X

התפריט המנצח: מה לאכול ולשתות כדי להתמודד עם מיגרנה

מיגרנות הן לא רק כאב ראש רגיל – הן יכולות להשתלט על היום שלכם, לגרום לרגישות לאור, לקולות ולריחות, ולהתיש אתכם • אבל מה אם הפתרון לא נמצא בתרופות, אלא דווקא במטבח שלכם? מסתבר שישנם מזונות ומשקאות שיכולים להפחית את התדירות והעוצמה של ההתקפים, ולשפר את איכות החיים

שילוב של מזונות עשירים במגנזיום, אומגה 3 וויטמינים מקבוצת B, לצד שתיית מים מספקת והפחתת מזונות מעובדים, עשוי לסייע בניהול מיגרנה

מיגרנה היא אחת מהתופעות הבריאותיות הנפוצות והמתסכלות ביותר. אנשים הסובלים ממנה חווים כאבי ראש חזקים ולעיתים גם תסמינים נלווים כמו בחילות, רגישות לאור וצלילים ותחושת עייפות כללית. בעוד שלא קיים פתרון קסם שמעלים מיגרנות, קיימים מזונות ומשקאות שנחקרו ונמצאו כעשויים לסייע בניהול התופעה ולהפחית את התדירות או העוצמה של ההתקפים. במאמר זה נסקור את המזונות והמשקאות המרכזיים שהוצעו על פי אתר Healthline והוספנו גם תוכן מחקרים נוספים.

מגנזיום: המינרל החיוני להפחתת מיגרנות

מגנזיום נמצא במזונות שונים וממלא תפקיד חשוב בתפקוד תקין של תאי העצב והשרירים. מחקרים מראים כי אנשים הסובלים ממיגרנות עלולים להיות בעלי רמות נמוכות של מגנזיום בגוף, מה שעשוי להחמיר את התסמינים. מומלץ לצרוך מזונות עשירים במגנזיום כמו שקדים, תרד, גרעיני חמניה ושומשום. במקרים מסוימים, תוספי מגנזיום עשויים לעזור לאלה שמתקשים לקבל כמות מספקת דרך התזונה בלבד.

לתפקוד תקין של תאי העצב והשרירים מומלץ לצרוך מזונות עשירים במגנזיום כמו כמו שקדים, תרד, גרעיני חמניה ושומשום, צילום: המחשה - מידג'רני

אומגה 3: חומצות שומן אנטי-דלקתיות

חומצות השומן מסוג אומגה 3, המצויות בעיקר בדגים שומניים כמו סלמון, מקרל וסרדינים, ידועות ביכולותיהן האנטי-דלקתיות. מחקרים מראים כי צריכה קבועה של אומגה 3 עשויה להפחית את תדירות המיגרנות אצל אנשים מסוימים, בזכות יכולתן להקטין דלקות בגוף, אשר עלולות להוות גורם לתחילת ההתקף.

ארוחת סלמון מעושן, צילום: eak_kkk / pixabay

ויטמינים מקבוצת B

ויטמינים מקבוצת B, ובייחוד ויטמין B2 (ריבופלבין), נחקרו בהקשר למניעת מיגרנות. מחקר שפורסם בשנת 2017 מצא כי צריכת ריבופלבין במינונים מסוימים עשויה להקטין את תדירות ועוצמת ההתקפים. מקורות טובים לויטמין B2 כוללים ביצים, בשר בקר, עוף, מוצרי חלב ושקדים.

חלמון ביצים עשיר בוויטמין B2, צילום: pexels / pixabay

שתיית מים: לשמירה על הידרציה

התייבשות היא טריגר מרכזי למיגרנות. שתייה מספקת של מים במהלך היום עשויה לעזור במניעת התקפים. מומלץ לשתות לפחות 8-10 כוסות מים ביום, ובמיוחד במהלך ימים חמים או בתקופות של פעילות גופנית מאומצת, שבהן יש איבוד נוזלים מוגבר.

שתייה מספקת של מים במהלך היום עשויה לעזור במניעת התקפי מיגרנה, צילום: המחשה - מידג'רני

קפאין: התנהלות זהירה

קפאין הוא חרב פיפיות בכל הנוגע למיגרנות. מצד אחד, קפאין במינון נמוך יכול לעזור להפחית כאב ראש בשל השפעתו המגרה על מערכת העצבים. מצד שני, צריכה מוגברת של קפאין עלולה דווקא לעורר התקפי מיגרנה אצל אנשים רגישים. מומלץ לנסות לצרוך משקאות כמו קפה או תה ירוק במתינות ולהימנע מהגזמה, תוך כדי בדיקת ההשפעה האישית של קפאין עליכם.

קפאין במינון נמוך יכול לעזור להפחית כאב ראש. תה ירוק, צילום: המחשה - מידג'רני

ג'ינג'ר: האנטי דלקתי הטבעי

ג'ינג'ר הוא צמח שורש אשר ידוע זה מאות שנים כבעל תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון. מחקרים הראו כי שימוש בג'ינג'ר עשוי להקל על תסמיני המיגרנה, במיוחד על תסמינים נלווים כמו בחילה. ניתן לצרוך ג'ינג'ר בצורה של תה, כתוסף תזונה או להוסיף אותו למנות שונות.

ג'ינג'ר עשוי להקל על תסמיני המיגרנה, במיוחד על תסמינים נלווים כמו בחילה, צילום: Freeoik

מזונות בעלי תכולת גלוטמט נמוכה

מזונות מעובדים המכילים גלוטמט מונוסודיום (MSG) עשויים להחמיר את תדירות המיגרנות בקרב אנשים מסוימים. לכן, מומלץ לצמצם את צריכת המזונות הללו ולבחור במזונות טריים וטבעיים (כמו פירות וירקות טריים, קטניות, דגנים מלאים, חלבונים טבעיים, מוצרי חלב טבעיים, אגוזים וזרעים טבעיים) שאינם מכילים תוספים מעוררי מיגרנה.

בניהול מיגרנה מומלץ לצמצם את צריכת המזונות הללו ולבחור במזונות טריים וטבעיים, צילום: jan_photo / pixabay

דיאטה נמוכת גליקמיה

רמות סוכר לא מאוזנות בדם יכולות לעורר מיגרנה אצל חלק מהאנשים. כדי למנוע תנודות חדות בסוכר, כדאי לצרוך מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך, כמו פירות וירקות טריים, קטניות ודגנים מלאים, ולהימנע ממזונות ממותקים ומפחמימות מעובדות.

ארוחת קטניות וירקות, צילום: freepik

מחקרים נוספים ותובנות חדשות

במחקר שפורסם ב-2019 בכתב העת Nutrients נמצא כי דיאטות מבוססות על מזונות צמחיים עשירות בנוגדי חמצון עשויות להפחית את התדירות והעוצמה של התקפי מיגרנה. נוסף לכך, מחקר שפורסם ב-2020 בכתב העת The Journal of Headache and Pain הראה כי הימנעות ממזונות מעובדים והעדפת מזונות טבעיים עשויה לשפר את איכות החיים של הסובלים ממיגרנה.

לסיכום, ניהול מיגרנה אינו משימה פשוטה ודורש תשומת לב לאורח החיים ולתזונה. שילוב של מזונות עשירים במגנזיום, אומגה 3 וויטמינים מקבוצת B, לצד שתיית מים מספקת והפחתת מזונות מעובדים, עשוי לסייע בהפחתת התדירות והעוצמה של ההתקפים. חשוב לזכור שכל אדם מגיב בצורה שונה, ולכן מומלץ להתנסות ולבחון אילו מזונות ומשקאות משפיעים לטובה עליכם.


בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. Healthline. "Foods and Drinks That May Help Manage Migraine". 2023.
  2. Nutrients. "Dietary Patterns and Migraine". 2019.
  3. The Journal of Headache and Pain. "Impact of Processed Foods on Migraine". 2020.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר