חשיפה: השינויים בחוק שיקשו עלינו לקבל פיצוי מחברות התעופה

במשרד התחבורה העבירו בשבוע שעבר שינויים בחוק שירותי תעופה בממשלה, המשפיעים באופן משמעותי על כל מה שהכרנו • אם חברת התעופה ביטלה טיסה בתחילת המלחמה, היא לא תהיה מחויבת לפצות את הנוסעים אך תצטרך להעניק החזר כספי

נוסעים בנתב"ג. צילום: קוקו

במשרד התחבורה העבירו בשבוע שעבר שינויים בחוק שירותי תעופה בממשלה, שינויים שמשפיעים באופן משמעותי על כל מה שהכרנו מחוק שירותי התעופה הקודם ומהתנאים שלפיהם נוסעים היו אמורים לקבל פיצויים מחברות התעופה.

על פי החוק החדש, שצפוי לעלות לקריאה ראשונה בכנסת כבר בימים הקרובים, יהיו כמה שינויים משמעותיים: אם חברת התעופה ביטלה טיסה בין התאריכים 8 באוקטובר עד 30 בנובמבר בשנה שעברה, היא לא תהיה מחויבת לפצות את הנוסעים מעבר להחזר עבור עלות כרטיס הטיסה, גם אם ביטלה בטווח קצר לפני הטיסה. מדובר באחת מהוראות השעה שתקפות לגבי מלחמת חרבות ברזל.

בניין הכנסת, צילום: אורן בן חקון

בנוסף, כך עולה מהשינויים שהובילו במשרד התחבורה, נוסעים שטיסתם בוטלה על ידי חברת התעופה בין התאריכים 1 בדצמבר 2023 עד 29 בפברואר 2024, לא יהיו זכאים לפיצוי מחברת התעופה, מעבר להחזר עבור כרטיס הטיסה וזאת אם חברת התעופה הודיעה לפחות שלושה ימים מראש על ביטול הטיסה. חשוב לזכור שבדרך כלל, מדובר בחובת הודעה של 14 ימים לפני הטיסה מצד חברת התעופה, אך כאן כאמור, זה קוצר לשלושה ימים בלבד.

בנוסף, בחוק החדש שצפוי לעלות לקריאה ראשונה בימים הקרובים, השתנה הנוסח שעל פיו יחוייבו חברות התעופה לפצות את הנוסעים. המשמעות היא שעד כה, חברות התעופה היו צריכות לעשות "כל אשר ביכולתן" כדי למנוע את ביטול הטיסה וכעת, הניסוח השתנה ל"נקטה בכל האמצעים הסבירים" כדי למנוע את ביטול הטיסה.

כרטיסי טיסה, אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בהתייעצות עם עורך הדין אשר רוטבאום, מומחה לענייני תעופה, הוא הסביר כי מדובר בשינוי נוסח שעשוי להקל על חברות התעופה בבתי המשפט בדיונים שיתנהלו בנוגע לפיצוי נוסעים שטיסתם בוטלה. במשרד התחבורה מסבירים כי מדובר בהשוואת נוסח לזה של האיחוד האירופי.

השינויים של משרד התחבורה בחוק החדש מתייחסים גם למצבי חירום עתידיים וגם כאן מגבילים את הפיצוי לנוסעים, לדוגמה: יוגבלו הזכאויות לשירותי לינה, המינימום כרגע מדבר על שני לילות. המשמעות היא שאם יהיה מצב חירום רשמי שיימשך יותר מ-14 ימים, חברת התעופה שביטלה את הטיסה תהיה מחויבת לממן לינה לנוסעים לשני לילות, גם כאן מדובר בהקלה עבור חברות התעופה.

עוד עולה מהשינויים בחוק כי במצב חירום רשמי, תבוטל הזכאות לנוסעים לפיצוי במצב של ביטול טיסה מעבר להחזר הכספי, או קיצור תקופת ההודעה המוקדמת על ביטול טיסה שאם ניתנה, לא תהיה זכאות לפיצוי מעבר להחזר עבור מחיר כרטיס הטיסה.

עו״ד אשר רוטבאום, צילום: מירב פלברג, יחצ

ממשרד התחבורה נמסר: "חוק שירותי תעופה בנושא פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאי, כולל שלושה מרכיבים עיקריים המטילים אחריות על חברת התעופה במקרה של ביטול / דחייה של טיסות:
1. סיוע לנוסע במקרה של עיכוב (חובת אספקת מזון/ לינה וכו') – אחריות זאת נשארה בעינה ולא שונתה.
2. חובת החזר עלות כרטיס טיסה במקרה של ביטול טיסה – אחריות זאת נשארה בעינה ולא שונתה.
3. חובת פיצוי (מעבר להחזר הכרטיס וסיוע לנוסע במקרה של עיכוב) של חברת התעופה במדרגות שונות של פיצוי על פי מרחק הטיסה – סעיף זה שונה באופן מוגבל עקב הנסיבות שהביאו לביטול טיסות בין התאריכים 7 באוקטובר עד 30 בנובמבר 2023.

כזכור, בתחילת המלחמה נאלצו חברות התעופה לבטל טיסות רבות שלא בשליטתן בשל גיוס טייסים למילואים, ביטול טיסות ליעדים בסיכון גבוה, הצורך בהבאת ישראלים ואנשי מילואים לישראל ואילוצים ביטחוניים הקשורים במלחמה.

לכן, לאחר בדיקה מעמיקה, רשות התעופה האזרחית הסיקה כי ביטולי טיסות בתקופה זו לא היו בשליטת חברות התעופה, לכן לא יהיה הוגן להטיל על החברות את חובת הפיצוי.

כאמור, חובת ההחזר הכספי על עלות הטיסה נשארה בתוקף. יש לציין כי החוק חל על החברות הישראליות והזרות כאחד. ההצעה שהובאה לאישור הממשלה, מאוזנת. שומרת על זכויות האזרח מצד אחד, אבל יחד עם זאת מאזנת בין האירועים בתחילת המלחמה שהביאו לביטולי טיסות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר