X

מי שישן בערב שבת - ויישן בשבת - יהיה בריא יותר!

השלמת שעות שינה במהלך סוף השבוע נחשבת למנהג של אנשים שמשכנעים את עצמם שזה מצדיק את העובדה שהם הולכים לישון מאוחר מדי במהלך ימי החול. אבל מחקר חדש מראה שבאמת יש לשעות שינה נוספות בסוף השבוע תועלת בריאותית

תמשיכו לישון בשבת. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

שינה היא דבר חשוב – רופאים ממליצים על לפחות 7 שעות שינה בכל לילה לאנשים בוגרים, ו-9 עבור ילדים. אבל רובנו לא בדיוק שומרים על ההמלצות הללו. עד היום אמרו לנו ששינה שהפסדנו לא נוכל להשלים – אבל מחקר חדש מראה ש"שינה בשבת תענוג" הוא לא רק דרשה יפה על יום המנוחה, אלא אמת מדעית של ממש. נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על יישור הקו הזה בין המדע ליהדות.

מחקר שהוצג בשבוע שעבר בכנס של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה (ESC) מצא כי שינה ארוכה יותר בסופי שבוע עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב ב-20%. ממצא זה עומד בניגוד למחקרים קודמים, שהראו כי שינה נוספת בסופי שבוע אינה יכולה לפצות על חוסר שינה סדירה ומספקת במהלך השבוע.

המחקר נערך והוצג ע"י החוקר יאנג'וּן סוֹנג מהמרכז הלאומי למחלות לב וכלי דם בבית החולים פוּוַאי בבייג’ינג. ממצאיו מצביעים על כך ש"השלמת שינה" קשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב. ההשפעה בולטת במיוחד בקרב אנשים שבמהלך השבוע סובלים ממחסור קבוע בשעות שינה.

המחקר כלל כמעט 91,000 משתתפים בבריטניה, מתוכם 21.8% דיווחו כי הם ישנים באופן קבוע פחות משבע שעות בלילה. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות בגודל דומה, על פי כמות השינה שלהם. סונג ושותפו למחקר עקבו אחר המשתתפים במשך 14 שנים לאחר ההערכה הראשונית, ובחנו את הרשומות הרפואיות שלהם לגבי מחלות לב וכלי דם.

התוצאות הראו כי הקבוצה שישנה הכי הרבה בסופי שבוע נמצאה בסיכון נמוך ב-19% לפתח מחלות לב במהלך 14 השנים שלאחר ההערכה הראשונית. באופן דומה, בקרב המשתתפים שזיהו את עצמם כמחוסרי שינה, אלה ש"השלימו" שינה בסופי שבוע היו בסיכון נמוך ב-20% לפתח מחלות לב לעומת אלה שישנו הכי מעט בסופי שבוע.

חשוב לציין כי למחקר היו מגבלות מסוימות: יותר מ-75% מהמשתתפים לא דיווחו על פחות משבע שעות שינה במהלך השבוע, מה שמפחית את הרלוונטיות עבור רבים מהמשתתפים. בנוסף, הנתונים התבססו על דיווח עצמי של הרגלי שינה, שעלול להיות לא מדויק. למרות המגבלות הללו, המחקר מספק תובנות מעניינות לגבי חשיבות השלמת שעות השינה בסופי שבוע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר