הקיץ מאחורינו ובפתח ניצבות חופשות החורף שרבים מהישראלים צפויים לצאת אליהן. בין אם מדובר בחופשות סקי, שווקי חג המולד או סתם חופשה מעבר לים, בכל שבוע צפויים להמריא מישראל עשרות אלפי נוסעים, ויש מי שחוששים מטיסות במזג אוויר גשום וחורפי. כדי לעשות סדר בנושא שוחחנו עם אלון פרג, שהיה טייס במשך עשרות שנים באל על והיום מנכ"ל "סימפליפליי", שירות המסייע להתמודד עם חרדת טיסות.
"בתעופה של מטוסי נוסעים, יצרנו עולם שלא מוכן לקחת סיכונים. כשמדובר בטכנולוגיה, אנחנו בונים את המטוסים בצורה שמקטינה למינימום מדהים את הסיכוי לתקלה קטלנית. מזג אוויר הוא מצב נתון בו אנחנו לא יכולים לשלוט, ולכן הגישה שאיתה אנחנו ניגשים למזג אוויר היא גישה של מגבלות.
"תנאי מזג האוויר שיכולים להשפיע על הטיסה מוגדרים מראש ובהתאם המגבלות. כשבונים מטוס, בודקים באיזו עוצמה של רוח צד המטוס יוכל לנחות. על התוצאות במבחנים, לוקחים פקטור ולוקחים עוד מרווח ביטחון רחב מאוד, כדי להקטין באופן משמעותי את הסיכון. טייס שיפעל בניהוג לנהלים, רישיונו יישלל", מסביר פרג.
האם יש יותר כיסי אוויר והאם הם מסוכנים בחורף?
"אנחנו מסבירים בקורס שלנו איך פועלת תופעת כיסי האוויר. יש חמש משפחות של תופעות מזג אוויר שגורמות לקפיצות האלה. התופעה שהכי מטרידה אנשים הן מערבולות של אוויר צח והן קורות בגבהים גבוהים מאוד ובגובה כזה, כלל אין קשר למזג האוויר. אם הולכים להמריא ביום גשום עם הרבה מאוד רוחות אז כן, ברבע השעה הראשונה, ייתכן שיהיו קצת קפיצות בגלל מזג האוויר, אבל ברוב הטיסה, מלבד הטיפוס וההנמכה, אין קשר בין מזג האוויר המקומי לכיסי האוויר במהלך רוב הטיסה וכמובן שהרוח לא תגרום לטיסה להיות מסוכנת יותר.
"ההגדרה המקורית אומרת שהטיסה לא אמורה להיות מסוכנת יותר בגלל מזג אוויר. אם מזג האוויר חריג, זה יכול לגרום לעיכוב הטיסה, לביטולה ואם אנחנו כבר באוויר, אז לנחיתה ביעד אחר. אם מזג האוויר חורג אפילו בטיפה מהמגבלה, פשוט לא טסים באזור הזה. האם יש קשר בין קיץ לחורף? אם ממריאים במקום מסויים בקיץ, ייתכן שננחת בחורף ולהיפך, כי עונות השנה משתנות בין האזורים בעולם.
"יש אזורים שבהם מזג האוויר בקיץ הוא הרבה יותר עוצמתי לעומת החורף. זה תקף לגבי רוב ארה"ב. בפלורידה למשל, ההוריקנים הם דווקא בסוף הקיץ, כשיש הרבה יותר אנרגיה. אצלנו בארץ, בגובה נמוך בחורף יש יותר גשם ורוחות מאשר בקיץ, אבל רוב הטיסה זה לא ככה. עדיין, מזג אוויר יכול לפגוע ביכולת לבצע את הטיסה – נגיד שלגים כבדים בחורף יכולים לגרום לעיכובים או ביטולים, אבל כמעט שלא ישפיעו על כיסי האוויר", מסכם פרג.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו