מה הקשר בין תחנת הכוח בחדרה ל-50 מקרי תמותה באזור?

תושבי שכונת חפציבה בחדרה סובלים מהזיהום הקשה שמקורו במערומי הפחם של תחנת הכוח. המאבק לצמצום הזיהום נמשך כבר שנים, אך נדחה שוב ושוב בגלל שיקולים ביטחוניים וכלכליים. עכשיו, התושבים דורשים ממקבלי ההחלטות להתערב ולספק פתרונות מידיים למצב הבלתי נסבל • כיצד הזיהום קשור לעשרות מקרי תמותה באזור ומה קבע בית המשפט?

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את ניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וחיים חומרי, יו"ר ועד תושבי שכונת חפציבה. השלושה דיברו על המאבק לסגירת היחידות המזהמות בתחנת הכוח בחדרה, על הקשיים שמערימה עליהם המדינה ועל החיים היומיומיים הבלתי נסבלים של שכונת חפציבה בחדרה.

תחנת הכוח בחדרה פועלת מאז שנות ה-80, ומייצרת את רוב החשמל בו אנחנו משתמשים בישראל. שכונות רבות במרחב השרון והכרמל סובלות מהזיהום המגיע מהתחנה, כששכונת חפציבה שבחדרה היא זו הסובלת הכי הרבה. מאז, תושבי האזור במאבק בלתי פוסק לצמצום הזיהום.

תושבי שכונת חפציבה נלחמים כבר שנים לחדול את המפגע הקטלני של מערומי הפחם של תחנת הכוח בחדרה, התחנה המזהמת ביותר בישראל, הממוקמת 650 מטרים בלבד מהשכונה.

המאבק החל להניב תוצאות, אבל אז הגיעה המלחמה וכמו הרבה נושאים אחרים – גם הוא נדחק הצידה. לאחרונה ביקש שר האנרגיה לדחות שוב את סגירת יחידות הפחם המזהמות והתושבים כבר לא יכולים לשתוק.

למרות הקרבה של תחנת הכוח לעיר חדרה, השכונות הסובלות ממנה הן בעיקר אלו שנמצאות מזרחית לעיר, כמו שכונות שנמצאות בעיר פרדס חנה כרכור. זאת בשל הבנייה של הארובות כך שהפליטה שלהן מדלגת מעל פני העיר והרוח סוחפת אותן הרחק מזרחה.

חיים חומרי, מייצג את התושבים הנפגעים באופן המשמעותי והיומיומי ביותר. השכונה משויכת מוניציפלית לחדרה, והיא אינה נפגעת ישירות מהפליטות של התחנה, אלא ממערומי הפחם שנמצאים 650 מטרים בלבד מבתי השכונה. המערומים הללו משמשים כמאגרי התחנה, והם מדמים הרי פחם עצומים שעומדים חשופים ללא כל כיסוי. כך נוצר מצב שכל רוח שנושבת מעיפה כמויות עצומות של פחם אל גגות וחצרות הבתים של השכונה. "חשבונות החשמל והמים שלנו מגיעים לאלפי שקלים, משום שאנחנו לא מפסיקים לנקות את הבית מהפחם", משתף חומרי. "אנחנו מבקשים מכל מקבלי ההחלטות – בואו לראות בעיניים שלכם, ותבינו לבד את ההשפעות".

משרד הבריאות פרסם את הנתון המזעזע – 50 מתים מדי שנה מהשפעות הזיהום של התחנה, שהיא בפער תחנת הכוח המזהמת ביותר בישראל. עם זאת, בית המשפט לא הצליח למצוא קשר ישיר בין הזיהום לבין מקרי המוות, שמתבטאים במחלות לב וריאה למיניהם, ולכן לא ניתן להפסיק את פעילות התחנה בצו משפטי.

"המטרה היא לא לסגור לחלוטין את התחנה, אין תרחיש כזה", מסביר ניר סהר, שמלווה את חיים חומרי במאבק כבר עשור. "המטרה היא לקדם את הפחתת הזיהום – תהליך שכבר קורה בחלק מהארובות בתחנה". הפתרון אליו מנסים לדחוף בשכונת חפציבה, מצוי בכיסויים תרמיים שנועדו לכסות מערומי פחם שכאלו, ובכך למנוע את המעוף של הפחם לבתי התושבים.

מדוע לא ניתן לקדם את המהלכים הללו? התשובות מעורפלות, אבל משרד האנרגיה דובק בטיעון שהתחנה ומאגריה משמשים ביטחון אנרגטי למדינת ישראל ובזמנים כאלו זה לא נושא שנמצא על סדר היום. תושבי השכונה ומובילי המאבק מצפים למפגש שמתוכנן בקרוב עם אלי כהן, שר האנרגיה, ומקווים שכאשר יראה במו עיניו את המתרחש בשטח, יעזור לקדם החלטות שישפרו את אורח החיים של כל תושבי האזור.

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר