החורף מתקרב: האם הטיסות מסוכנות יותר בעונה הקרה והגשומה?

נוסעים רבים חוששים לטוס בחורף, כיוון שלדעתם יש קשר בין מזג האוויר, הגשמים והרוחות לתאונות אוויריות שעלולות להתרחש • שוחחנו עם מומחה טיסות שהסביר מה הקשר בין הדברים, ובעיקר הרגיע שזה בטוח לגמרי

ברקים. צילום: מישל דוט קום

הקיץ מאחורינו, ובפתח ניצבות חופשות החורף שרבים מהישראלים צפויים לצאת אליהן. בין אם מדובר בחופשות סקי, שוקי חג המולד או סתם חופשה מעבר לים, בכל שבוע צפויים להמריא מישראל עשרות אלפי נוסעים, ויש מי שחוששים מטיסות במזג אוויר גשום וחורפי. כדי לעשות סדר בנושא שוחחנו עם אלון פרג, שהיה טייס במשך עשרות שנים באל על וכיום מכהן כמנכ"ל "סימפליפליי", שירות המסייע להתמודד עם חרדת טיסות.

ייתכנו עיכובים וביטולים, צילום: רויטרס

"בתעופה של מטוסי נוסעים יצרנו עולם שלא מוכן לקחת סיכונים. כשמדובר בטכנולוגיה, אנחנו בונים את המטוסים בצורה שמקטינה למינימום מדהים את הסיכוי לתקלה קטלנית. מזג אוויר הוא מצב נתון שבו אנחנו לא יכולים לשלוט, ולכן הגישה שאיתה אנחנו ניגשים למזג האוויר היא גישה של מגבלות.

"תנאי מזג האוויר שיכולים להשפיע על הטיסה מוגדרים מראש ובהתאם - גם המגבלות. כשבונים מטוס, בודקים באיזו עוצמה של רוח צד המטוס יוכל לנחות. על התוצאות במבחנים לוקחים פקטור ומרווח ביטחון רחב מאוד, כדי להקטין באופן משמעותי את הסיכון. טייס שיפעל בניהוג לנהלים, רישיונו יישלל", מסביר פרג.

האם יש יותר כיסי אוויר, והאם הם מסוכנים בחורף?

"אנחנו מסבירים בקורס שלנו איך פועלת תופעת כיסי האוויר. יש חמש משפחות של תופעות מזג אוויר שגורמות לקפיצות האלה. התופעה שהכי מטרידה אנשים הן מערבולות של אוויר צח והן קורות בגבהים גדולים מאוד. בגובה כזה כלל אין קשר למזג האוויר. אם הולכים להמריא ביום גשום עם הרבה מאוד רוחות אז כן, ברבע השעה הראשונה ייתכן שיהיו קצת קפיצות בגלל מזג האוויר, אבל ברוב הטיסה, מלבד הטיפוס וההנמכה, אין קשר בין מזג האוויר המקומי לכיסי האוויר במהלך רוב הטיסה ומובן שהרוח לא תגרום לטיסה להיות מסוכנת יותר.

קברניט אלון פרג, מנכ"ל סימפליפליי, צילום: סימפליפליי בע"מ

"ההגדרה המקורית אומרת שהטיסה לא אמורה להיות מסוכנת יותר בגלל מזג אוויר. אם מזג האוויר חריג, זה יכול לגרום לעיכוב הטיסה, לביטולה, ואם אנחנו כבר באוויר, אז לנחיתה ביעד אחר. אם מזג האוויר חורג אפילו בטיפה מהמגבלה, פשוט לא טסים באזור הזה. האם יש קשר בין קיץ לחורף? אם ממריאים במקום מסויים בקיץ, ייתכן שננחת בחורף ולהפך, כי עונות השנה משתנות בין האזורים בעולם.

"יש אזורים שבהם מזג האוויר בקיץ הוא הרבה יותר עוצמתי לעומת החורף. זה תקף לגבי רוב ארה"ב. בפלורידה, למשל, ההוריקנים הם דווקא בסוף הקיץ, כשיש הרבה יותר אנרגיה. אצלנו בארץ, בגובה נמוך בחורף יש יותר גשם ורוחות מאשר בקיץ, אבל רוב הטיסה זה לא ככה. עדיין, מזג אוויר יכול לפגוע ביכולת לבצע את הטיסה – נגיד שלגים כבדים בחורף יכולים לגרום לעיכובים או לביטולים, אבל כמעט שלא ישפיעו על כיסי האוויר", מסכם פרג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר