דו"ח חדש של מבקר המדינה חושף תמונה מדאיגה של תשתיות הסלולר בישראל. הממצאים מצביעים על פערים משמעותיים בין הדיווחים הרשמיים של חברות הסלולר לבין המציאות שחווים אזרחי ישראל מדי יום.
לפי הסקר שערך משרד מבקר המדינה, למעלה משליש מהנשאלים סובלים מקליטה סלולרית בינונית או גרועה בבתיהם, ומחצית מהם נתקלו בתקלות במהלך ביצוע שיחות בחודש האחרון. מחוץ לבית, כמעט 30 אחוזים מדווחים על קליטה בעייתית, ויותר ממחצית הנשאלים חווים קשיים בשימוש באינטרנט הסלולרי.
נתונים אלה עומדים בסתירה חריפה לדיווחי החברות למשרד התקשורת, הטוענות לכיסוי של כמעט 100 אחוזים ברוב היישובים בארץ.
אי שוויון – גם בשירותי התקשורת
הפערים שעולים בין יישובים שונים מדגישים את אי השוויון בשירותי התקשורת בארץ - בעוד שברהט ובבאקה אל-גרבייה מעל ל-70 אחוזים מהתושבים מתלוננים על בעיות קליטה, בהרצליה רק 11 אחוזים נתקלים בקשיים דומים. פער זה משקף את ההבדלים המשמעותיים בין המרכז לפריפריה ובין יישובים יהודים לערבים.
במקביל, הדו"ח מצביע על כשלים מהותיים בפיקוח של משרד התקשורת - המשרד מסתפק בתחזיות של חברות הסלולר במקום לדרוש נתונים מדויקים על הכיסוי בפועל, ואינו מבצע בדיקות עצמאיות. היעדר מתודולוגיית פיקוח ברורה מקשה על בחינת עמידת החברות בתנאי הרישיונות שלהן.
בתחום תשתיות דור 5, הפערים בולטים במיוחד. ב-76 אחוזים מהרשויות הערביות בפריפריה, לא היו כלל מתקני שידור דור 5 נכון לחודש יולי 2023. הפערים במספר מתקני השידור לכל 10,000 תושבים מגיעים עד ל-692 אחוזים בין יישובים שונים.
לא רק זאת – מהנתונים עולה כי ישראל מפגרת אחרי מדינות האיחוד האירופי בפריסת תשתיות אלו, מה שעלול להשפיע על התפתחות הכלכלה והתעשייה בעתיד.
היעדר תקנות וחוסר שקיפות
סוגיית ההגנה מפני קרינה מעלה גם היא דאגות. לפי הדו"ח, המשרד להגנת הסביבה מסתמך בעיקר על נתוני מדידות מחברות הסלולר עצמן, ועד ליום זה לא נקבעו תקנות לקביעת רמות חשיפה מרביות כנדרש בחוק. משרד הבריאות אינו מעורב בקביעת תקנות הקרינה, ואין גוף ממשלתי שעוסק באופן שיטתי בהשפעות הבריאותיות של קרינה בלתי מייננת.
הדו"ח מדגיש גם את היעדר השקיפות בנושא. משרדי הממשלה אינם מפרסמים לציבור מידע מקיף על הכיסוי הסלולרי ואיכות השירות ברמת היישוב, ואין הסברה מספקת בנוגע להשלכות הבריאותיות של קרינה ממתקני שידור.
מבקר המדינה מסכם כי תיקון הליקויים המפורטים בדו"ח עשוי להביא לשיפור משמעותי ברמת השירות הסלולרי לציבור בישראל, תוך שמירה על בריאות הציבור. הדו"ח מדגיש את הצורך הדחוף בשיפור הפיקוח, הגברת השקיפות, וצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה בתחום התשתיות הסלולריות.
בתגובה לדו"ח, מסר משרד התקשורת כי הוא "לומד את הממצאים ויפעל ליישום ההמלצות". המשרד להגנת הסביבה הצהיר כי "יבחן את ההמלצות בנוגע לתקנות הקרינה ויפעל להגברת הפיקוח העצמאי על מתקני השידור". חברות הסלולר טרם הגיבו באופן רשמי לפרסום הדו"ח.
מבקר המדינה: מפונים גרים בתנאים מחפירים, מיגוניות שבהן נרצחו אזרחים הפכו לאתרי הנצחה מסוכנים
דוח הניודים הגדול: זו חברת הסלולר שצירפה הכי הרבה לקוחות בינואר
פרסומת | יכולים על דור ה-Z?
חוב של 146 מיליון שקלים: המפלגות לוקחות כסף - ויש חשש כבד שלא יחזירו | הסכומים המלאים
הסוף ל"אין קליטה" חברות הסלולר יוכלו להציב אנטנות על גגות של המדינה