האם בינה מלאכותית תחליף אותך בעבודה? תלוי אם אתם גבר או אישה

לפי מחקר אמריקני, כ-8 מתוך 10 נשים שכירות נמצאות ב"סיכון גבוה" לאבד בעתיד את משרתן לטובת AI • גם מצבם של הגברים בחלק מהמקצועות לא מזהיר • ומה עליכם לעשות כדי לעמוד בתחרות הלא אנושית הזו?

לפי המחקר, נשים צריכות לחשוש הרבה יותר למשרתן מאשר גברים. . צילום: רויטרס

האם הבינה המלאכותית תחליף אותך במקום עבודתך? ובכן, זה תלוי במידה לא מבוטלת במגדר שלך. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה שבארה"ב, נשים צריכות לחשוש הרבה יותר למשרתן מאשר גברים.

לפי ממצאי המחקר, כ-8 מתוך 10 נשים שכירות בארצות הברית - שהן כמעט 59 מיליון נשים - נמצאות ב"סיכון גבוה" לאבד בעתיד את משרתן לטובת מערכות מבוססות בינה מלאכותית. גם גברים מאוימים על ידי הבינה המלאכותית, אך בשיעור נמוך יותר.

לפי אותו מחקר, כ-6 מתוך 10 גברים בשוק העבודה האמריקאי, שהם כ-46.8 מיליון גברים בסך הכול, צריכים לדאוג מהיום שבו ה-AI (בינה מלאכותית) תחליף אותם. כלומר, על אף שבמספרים מוחלטים יש יותר גברים מאשר נשים בשוק העבודה האמריקאי, מספר הנשים המאוימות על ידי ה-AI גדול ב-21 אחוזים ממספר הגברים.

איקאה מהמרת על הבינה המלאכותית ומגבירה את מאמציה בתחום עיצוב האונליין. | רויטרס

ממה נובע הפער?

שוק העבודה אינו מתפלג באופן שווה בין גברים לנשים. ישנן משרות שאופייניות יותר לנשים וישנן משרות שמאוישות בעיקר על ידי גברים. הממצאים של החוקרים באוניברסיטת צפון קרוליינה מתבססים על מחקר קודם, שפורסם בחודש מרץ על ידי בית ההשקעות האמריקני גולדמן סאקס והעלה את הטענה כי שני-שליש מהמשרות בשוק העבודה יושפעו על ידי בינה מלאכותית.

בין המקצועות שבסיכון הגבוה ביותר נמנים, לפי המחקר, ניהול משרד, משפט, ארכיטקטורה, מכירות, הוראה וספרנות, ניהול, מדעי המחשב ומתמטיקה, שירות קהילתי וסוציאלי, פיננסים, ניהול עסקי ועוד. ככלל, ניתן לומר שמקצועות מבוססי ידע הינם יותר ברי-תחליף על ידי AI מאשר מקצועות הדורשים עבודה פיזית.

החוקרים בדקו בנוסף את ההתפלגות המגדרית במקצועות הללו כפי שעולה מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. כך למשל, כ-72 אחוזים מהמשרות בתחום האדמיניסטרציה וכ-73 אחוזים ממשרות ההוראה, ההדרכה והספרנות, מאוישות על ידי נשים. גם במקצועות שנחשבים ל"תומכים" בעולם הרפואה ושירותי הבריאות יש רוב נשי מובהק (כ-84 אחוזים). מנגד, המקצועות "הגבריים" שנמצאים בסיכון גבוה הם מדעי המחשב ומתמטיקה (כ-73 אחוזים גברים) וארכיטקטורה והנדסה (כ-84 אחוזים גברים).

הבינה המלאכותית תייתר את העובדים? אילוסטרציה, צילום: GettyImages

משרות שייעלמו לצד משרות שייווצרו

כפי שלמדנו ממקרים רבים בהיסטוריה, טכנולוגיות חדשות לא רק מייתרות משרות אלא גם יוצרות משרות חדשות. לפי אותו מחקר של גולדמן סאקס, ברמת המקרו, הבינה המלאכותית תוביל לעלייה בתמ"ג של כ-7 אחוזים והעלייה ברמת החיים תוביל ליצירת משרות חדשות. עם זאת, בניגוד למהפכות טכנולוגיות קודמות, נראה שקצב היעלמות המשרות לטובת ה-AI יהיה מהיר מקצב יצירת המשרות החדשות.

על כן, ממליצים החוקרים לעובדים להתחיל ולרכוש מיומנויות בכלי ה-AI ולעשות בהם שימוש בעבודתם הנוכחית, זאת כדי להיות יותר פרודוקטיביים, יצירתיים ובעלי ידע. עוד עצה נבונה של החוקרים היא לשפר את כל אותן מיומנויות, שלפחות לפי שעה עדיין מבדילות בין בני אדם למחשבים, בהן נקיטת יוזמה, זיהוי בעיות, השפעה על אנשים אחרים וקידום תהליכים בתוך הארגון.

"חוסן אישי ויכולת הסתגלות יהיו בעלי חשיבות מכרעת. הבינה המלאכותית תנוע בקצב מסחרר ותשנה את שוק העבודה והחברה בכלל. היכולת להתמודד ולהגיב בחיוב לשינויים הללו תבדיל בין אדם אחד לרעהו", סיכמו החוקרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר