יש אנשים שמתעטשים ומרעישים את כל החדר. צילום: vwalakte / freepik

למה יש אנשים שמתעטשים בקול רם כל כך? ואיך להתעטש בשקט

יש אנשים שמתעטשים בעוצמה כזו שמזעזעת את האוויר סביבם, בעוד אחרים מסתפקים בהתעטשות קטנה ושקטה. מה גורם לחלק מהאנשים להתעטש בקול רם כל כך? האם מדובר בהרגל חברתי, בתכונה גנטית או אולי במבנה הפיזיולוגי של הגוף? יש הסבר מדעי מפתיע. אבל לא משנה מה תעשו, אל תנסו לעצור את ההתעטשות שלכם

[object Object]

התעטשות היא תהליך שמטרתו לנקות את האף ולסייע בהגנה על הריאות. בתוך האף יש רשת של תאים אפיתליאליים, שערות זעירות וריר סמיך, שתפקידם ללכוד חלקיקים מזיקים. כאשר החלקיקים מצטברים, הם צריכים להתפנות החוצה.

האף שלנו מתפקד כפילטר טבעי, שמונע כניסת חומרים מזיקים לריאות. כשהאף מזהה חומרים שמגרים אותו, תאי מערכת החיסון מתעוררים ומתחילים תגובה חיסונית. כימיקלים שנוצרים בתגובה זו גורמים לשינויים ברירית האף ולייצור מוגבר של ריר. האותות מהמוח, שמועברים דרך עצב הטריג'מינל, גורמים לכיווץ שרירים רפלקסיבי שמוביל להתעטשות.

ההתעטשות היא פעולה רפלקסיבית שנועדה להגן על הגוף מפני חדירת חומרים מזיקים. כשהאוויר נפלט במהירות דרך מיתרי הקול, הוא גורם לצליל ההתעטשות. עוצמת ההתעטשות תלויה בכמות האוויר ובמבנה מיתרי הקול.

מה עושה חלק מההתעטשויות רועשות יותר?

הגורם המרכזי לעוצמת ההתעטשות טמון במבנה מערכת הנשימה. תהליך ההתעטשות מתחיל בשאיפה עמוקה של אוויר, שסוגר את מיתרי הקול בחוזקה. לאחר הצטברות לחץ בריאות, האוויר נפלט החוצה במהירות דרך מיתרי הקול, ויוצר את הצליל המוכר.

נפח הריאות ומבנה מיתרי הקול משפיעים על עוצמת הקול. אנשים עם נפח ריאות גדול יכולים להתעטש בשקט, בעוד שאחרים בעלי מבנה גרון מסוים ייצרו התעטשות רועשת יותר. בנוסף, הרפיפות של רקמות רכות מאחורי הגרון משפיעה גם היא על עוצמת הקול.

ד"ר מס טקאשימה, יו"ר המחלקה לאוטולריונולוגיה במכון האקדמי של יוסטון, מסביר כי האוויר הנשאב לריאות במהלך ההתעטשות הוא שמייצר את הקול. הצורך לשאוף אוויר לפני ההתעטשות גורם ללחץ גדול בריאות, שמתפנה במהירות ויוצר את הצליל הרועש.

איך להתעטש בשקט?

ביפן, שם יש דגש תרבותי על אי-הטרדת אחרים, אנשים מצליחים לדכא את ההתעטשויות שלהם. סגירת הפה בזמן ההתעטשות מפחיתה את עוצמת הקול. עם זאת, דיכוי התעטשות יכול לגרום לבעיות בריאותיות כמו דימום מהאף ושבירת הסינוסים. לכן, עדיף לשמור על הפה סגור מבלי לעצור את ההתעטשות לגמרי.

טקאשימה מציין כי הדרך להקטין את עוצמת הקול היא למזער את כמות האנרגיה הרזונטית שזורמת דרך חלל הפה. סגירת הפה בזמן ההתעטשות מפחיתה את עוצמת הקול ומונעת הטרדה של הסביבה.

דיכוי התעטשות יכול לגרום לבעיות בריאותיות, לכן אין לעצור את ההתעטשות לגמריי, צילום: freepik

האם הפתרון לבעיה המרעישה הזו באמת כל כך פשוט?

בעוד שניתן למזער את עוצמת הקול על ידי סגירת הפה, יש לקחת בחשבון את הבריאות ולהימנע מדיכוי ההתעטשות לחלוטין. אם אתם מוצאים את עצמכם בסביבה שבה התעטשות רועשת אינה מתקבלת, נסו לשמור על הפה סגור כדי להקטין את עוצמת הקול.

מקרה שקרה בבית חולים בלייז' שבבלגיה הוא דוגמה לכך שדיכוי התעטשות עלול להיות מסוכן. במהלך מגפת הקורונה, גבר שניסה לדכא את ההתעטשות שלו סבל משבר בסינוס בעקבות לחץ האוויר. ד"ר טקאשימה מזהיר שדיכוי התעטשות עלול לגרום לבעיות נוספות כמו דימום מהאף ובעיות עם עור התוף.

מדוע חשוב להימנע מדיכוי התעטשות?

התעטשות היא פעולה טבעית של הגוף שמטרתה להגן עלינו מפני חומרים מזיקים. דיכוי התעטשות יכול לגרום לנזקים בריאותיים כמו דימומים ושברים בסינוסים. לכן, למרות אי הנוחות שעשויה להיגרם לסביבה, חשוב לאפשר לגוף להתעטש בצורה טבעית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו