כוחות הצלה וכיבוי אש בזירת ההתרסקות בנמל התעופה מואן בדרום קוריאה. צילום: רויטרס

מסתמן: זו הסיבה להתרסקות המטוס הקוריאני

אחת ההשערות היא שציפורים חדרו למנוע • אחד משני הניצולים סיפר שאחד המנועים התפוצץ לפני הנחיתה • כני הנסע מתוכננים כך, שגם אם מערכות המטוס משותקות אפשר להוריד אותם ידנית, והם ננעלים במקומם בשל כובדם • אז מדוע זה לא קרה כאן? זאת אחת השאלות המשמעותיות עליהן יצטרכו חוקרי התעופה לתת את הדעת בשנה האיומה שחווה ענף התעופה

[object Object]

כיאה לאחת השנים הגרועות בתעופה העולמית, 2024 מסתיימת בתאונה הקטלנית ביותר השנה: מטוס בואינג 737-800 בטיסה 2216 של Jeju Air  התרסק במהלך הגישה לעיר מואן שבדרום קוריאה. בהתרסקות נהרגו 179 מתוך 181 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על הסיפון.

ההתרסקות הזו הייתה ההתרסקות הקטלנית הרביעית החודש. לפניה התרסקו שני מטוסים בברזיל, בהם נהרגו 12 נוסעים ואנשי צוות, וכמובן, רק 4 ימים לפני התאונה בקוריאה – המטוס האזרי. טיסה 8243 של Azerbaijan Airlines, במטוס אמבראר 190, שנפגעה על ידי מיירט רוסי והתרסקה ליד אקטאו, קזחסטן, ובה מצאו אות מותם 38 מתוך 67 הנוסעים שהיו על הסיפון.

שנה איומה לענף התעופה

כלומר – קציר הדמים של דצמבר בלבד: 229 הרוגים. במהלך השנה ידענו, לדוגמה, התנגשות בין איירבוס A-350 לדאש -8 צבאי בהנדה שביפן, את התרסקות מטוסו של נשיא איראן, ובתאונה פחות ידועה – מסוקו של נשיא צ'ילה לשעבר, שגם הוא התרסק (שני הנשיאים נהרגו); את ההתפרקות של פלאג הדלת ב-737 מקס של איר אלסקה, התרסקות האיליושין IL76 הרוסי שנשא 65 שבויי מלחמה אוקראינים ו-3 אנשי צוות – כולם נהרגו, ועוד מטוס צבאי מאותו הדגם התרסק סמוך לבלגורוד; כל חמשת אנשי הצוות נהרגו. גם הרמטכ"ל הקנייתי ו-9 קצינים בכירים בפמלייתו נהרגו בתאונות מסוק יואי.

הריסות המסוק של הנשיא האיראני (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

אפשר להמשיך אך העיקרון מובן. Anno Horribilis – שנה איומה, כינתה המלכה אליזבת השנייה, מנוחתה עדן, את שנת 1992, שבה ארמון ווינדזור עלה באש וצ'ארלס ודיאנה נפרדו. אין כינוי הולם מזה לשנת התעופה 2024, במיוחד בהשוואה לקודמתה, 2023, שהייתה אחת השנים הטובות שבה התרחשה רק תאונה אווירית קטלנית אחת, שגבתה את חייהם של 72 נוסעים.

מה אירע למטוס הקוריאני? ראשית – חברת Jeju Air היא חברת הלואו קוסט הגדולה בקוריאה והשלישית בגודלה בין חברות התעופה הקוריאניות, כשמקדימות אותה קוריאן אייר ואסיאנה. יש לה צי של כ-40 מטוסים על טהרת ה-737, ובהזמנה – עוד כמספר הזה מדגם 737-MAX.

הבה ננסה לשחזר את ההתרסקות בשלושה צעדים, מהמאוחר למוקדם:

  • מטוס הבואינג 737-800 התרסק בעוצמה אל חומת בטון בשדה התעופה מואן, וכתוצאה מההתרסקות המטוס נבקע ועלה בלהבות.
  • לפני ההתנגשות בחומה, המטוס נחת נחיתת חירום על גחונו. כני הנסע – גלגלי המטוס – לא ירדו, והמטוס החליק על המסלול. זהו מצב בלתי נשלט – ללא גלגלים הטייס אינו יכול לנהוג את המטוס, ובעיקר לא יכול לעצור אותו. כתוצאה מהחיכוך נוצר חום עצום, שתרם לשריפה שפרצה בעת ההתנגשות עצמה.
  • השאלה הגדולה מסתתרת בנקודה האחרונה: מדוע לא ירדו הגלגלים? עדי ראייה ציינו להקת ציפורים סביב המטוס ואחת ההשערות היא שצפרים חדרו למנוע. אחד משני הניצולים סיפר שאחד המנועים התפוצץ לפני הנחיתה. אולם צריך להצביע על הקשר שבין שריפה במנוע לאי ירידת הגלגלים. כני הנסע מתוכננים כך, שגם אם מערכות המטוס משותקות אפשר להוריד אותם ידנית, והם ננעלים במקומם בשל כובדם. מדוע זה לא קרה כאן? זאת אחת השאלות המשמעותיות עליהן יצטרכו חוקרי התעופה לתת את הדעת.

נקווה ש-2025 תהיה שנה הרבה יותר טובה, גם מבחינה תעופתית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו