באל על מודים: המחיר הממוצע עלה ב-5% - מרגישים שההתייקרות משמעותית יותר? זה ההסבר שלהם

בחברת התעופה הישראלית אמרו כי ההיצע המצומצם גרם לכך שהמחלקות הראשונות, שהן כביכול הזולות ביותר, נמכרו מהר מאוד – כך שמי שהצליח להזמינם מראש, תפס את הכרטיסים הזולים ביותר • למרות המלחמה, הכנסות החברה ב-2023, לפני מס, חצו את רף 2.5 מיליארד הדולרים

מטוס אל על. צילום: קוקו

אל על הודיעה הבוקר (חמישי) על רווח שנתי של 125 מיליון דולרים לשנת 2023, לפני מס. סך ההכנסות של חברת התעופה הישראלית חצו את רף 2.5 מיליארד הדולרים בשנה החולפת, וזאת למרות שהחל מתחילת חודש אוקטובר מדינת ישראל נמצאת במלחמה – ותנועת הנוסעים בנתב"ג ירדה באופן משמעותי מאוד.

הירידה בתנועת הנוסעים נבעה מסיבות רבות, ובהן היעדרותן של רוב חברות התעופה הזרות שפעלו בנתב"ג עד לפרוץ המלחמה. בחודשים הראשונים למלחמה, אל על הפעילה כ-80% מסך הטיסות בנמל התעופה, מה שאומר שארבע מכל חמש טיסות הופעלו על ידי חברת התעופה הישראלית.

מטוס הדרימליינר החדש של אל על נחת בישראל, בשנה שעברה // צילום: מורן ויזל


במסיבת עיתונאים שקיימה הבוקר החברה, המנכ"לית דינה בן טל גננסיה התייחסה למחירים ואמרה כי ישנה עליית מחירים של כ-5% בלבד. לשאלה מדוע ישנה תחושה כי העלייה משמעותית יותר מזו שצוינה, הסבירו באל על כי כמעט שלא היה שינוי בתמחור המושבים, אך ההיצע המצומצם גורם לכך שהמחלקות הראשונות שנמכרות, שהן כביכול הזולות ביותר, נמכרות מהר מאוד – ולכן מי שמזמין מראש, מצליח לתפוס את הכרטיסים הזולים ביותר.

שיטת תמחור כרטיסי הטיסה עובדת על פי מחלקות, כך שאכן בדרך כלל הכרטיסים הזולים ביותר נמכרים תחילה. ככל שהמטוס מתמלא ונותרים מעט כרטיסים, כך המחירים עולים – מה שיוצר מצב שבו כמעט שאין תחרות מול חברות זרות וההיצע מצומצם מאוד, והמושבים הזולים עשויים לעיתים להיתפס גם כמה חודשים לפני מועד הטיסה.

מטוס אל על (ארכיון), צילום: קוקו

אלו הם עיקרים התוצאות שהוצגו בידי אל על:

  • צמיחה של 26% בהכנסות בשנת 2023, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של כ-2 מיליארד דולר אשתקד; גידול של 21% בהכנסות החברה ברבעון הרביעי ל-2023, שהסתכמו בכ-678 מיליון דולרים לעומת 561 מיליון דולרים בתקופה המקבילה אשתקד.
  • הרווח לפני מס ב-2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, לעומת הפסד לפני מס של כ-14 מיליון דולר ב-2022; הרווח לפני מס ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם בכ-40 מיליון דולרים לעומת רווח לפני מס של כ-7 מיליון דולרים ברבעון הרביעי של 2022.
  • העלייה ברווחים ברבעון הנוכחי ביחס לרבעון המקביל אשתקד מושפעת מ-5 נקודות עיקריות: גידול בפעילות ובקיבולת המוצעת (ASK), התאמת תמהיל היעדים הכוללת התמקדות ביעדים המבוקשים; ירידה במחיר הדלק, שחסכה כ-17 מיליון דולרים לחברה; עלייה משמעותית בשיעור הטסת המטען עד כדי הכפלת ההכנסה מהרבעון המקביל אשתקד; ושימור ההתייעלות מתקופת הקורונה, שמשמעותה הגברת הפעילות תוך צמצום הוצאות.
  • ה-RASK (ממוצע הכנסה למושב מוטס) ב-2022 עמד על 8.8, לעומת 2023 – אז שיעורו היה 9.0.
  • ה-EBITDAR של החברה בשנה שעברה הסתכם בכ-556 מיליון דולרים (כ-22% מסך ההכנסות) לעומת כ-349 מיליון דולרים ב-2022 (כ-18% מסך ההכנסות). ברבעון הרביעי של 2023, הסתכם ה-EBITDAR של החברה בכ-161 מיליון דולרים (כ-24% מסך ההכנסות), לעומת EBITDAR של כ-102 מיליון דולרים (כ-18% מסך ההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.
רווחים גבוהים - למרות המלחמה. חיילי צה"ל בפעילות בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר