורי סביב מצבו הבריאותי.

יו אדווארדס מודיע על מות המלכה אליזבת ה-2

החשיפה עוררה שאלות קשות על מנגנוני הפיקוח הפנימיים של הרשת ועל נכונותה להתמודד עם תלונות אתיות נגד עובדים בכירים. המקרה חיזק את התחושה בציבור שהרשת מתקשה לשמור על הסטנדרטים האתיים שלה לאורך זמן, במיוחד כשמדובר בדמויות בעלות כוח והשפעה בתוך המערכת.

השפעתן של שערוריות אלו מתחברת למגמה רחבה יותר של אובדן אמון כלפי מדיה ממוסדת. המדיה המסורתית, שבמשך שנים שלטה במידע שהגיע לציבור, מאבדת מכוחה אל מול מקורות חדשים כמו המדיה החברתית, אתרי חדשות עצמאיים, ובלוגים. הציבור, שבעבר נסמך כמעט בלעדית על גופי התקשורת הגדולים כמו ה-BBC, הופך לצרכן מידע ביקורתי יותר, ובמקרים רבים פונה למקורות מידע חלופיים. 

בהכנת הכתבה נעשה שימוש במקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

1. Richards, M. (2002). Trust and the BBC: A Historical Overview. Cambridge University Press.
2. Davies, N. (2016). Savile: The Scandal That Rocked the BBC. The Guardian.
3. Swinford, S. (2021). BBC Apologizes Over Forged Documents Used to Secure Princess Diana Interview. The Telegraph.
4. Hattenstone, S. (2023). Huw Edwards: BBC News Anchor Caught in Sex Scandal. The Guardian.
5. Williams, D. (2023). BBC Refuses to Call Hamas a Terrorist Group: Public Outrage. The Times.
6. Barnett, S. (2019). The BBC and Brexit: Balancing Reporting in a Polarized Society. The London School of Economics.
7. Glover, S. (2020). BBC’s Brexit Bias: The Coverage That Shook a Nation. The Daily Mail.
8. Hesmondhalgh, D. (2021). Media and Moral Panic: The Case of the BBC. Routledge

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר