ענף ההפלגות ספג מכה אנושה בעקבות משבר הקורונה, כשבמהלך השנה האחרונה מרבית החברות הגדולות כמעט ולא עבדו מאז חודש מרץ. בריאיון ל"ישראל היום", מספרת טלי נוי, מנכ"ל MSC בישראל, כיצד יראו בקרוב ההפלגות, איך ישמרו בחברה על בריאותם של הנוסעים, כמה זה יעלה ומתי נוכל כבר לחזור להפליג?
כך יראו בקרוב הפלגות הנופש // צילום: MSC
"ענף התיירות כולו נפגע קשות מהמשבר וכולם צריכים להשתקם. אין ספק שייקח זמן עד שהענף ישתקם, אבל אנחנו החברה היחידה שהחליטה להמשיך לשוט דווקא בתקופת הקורונה, ואנחנו פעילים כבר מחודש אוגוסט האחרון", אמרה נוי. לדבריה, מאז שהחברה חזרה לפעילות, כ-16 אלף איש הפליגו באוניות של MSC – ואפילו לא אחד מהם נדבק בנגיף.
אילו פעולות עשיתם כדי לגרום לנוסעים להרגיש בטוחים?
"המון, זה ספר שלם של מהלכים שאנחנו מבצעים כדי לשמור על בריאותם של הנופשים. המעליות מחוטאות 48 פעמים ב-24 שעות, הצוותים עוברים בידוד של שבועיים לפני שהם מתחילים לעבוד באונייה, וכשהם נמצאים עליה הם עוברים בדיקות קורונה בכל שבוע. בנוסף, כל נוסע מחויב לעבור בדיקות קורונה לפני העלייה לאונייה".
עוד מספרת נוי כי בכל אוניות החברה הותקנו מערכות סינון אוויר חדשות. "כל נוסע שעולה לאונייה עונד צמיד שמאפשר לשמור על ריחוק חברתי ושמאפשר גם לשמור על קיבולת מסוימת בכל אחד מהחללים. כמובן שיש עוד שורה ארוכה של צעדים, למדנו את הנושא לעומק ואנחנו מיישמים אותו".
בהפלגות גם יורדים מהאונייה, איך שומרים על הנוסעים בחלק הזה של הנופש?
"סיורי החוף ושאר הסיורים כשיורדים מהאונייה נעשים אך ורק עבור הנוסעים שלנו. אין בעיה שזה יקרה אפילו במקומות 'אדומים' לכאורה, כי הנוסעים שלנו מבודדים. אפילו נהג האוטובוס עובר בידוד ובדיקות לפני שהוא מסיע את הנוסעים שיורדים מההפלגה לסיור. אנחנו דואגים לבודד אותם במעין בועת תיירות כך שהם לא באים במגע עם מקומיים. אספנו פרופסורים מכל רחבי העולם כדי לנסח פרוטוקול מחמיר מאוד".
כשנשאלה נוי האם מקרה ה"דיאמונד פרינסס", ספינת התענוגות שעגנה במשך כמה שבועות בחודש פברואר ליד חופי יפן לאחר שעשרות נוסעים נדבקו בקורונה, עשוי לחזור על עצמו, היא אמרה שאם חולה קורונה יתגלה על אונייה, הוא יושם באזורים ייעודיים לבידוד – ואם יהיה בכך צורך, הסכמים מול המדינות יאפשרו להוריד לחוף נוסעים שיצטרכו לקבל טיפול רפואי. "אנחנו כבר לא נמצאים במקום הזה של בידוד של שבועיים בתוך האונייה. היום יש כבר הרבה יותר ידע, יש סדר ברור של איך עובדים ואיך פועלים, ואם יתגלה מקרה של חולה מאומת, יש לנו דרך עבודה מסודרת וברורה. באוניות לא יהיה צורך לעטות מסכות מלבד בחללים צפופים, כמו במעליות", אמרה.
האוניות כוללות גם לא מעט פעילויות. איך נוכל ליהנות מהופעות או מסעדות?
"הבשורה המשמחת היא שההופעות, המסעדות וכל הפעילויות יימשכו כרגיל, פשוט יהיו פחות אנשים באותו החלל. נפעיל יותר הופעות כדי שכולם יוכלו ליהנות מהן, התפריטים הפכו לדיגיטליים, עובדי המטבח מגישים לשולחן וכבר לא מדובר בהגשה עצמית כמו בעבר. יש הקפדה גדולה על ההיגיינה, וכך בעצם נוצרת מעין קפסולה שמאפשרת ליהנות מכל מה שאנחנו לא יכולים לעשות ביום-יום שלנו, מהופעות דרך מסעדות ועד חללי בילויים בסגנונות שונים".
לא פחות חשוב - כמה נשלם?
"המחירים לקיץ הבא הם זולים יותר משמעותית ממה שהכרנו עד כה, מדובר בירידה של כ-20%, ועיקר ההזמנות כרגע הן לקיץ ולחגי תשרי. אנשים רוצים לראות שהקרוזים חוזרים לעצמם. הפלגות הקיץ יהיו בעיקר באירופה, והצפי הוא שבעוד כשנה יהיו הפלגות שייצאו גם מישראל. יחד עם זאת, לאור המצב, אנחנו שוקלים שינויים והוספת מסלולים, וייתכן שישראל תזכה מהסיפור הזה".
"הפלגה באונייה החדשה שלנו במערב הים התיכון ביעדים שיכללו את ספרד, איטליה וצרפת תעלה החל מ-749 דולרים לאדם לשבוע שלם. מדובר באונייה חדשה לגמרי, עם פארק מים ועוד מגוון רחב מאוד של פעילויות ואפשרויות", אמרה נוי. "אפשרות נוספת היא באזור סקנדינביה, גם כן עם אונייה ענקית וחדשה לגמרי, במחיר של כ-739 דולרים למשך שבוע. מדובר באונייה חכמה, הכל דיגיטלי, כל מה שהכרנו פשוט השתנה".
ומהי מדיניות הביטולים?
"יש כמה סוגי ביטוחים ומאוד מומלץ לבטח את הקרוז. ניתן להרחיב גם למקרי קורונה, ואנחנו ממליצים לכולם לעשות זאת. לפנים משורת הדין, אנחנו מאפשרים לדחות את ההפלגה עד שבועיים לפני יציאתה מכל סיבה, גם אם סתם יש חשש, לא בהכרח מסיבות בריאותיות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו