בזמן שהעולם כולו עסוק במצב בים סוף בעקבות המתקפות ההולכות ומחמירות של הח’ותים מתימן, ארה"ב הודיעה לאחרונה על הטלת מגבלת מהירות חמורה יותר על סירות העוברות במה שמכונה "נתיב טַייבּי" – האזור של מפגש נהר סוואנה עם האוקיינוס האטלנטי. על הסיבה להגבלה החדשה נספר בסיוע Claude.
המינהל הלאומי לאוקיאנוס ואטמוספירה (NOAA) מתכנן להרחיב מגבלות מהירות של 10 קשר שהטיל על כלי שיט באורך של מעל 20 מטר ולהטיל אותן גם על כלי שיט קטנים יותר באורך של 10 מטרים ומעלה. הסיבה היא שבעונה הזו יש חשש רב מתאונות ימיות מסוג מאוד מסוים – כאלו שבהן הנפגעים אינם כלי שיט והאנשים שעל סיפונם, אלא גורי לווייתני אובלנה.
האובלנות הם זן בסכנת הכחדה, והזן שלו החי בצפון האוקיינוס האטלנטי כולל כיום לפי הערכות אוכלוסיה של 350 לווייתנים בלבד בעולם כולו. מאז 2017 נהרגו לפחות 21 מהם בהיתקלויות עם ספינות. לכן, במאמץ למנוע הריגה לא מכוונת של גורי הלווייתנים הנדירים בעונת ההתרבות שלהם, שואפות סוכנויות הפיקוד האמריקאיות להאט את תנועת כלי השיט לאורך החוף המזרחי. לפי נתונים שהציגו, האטה כזו מפחיתה את הסיכוי לתאונות מסוג זה ב-80%.
"טייסים ימיים", כפי שמכונים השייטים המנוסים שמסוגלים לנווט סירות בנתיב הצר, מתנגדים להאטת המהירות המתוכננת. לדבריהם, בתנאי החורף, הכוללים רוחות וגלים חזקים, הניווט בערוץ מאתגר ממילא, והאטה נוספת תסכן עוד יותר את הספינות ואנשי צוותיהן. בנוסף, הם טוענים שהאטה נוספת של התנועה "תתקע" את המסחר באזור ותגרום נזקים כלכליים.
המחלוקת משקפת את הקושי התמידי לאזן בין צרכים כלכליים לשימור חיות בר. המתנגדים טוענים שכפי שהסתגלו בעבר לפעילות אנושית ששינתה את אזורי המחיה שלהם, הלוייתנים יסתגלו להתרחק גם מנתיב טייבי. אך מדענים מציינים שבמקרה הזה, הסכנה כה דחופה שיש לנקוט באמצעים נואשים להבטחת עתידם.התאוששות של אוכלוסיית האובלנות דורשת לפחות 50 לידות מדי שנה. כרגע הנתונים נמוכים יותר, עוד לפני הוולדות שנהרגים בתאונות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו