הוא הלוגו של אחת החברות המוכרות בעולם, אבל האם ידעתם מדוע נבחר דווקא התפוח הנגוס כסמל של חברת אפל? ישנן לא מעט תיאוריות לגבי מקור הסמל שהפך לאחד המוכרים בתרבות המודרנית, אז החלטנו לשתף אתכם במעניינות ביותר.
אי אפשר כנראה לדבר על תפוח מבלי לחשוב על ההקשר לתפוח המסמל את פרי גן העדן. ואכן, זו גם אחת התיאוריות שעולות בנוגע ההשראה ללוגו המפורסם. סמל הנגיסה בלוגו מסמל את החטא הקדמון ואת הנועזות לנסות משהו חדש וזו הלכה למעשה מהות החברה - נועזות שהולכת נגד הזרם ונגד המוסכמות.
תיאוריה נוספת גורסת כי הסמל הוא מחווה לסר אייזיק ניוטון, המדען הבריטי הנודע שתפוח שנפל על ראשו הוביל אותו לפיתוח כמה מעקרונות הפיזיקה המכנית החשובים של העולם המודרני (בהם כוח הכבידה).
תיאוריה נוספת טוענת כי המחווה נעשתה דווקא למתמטיקאי הבריטי, אבי תורת מדעי המחשב המודרנית, אלן טיורינג, שהתאבד לאחר שהורשע בהיותו הומוסקסואל באמצעות נגיסה בתפוח שהורעל בציאניד.
בהקשר לטיורינג, חסידי התיאוריה מסבירים כי זאת גם הסיבה לצבעוניות של הסמל בתחילת דרכו – כמחווה להומוסקסואליות של טיורינג והדמיון לדגל הגאווה. אחרים טוענים כי הצבעוניות היוותה מהלך התרסה מכוון כלפי הלוגו הכחול לבן של חברת IBM שכונתה בזמנו "הענק הכחול".
הדרך לעיצוב האייקוני
מעטים יודעים זאת, אבל הלוגו הראשוני של החברה עוצב על ידי רונאלד וויין, המייסד השלישי של החברה (יחד עם סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק) והוא כלל תמונה של אייזיק ניוטון יושב ליד עץ וקורא בספרו - רגע לפני שהתפוח נופל על ראשו.
מעט לאחר שהלוגו הושק, החליט ג'ובס כי העיצוב מסורבל מדי והוא פנה לגורם חיצוני כדי שיצור לוגו "נגיש" יותר. מי שנבחר לעבודה היה המעצב רוב ג'אנוף, שסיפר כי בתקופה בה קיבל את הפנייה מג'ובס, שלא הכילה הרבה הנחיות, הוא היה סטארטפיסט צעיר ורעב עם חזון.
ג'אנוף סיפר כי "הוא (ג'ובס, ע"ח), אמר לי 'אל תעשה לוגו חמוד או פשטני מדי. לא משהו עם ציור של מחשב, כי זה יהיה צפוי מדי'". הוא הוסיף כי בתחילה הציע אייקון של תפוח, אך ג'ובס רצה שהלוגו יכלול את שם המחשב בלבד - ללא ציור.
ג'אנוף הוסיף כי הוא הסביר לג'ובס ש"לא יהיה נכון לקרוא לחברה שלך על שם פרי ולהתעלם מכך בלוגו". לבסוף, הוא הצליח לשכנע את המייסד בעיצוב שלו, אך לאחר סקיצה ראשונית שכללה תפוח שלם, הוא הבין כי הלוגו דומה מדי לדובדבן.
"לאחר הסקיצה הראשונית שכללה תפוח שלם, החלטתי להוסיף את הנגיסה בצד כדי שיהיה ברור שמדובר בתפוח. חוץ מזה, גיליתי שיש מונח בעולם המחשוב שנקרא 'בייט', שפירושו גם 'נגיסה' באנגלית, וזה הוסיף ללוגו גם מימד של הומור", טען המעצב.
ואם אתם תוהים כמה הרוויח ג'אנוף מיצירת הלוגו המיתולוגי של אחת מחברות הטק הגדולות בעולם, השווה כיום מיליארדי דולרים? ובכן, הוא שלשל לכיסו 800 דולרים – שכר טרחה לשבועיים של עבודה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו