מספר החברות שהפסיקו לטוס לסין עלה אתמול (ראשון) ל-54. בנמלי תעופה בעולם נערכים לבצע בדיקה שטחית של הנוסעים הנוחתים, שהיא בעיקר בדיקה של חום הגוף, שהוא אחד התסמינים של וירוס קורונה.
החשש מהידבקות וההסגר הרפואי על סין ומדינות נוספות במזרח אסיה, גרם לירידה משמעותית במספר הנוסעים. מנתוני ארגון התעופה העולמי יאט"א, היקף הירידה הגיע ל-40 אחוזים. בשבוע הראשון של חודש פברואר ירד היקף ההזמנות לטיסות ב-19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש ינואר ובשבוע הראשון של פברואר, הירידה העולמית בהיקף ההזמנות עומדת על 11.5 אחוזים.
באזור אסיה הירידה היא של 34 אחוזים. במזרח התיכון ואפריקה חלה ירידה של 18.5% בהזמנות לטיסות עתידיות, כך לפי נתוני השבוע הראשון של פברואר לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בצפון אמריקה, שוק התעופה הגדול בעולם, נרשמה ירידה של 12 אחוזים. במדינות אמריקה הלטינית נרשמה ירידה של 15 אחוזים.
בטיסות רבות, כמו גם ביעדים רחוקים מסין, רואים היום נוסעים רבים החובשים מסיכות, בניסיון למנוע הדבקה. אולם המסכות מכסות בדרך כלל את הפה ולא את האף, כך שחולים עלולים להדביק בווירוס. לדברי ד"ר ויקי הרצברג מאוניברסיטת אמורי בארה"ב, נוסעים צריכים לבדוק את האנשים היושבים לידם במטוסים. "הסיכון הגדול ביותר להידבק הוא ממי שיושב לידך, לפניך או מאחוריך", היא אומרת.
ברחבי העולם מחפשים דרכים נוספות לבדוק את הבאים, שכן תקופת הדגירה הארוכה של הווירוס משמעותה שלא ניתן לאתר נשאים שהתסמינים אצלם עדיין לא הופיעו. לדברי דיויד ממן, מייסד ומנכ"ל חברת Binah.ai, באמצעות יישומי בריאות דיגיטלית המתבססות על בינה מלאכותית ועיבוד אותות, ניתן למנוע התפשטות מגיפות ולבצע זיהוי בזמן אמת של מצב רפואי בעייתי.
לדבריו, מצלמות במעברי גבול, בנמלי ים ותעופה, יכולות לפעול בדומה לזיהוי ביומטרי, "באמצעות בינה מלאכותית ועיבוד אותות פיתחנו יכולת לדלות מצבים רפואיים על ידי ניתוח וידאו, וכל שנדרש הוא להביט למצלמה. באמצעות ניתוח החזר האור על עור הפנים ניתן לזהות ברמה רפואית מדדים כמו דופק, השתנות קצב הלב, לחץ נפשי, רמת חמצן בדם וקצב נשימות. טכנולוגיה זו תוכל למנוע מראש נשיאת מחלות ונגיפים בין עוברי האורח במעברים יבשתיים בין מדינות, בשדות תעופה, ובכך למנוע התפשטות עולמית. יתרון נוסף של טכנולוגיה זו היא זיהוי המחלה ללא מגע פיזי. הבדיקה נעשית באמצעות מצלמה בלבד ומגבילה את הסיכון בהפצת מחלות".
לדברי מנכ"ל יאט"א בישראל קובי זוסמן, "אפקט הווירוס לא הגיע לשיאו ואפשר לצפות לירידה משמעותית נוספת בפעילות הנוסעים והמטענים". לדבריו, "תחום פעילות המטען מושפע מאוד מהשלכות הפסקת הטיסות לסין בשל נתיבי הסחר עם המדינה. ניסיון העבר מהתפרצות ווירוס הסארס ב-2003 מלמד כי ההתאוששות עשויה להימשך גם חצי שנה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו