X

המסיבה נגמרה • קיצור תולדות טאפרוור, מהפיכת אחסון המזון ועד למאבק הישרדות

מהפכת אחסון המזון של טאפרוור, שהחלה כמסיבת בית בשנות ה-50, מסתיימת במאבק הישרדות בעולם חדש ומאתגר. עם אטימה שהבטיחה טריות וקהילה של נשים יזמיות, המותג הפך לסמל תרבותי ונוסטלגי. אך גם המסיבות הכי טובות יש סוף, וכעת המותג האייקוני מתמודד עם פשיטת רגל, תחרות קשוחה והצורך להמציא את עצמו מחדש

בשנות ה-60 וה-70, עם התחזקות תרבות הצריכה והעידן הפרברי בארה"ב, מוצרי טאפרוור הפכו לסמל סטטוס ביתי. צילום: המחשה - מידג'רני

טאפרוור, מותג מוצרי הפלסטיק הידוע, מתנוסס רבות בכותרות לאחרונה עקב הכרזתו על פשיטת רגל. המותג שהפל לסמל של כלי בית חיוני ושל העצמה נשית, ביסס עצמו עם השנים כאיקוני. כעת, עם כניסתה להליכי פשיטת רגל, עתידה של החברה עדיין לא ברור, אך מורשתה ותולדותיה ככל הנראה ימשיכו לשמש דוגמה מרתקת לאופן שבו מוצר פשוט לכאורה יכול לשנות את פני השוק ולהפוך לסמל תרבותי.

מותג טאפרוור שנוסד בשנת 1946 על ידי אארל טאפר, ממציא ויזם אמריקאי, הפך לסמל ביתי ותרבותי הרבה בזכות שיטת השיווק הייחודית שלו - מפגשי מכירה ביתיים, שנודעו בשם "מסיבות טאפרוור". מפגשים אלה, שהפכו לתופעה תרבותית, העניקו לנשים אפשרות להרוויח הכנסה נוספת וליצור קהילות חברתיות. טאפרוור זכתה להצלחה רבה בתקופת תור הזהב שלה, בעיקר בזכות החדשנות בשיווק וייצור המוצרים העמידים, שהיו למהפכה בתחום אחסון המזון.

   

View this post on Instagram

           

A post shared by Tupperware Team Party Sales (@tupperwareteampartysales)

המוצרים הראשונים של טאפרוור פותחו לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר הפלסטיק החל לשמש כחומר גלם עמיד וזול לייצור מוצרים לבית. ייחודיות המוצרים הייתה ביכולת האטימה ההרמטית שלהם, אשר נשמרה באמצעות "קול הפופ" שנשמע בעת סגירת המכסה. הטכנולוגיה הזו הביאה לשינוי מהפכני באופן אחסון המזון והפחתת הפסולת הביתית.

אחת הדמויות המרכזיות בהצלחת המותג הייתה בראוניי וייז, שהצטרפה לטאפרוור בשנות ה-50 והייתה אחראית על פיתוח שיטת השיווק הייחודית של החברה. וייז הבינה כי מוצרי טאפרוור צריכים להיות מוצגים, במיוחד אופן סגירת המכסה שלא היה מובן, וכך נולדו "מסיבות טאפרוור" - מפגשי מכירה חברתיים בהם מארחת הציגה את המוצרים לחברותיה בבית. שיטת המכירות במסיבות הפכה להצלחה כבירה, והמותג הפך במהרה לשם דבר בארצות הברית ובעולם. שיטה זו אפשרה לנשים רבות, בעיקר בעידן שבו אפשרויות התעסוקה שלהן היו מוגבלות, להרוויח הכנסה נוספת ולפתח עצמאות כלכלית.

קטלוג טאפרוור מתחילת שנות ה-80
     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tupperware Vintage (@tupperwarevintage)

הפופולריות של טאפרוור לא התמצתה רק במוצריה ובשיטת השיווק שלה. המותג הפך לסמל תרבותי המייצג את רעיון "אשת הקריירה הביתית" ואת תקופת תור הזהב האמריקאית של שנות ה-50 וה-60. אזכורים של טאפרוור הופיעו בסרטים, בתוכניות טלוויזיה ובספרות, ולעיתים קרובות הם נחשבו לסמל של אורח חיים פרברי וצרכנות נבונה.

בשנת 2016, עלתה הפופולריות של המותג לשיא כאשר נחשף כי אפילו בית המלוכה הבריטי, ובמיוחד המלכה אליזבת השנייה, השתמשו במוצרי טאפרוור בארמון. האזכור הזה עורר גל התעניינות מחודשת במותג והוביל לעלייה במכירות של כ-80% באותה שנה, כפי שדווח בכתבה מ-Reuters משנת 2016.

שיתוף פעולה עם סדרת אמזון פריים 'גברת מייזל המופלאה'
     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tupperware® (@tupperwareglobal)

לאחר עשרות שנים של הצלחה, טאפרוור מתמודדת עם אתגרים כלכליים משמעותיים שהובילו אותה להכריז על פשיטת רגל. ב-17 בספטמבר 2024 פנתה החברה לבית המשפט בבקשה להתחיל בהליכי צ'פטר 11 (Chapter 11). צ'פטר 11 הוא פרק בחוק פשיטת הרגל של ארצות הברית המתייחס להליכי חדלות פירעון המיועדים בעיקר לחברות ועסקים. תחת הליך זה, חברה שנקלעה לקשיים פיננסיים מקבלת הגנה מפני נושיה במטרה לאפשר לה לארגן מחדש את עסקיה, לשקם את מצבה הכלכלי ולהמשיך לפעול. החוב של טאפרוור נאמד בלמעלה מ-1.2 מיליארד דולר, בעוד שווי הנכסים שלה מוערך בין 500 מיליון למיליארד דולר בלבד. 

בין הגורמים שהובילו למשבר הפיננסי של החברה ניתן למנות את התחרות הגוברת בשוק מוצרי אחסון המזון, בעיקר מצד מותגים זולים וידידותיים לסביבה המוצעים על ידי קמעונאים כמו אמזון, וולמארט וטארגט. בנוסף, שינוי בהרגלי הצריכה של הצרכנים, במיוחד בקרב הדור הצעיר, הביא לירידה בביקוש למפגשי מכירה ביתיים, שהיו שיטת השיווק העיקרית של טאפרוור במשך עשורים.

כדי להתמודד עם הירידה במכירות, ניסתה טאפרוור להתאים את עצמה לעידן הדיגיטלי באמצעות שיתופי פעולה עם משפיעני רשת והרחבת הנוכחות המקוונת שלה, כולל מכירת מוצריה בטארגט. עם זאת, מאמצים אלו לא הצליחו לעצור את ההידרדרות הפיננסית של החברה. 

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tupperware Team Party Sales (@tupperwareteampartysales)

כחלק מהמאמצים להתמודד עם המשבר, טאפרוור הסירה מגבלות על מסחר בחובותיה ואפשרה למשקיעים חדשים להיכנס לשוק במטרה להקל על נטל החובות. בנוסף, הצליחה החברה להפחית את חובותיה ב-150 מיליון דולר, לגייס מימון חדש בסך 21 מיליון דולר ולהאריך את מועד הפירעון של חובות בסך 348 מיליון דולר. 

המנכ"לית, לורי אן גולדמן, ציינה כי הליך פשיטת הרגל נועד לספק לחברה את הגמישות הנדרשת בתקופת המעבר, כולל מאמץ לטרנספורמציה דיגיטלית, אך הדגישה כי עדיין קיימות ספקות נרחבות לגבי המשך קיומה של החברה. 

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע מערכת הבינה המלאכותית Alchemiq ו-ChatGPT:

The Independent, Economic Times, The Worcester Telegram & Gazette, NationalWorld, Reuters, The Scottish Sun, The Sun

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר