X

המפתח למתמטיקה בגיל הגן? תנו לילדים לספור עם האצבעות

ילד קטן מחשב כמה ממתקים יש לו על-ידי ספירה על האצבעות • הוריו מאמינים שהשיטה היא סימן לחולשה במתמטיקה, אבל מחקר חדש מצביע על כך שילדים המשתמשים באצבעותיהם לספירה משיגים תוצאות מרשימות יותר בחשבון. האם יכול להיות שהשיטה הקדומה ביותר לספירה היא גם הדרך היעילה ביותר ללימוד מתמטיקה?

עשר! מתברר שילדים המשתמשים באצבעותיהם לספירה משיגים תוצאות מרשימות יותר בחשבון. צילום: המחשה - מידג'רני

האם אי פעם תהיתם מדוע ילדים סופרים על האצבעות? מחקר חדש חושף כי הפעולה הפשוטה הזו טומנת בחובה יתרון חינוכי עצום. ילדים בגיל הגן אשר הונחו לספור על האצבעות הראו שיפור מדהים בביצועי המתמטיקה שלהם, מה שמוביל לשאלה: האם האצבעות הן הכלי הראשון שלנו להבנת המספרים? התשובה עשויה לשנות את גישתנו ללימוד מתמטיקה בגיל הרך.

חוקרים מצאו כי ספירה על האצבעות לילדים בגיל הגן יכולה לשפר בצורה דרמטית את ביצועי החשבון שלהם, במיוחד בקרב אלה שאינם משתמשים בשיטה זו באופן טבעי. ממצא זה עולה מתוך מחקר חדש שפורסם בכתב העת 'Child Development', שהתמקד ב-328 ילדים בני חמש ושש הלומדים בגני ילדים, בעיקר בצרפת. תוצאות המחקר הראו עלייה משמעותית בציונים בין המבחן המוקדם למבחן העוקב עבור ילדים שהוכשרו להשתמש בשיטה זו ולא ספרו על האצבעות בתחילה. אצל ילדים אלו נרשם שיפור מתוצאה של 37% לתוצאה של 77% תשובות נכונות, בהשוואה לקבוצת הביקורת שהראתה שיפור מ-40% ל-48% בלבד.

קתרין תבנוט, המחברת הראשית של המחקר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת לוזאן, הסבירה כי ההשראה למחקר נבעה משיחות עם מורי בית ספר יסודי. "הם שאלו אותי לעיתים קרובות האם עליהם לעודד או להרתיע ילדים משימוש באצבעות לפתרון חישובים", היא אמרה, כפי שדווח ב-ScienceBlog.com.

המחקר שבוצע על ידי מדענים מאוניברסיטת לוזאן הדגיש כי ילדים בגילאי חמש ושש שהודרכו להשתמש באסטרטגיות של ספירה על האצבעות הראו שיפור מרשים בביצועיהם המתמטיים. במיוחד נצפתה יעילות אצל יותר מ-75 אחוזים מילדי הגן. החוקרים ממליצים ללמד את האסטרטגיות הללו בשל ההשפעה המשמעותית שיש להן על חינוך מתמטי מוקדם. התוצאות הראשוניות תוארו כ"מבטיחות מאוד" לשיפור ביצועי החישוב, ובסופו של דבר להפחתת אי השוויון בהבנה המתמטית של ילדים.

בניתוח מפורט, תבנוט הביעה הפתעה מהיקף השיפור, והדגישה, "כשקיבלתי לראשונה את התוצאות, נדהמתי מהשיפור העצום בביצועים בקרב הילדים שלא השתמשו באצבעותיהם בתחילה לפתרון הבעיות." תחושה זו מדגישה את השינוי האפשרי באסטרטגיות החינוכיות שיכולות לנבוע מממצאים אלה.

השימוש באצבעות מסייע בפיתוח הבנה מתמטית עמוקה | storyblocks

כ-25% מהילדים במחקר לא הגיבו היטב להתערבות של ספירה על האצבעות, דבר שמדגיש את הצורך באסטרטגיות חינוכיות מותאמות. שונות זו בתגובה מדגישה את הצורך בגישות יותר מתוחכמות בהוראת החשבון לילדים צעירים. המחקר מציע כי בעוד שספירה על האצבעות יכולה להיות מועילה, היא עשויה לא להיות יעילה באותה מידה עבור כל התלמידים, דבר שמצריך מחקר נוסף והתאמה.

ד"ר תבנוט גם הצביעה על כיוון חשוב לעתיד במחקר, וציינה, "שאלה חשובה עכשיו היא לקבוע האם מה שלימדנו את הילדים חורג מעבר להליך פשוט לפתרון הבעיות." מחקרים עתידיים יתמקדו בקביעת האם היתרונות של אימון בספירה על האצבעות מתרחבים מעבר לידע תהליכי להבנה עמוקה יותר של מושגים מספריים. קריאה זו לחקירה נוספת לעומק הקוגניטיבי של ספירה על האצבעות מדגישה את הצורך המתמשך לחקור ולשכלל טכניקות חינוכיות.

בנוסף, ישנן השלכות חינוכיות והתפתחותיות רחבות יותר שנחשפו על ידי המחקר. החוקרים סבורים כי ילדים צעירים אשר באופן טבעי משתמשים באצבעותיהם לספירה נחשבים אינטליגנטים משום שהם הגיעו לרמת הפשטה הנדרשת כדי להבין שכמות יכולה להיות מיוצגת בדרכים שונות. למרות דעות מעורבות בגנים לגבי ספירה על האצבעות, תובנה זו מתיישבת עם המלצת צוות המחקר לעודד את השיטה.

מעניין לציין כי המחקר גם עורר דיון על ההבדלים בתפיסות המורים כלפי ספירה על האצבעות. בוויכוח המתמשך, חלק מהמחנכים מאמינים כי שימוש הילד בידיים לאריתמטיקה פשוטה מעיד על קשיים, בעוד שאחרים רואים בזה סימן לידע מספרי מתקדם.

המחקר שפורסם ב'Child Development' חושף את הצורך בהבנה מעמיקה יותר של התפיסות השונות כלפי ספירה על האצבעות בגיל הגן, ומדגיש כי נדרש מחקר נוסף. הצורך בחקירה נוספת זו מדגיש את המורכבות של אסטרטגיות חינוכיות ורמות הקבלה המשתנות של ספירה על האצבעות בחינוך לגיל הרך.

האסטרטגיה של הוראת ספירה על האצבעות עשויה לשחק תפקיד מכריע בחינוך המתמטי המוקדם, צילום: המחשה - מידג'רני

על ידי זיהוי וכתובת של היבטים אלה, החוקרים מקווים לתרום למסגרת חינוכית המשפרת לא רק את ביצועי החשבון בקרב ילדים צעירים, אלא עושה זאת באופן כוללני ויעיל. כפי שהתוצאות הראשוניות הראו שיפורים "מבטיחים מאוד" בביצועי החישוב, הדחף לצמצום אי השוויון בהבנת המתמטיקה של ילדים נראה נחוץ ובר השגה באמצעות התערבויות חינוכיות חדשניות כאלה.

כפי שמראה המחקר, האסטרטגיה של הוראת ספירה על האצבעות עשויה לשחק תפקיד מכריע בחינוך המתמטי המוקדם, דבר שמרמז כי תוכניות חינוכיות עתידיות עשויות להרוויח רבות משילוב שיטה זו לשיפור ההבנה והביצועים המספריים בקרב ילדי הגן.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע מערכת הבינה המלאכותית Alchemiq:

EIT ONLINE, Süddeutsche Zeitung, Spiegel Online, ScienceBlog.com

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר