המדינה בדרך להשתלטות על אל על

חברת התעופה הישראלית עשויה לעבור לידיים של המדינה • ההסכם חייב לעבור את אישור הוועדים באל על • נאמן חיצוני יחזיק במניות

צילום: משה שי // המדינה צפויה להשתלט על אל על

דרמה באל על: לאחר שחברת התעופה הלאומית ביקשה הלוואה בסך 400 מיליון דולרים ונענתה בשלילה, הציע היום (ראשון) משרד האוצר מתווה חדש שעשוי להביא לשליטה של המדינה בחברת התעופה. לפי ההצעה החדשה, החברה תבצע הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר והמדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא יירכשו על ידי הציבור. משמעות המתווה היא שאם לא תהיה היענות מספקת מהציבור לרכישת המניות בחברת התעופה, המדינה תחזיק בנתח משמעותי מאוד באל על, ככל הנראה ביותר מ-51%, מה שיוביל לפירוק גרעין השליטה של הבעלים הנוכחיים.

 אם אל על תולאם, המניות יועברו לנאמנות בפיקוח המדינה. את שאר 250 מיליון השקלים שביקשה החברה היא צפויה לבקש כהלוואה מהבנקים וגם הם יהיו בערבות מדינה בגובה של כ-75%. ההלוואה צפויה להיות מאושרת על ידי הבנקים גם בשל הגדלת ההון העצמי של אל על בעקבות מתווה ההנפקה וגם בשל הסכום הנמוך יותר אותו מבקשת החברה. במשרד האוצר מצפים שאל על תתייעל בכ-350 מיליון דולרים בשנה. 

במקביל, באל על צפויים להחזיר ללקוחותיה את כספי כרטיסי הטיסות שבוטלו בדרכים שונות. הלקוחות יוכלו לקבל את כספם בחזרה, אך בחברה צפויים להציע במקום זאת הצעות אטרקטיביות כמו מימוש בתאריכים אחרים, ניצול הכרטיס בשווי כרטיסים יקרים יותר והצעות דומות שטרם גובשו באופן סופי. 

אל על צפויה להיפרד מיעדים ומטוסים // צילום: משה שי
אל על צפויה להיפרד מיעדים ומטוסים // צילום: משה שי

באל על עדיין לא אישרו את ההצעה של משרד האוצר שעשויה להשפיע גם על תנאי העובדים. חלק מתהליך ההתייעלות של החברה צפוי לכלול פיטורים של כאלפיים עובדים, החזרת מטוסים והקטנת הצי באופן משמעותי, קיצוץ ביעדים אליהם טסה החברה, בעיקר ביעדים הפחות רווחיים כמו מנצ'סטר, לאס וגאס טוקיו ושינויים בתנאי השכר ותנאים נוספים של עובדי החברה.

המדינה לא רוצה להיות הבעלים של אל על - הנאמן יקבל את כל ההחלטות // צילום: אלכס קולומויסקי
המדינה לא רוצה להיות הבעלים של אל על - הנאמן יקבל את כל ההחלטות // צילום: אלכס קולומויסקי

אם המדינה תצטרך לקנות את כל המניות של החברה היא תנוהל על ידי נאמן חיצוני. המדינה לא תוכל להכתיב לנאמן מה לעשות, אך ייקבע תאריך שבו הוא ימכור את המניות. ברגע שהחברה תצלח את המשבר, במשרד האוצר מקווים שערך המניות יעלה לעומת שוויין כיום,  כך שהמדינה תרוויח מהמהלך.

כל הפרטים מול אל על צפויים להיסגר כבר בימים הקרובים, אך כל ההחלטות כפופות להסכמים מול העובדים ומול נציגי העובדים. אם לא תושג הסכמה, החברה עלולה להיכנס להקפאת הליכים. אחת הסיבות שהמדינה החליטה ללכת על צעד כזה ולהציל את החברה היא החשיבות הרבה שיש לקיומה של תעופה ישראלית ללא תלות בחברות זרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר