מה הסיכוי שהטיסה תתרסק? הנתונים החדשים ידהימו אתכם

לפי נתוני הבטיחות של ארגון חברות התעופה הבינלאומי, הסיכוי לתאונה קטלנית במטוס ב-2023 עמד על 0.03 לכל מיליון טיסות • התאונה הקטלנית היחידה שהתרחשה בשנה שעברה הייתה של חברת תעופה שלא משתייכת לארגון

מטוס נוסעים רועד (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

אצל רוב האנשים, טיסה מקושרת כדבר חיובי – אך עם זאת, רבים חוששים ממנה. כיסי אוויר, המראה, נחיתה או כל שינוי קטן במהלך הטיסה עלולים לגרום לרבים לחששות, אך לרוב שלא בצדק. בכל שנה, מפרסם IATA (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) את נתוני הבטיחות של השנה החולפת, והנתונים של שנת 2023 מציגים תמונה מעודדת מאוד עם מספרים מרשימים.

ברחבי העולם ישנן 320 חברות תעופה המשויכות ל-IATA, בהן כל חברות התעופה המסחריות בישראל ובסך הכל 83% מכלל חברות התעופה בעולם. על פי הנתונים, הסיכוי לתאונה קטלנית במטוס בשנה שעברה עמד על 0.03 לכל מיליון טיסות. המשמעות היא שצריך לטוס בכל יום במשך יותר מ-103 שנים כדי לחוות תאונה קטלנית בטיסה.

נוסעים במטוס (אילוסטרציה), צילום: Getty Images


ב-2023 לא היו תאונות קטלניות במטוסים מסחריים בחברות ששייכות ל-IATA. התאונה הקטלנית היחידה שהתרחשה בשנה שעברה הייתה בנפאל, במטוס טורבו פרופ, תאונה שהתרחשה בחברה שלא משתייכת לארגון. נתוני 2023 מהווים שיפור לעומת אלה של 2022, שגם היא נחשבה לבטוחה מאוד, עם נתון של 0.11 לכל מיליון טיסות בסיכון לתאונה קטלנית.

בשנת 2022 היו חמש תאונות קטלניות, כך ששנת 2023, עם תאונה קטלנית אחת, מציגה נתונים טובים יותר באופן משמעותי. חשוב לזכור כי בכל רגע נתון ישנם אלפי מטוסים באוויר ברחבי העולם.

מה הסיכוי לחוות תאונה במטוס?

מעבר לתאונות קטלניות שמסתיימות במוות, ישנן גם תאונות שונות שמסתיימות ללא הרוגים. הסיכוי להיות במטוס בתאונה שכזאת עומד על 0.80 לכל מיליון טיסות, תאונה אחת לכל 1.26 מיליון טיסות ברחבי העולם. גם כאן נרשם שיפור לעומת 2022, אז הנתון עמד על 1.3 תאונות לכל מיליון טיסות.

אל דאגה. מטוס (אילוסטרציה), צילום: Getty Images


חשוב לזכור שכמעט כל חברות התעופה שפעילות בארץ הינן חבורת שמשתייכות ל-IATA, וכולן עומדות בסטנדרט בטיחות גבוה. כל חברות התעופה הישראליות עומדות גם בכל תקני הבטיחות המחמירים.

קובי זוסמן, מנכ"ל IATA בישראל, אמר: "נתוני הבטיחות של שנת 2023 מלמדים שוב כי תעשיית התעופה היא אמצעי התחבורה הבטוח ביותר. חברות התעופה משקיעות מאמצים בלתי נלאים בשיפור הבטיחות, שהוא ללא ספק התחום המרכזי בפעילותן. כאן המקום גם לציין כי כל 4 חברות התעופה הישראליות החברות ב-IATA (אל על, ארקיע, ישראייר וצ'לנג' גרופ) עומדות בתקני הבטיחות המחמירים ביותר בעולם התעופה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר