צוות בינלאומי של מדענים פיתח אספלט המרפא את עצמו שיכול לתקן את הסדקים שלו ללא צורך בהתערבות אנושית, מה שמפחית את שכיחות הבורות ומאריך את חיי משטחי הכביש.
צוות חוקרים מאוניברסיטת סוונסי, קינגס קולג' לונדון ושותפים בצ'ילה יצר סוג של אספלט שמשלב קפסולות זעירות מלאות בשמנים ממוחזרים. הקפסולות משחררות את תכולתן כאשר סדקים מתחילים להיווצר ואוטמות אותם כמעט מיד. על פי בדיקות מעבדה ראשוניות, התהליך מאפשר לכביש להתחדש באופן מיידי, ואוטם מיקרו-סדקים הקטנים ביותר בפחות משעה.
"אנחנו רוצים לחקות את תכונות הריפוי הנצפות בטבע. למשל, כאשר עץ או חיה נחתכים, הפצעים שלהם מתרפאים באופן טבעי עם הזמן, תוך שימוש בביולוגיה שלהם" הסביר ד"ר פרנסיסקו מרטין-מרטינז, מומחה לכימיה חישובית בקינגס קולג' לונדון. הצוות השתמש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי למדל את תנועת המולקולות האורגניות בביטומן, החומר השחור הדביק באספלט.
סדקים במשטחי כביש נוצרים בדרך כלל כאשר ביטומן מתקשה דרך חמצון, ומגביר את שבירות הכביש. עם הזמן, משקל התנועה מגדיל את הסדקים, ובסופו של התהליך נוצרים בורות.
הנטל הכספי של בורות הוא גבוה. לפי סקיי ניוז בשנה שעברה הוצא סכום שיא של 579 מיליון ליש"ט בבריטניה על תיקון כלי רכב שניזוקו מבורות, אחרי שב-2023 הנתון עמד על 474 מיליון ליש"ט.
"יצירת אספלט שיכול לרפא את עצמו תגדיל את עמידות הכבישים ותפחית את הצורך באנשים שכיום מתקנים את הבורות" אמר מרטין-מרטינז.
נשיונל הייווייז, הסוכנות הממשלתית האחראית על תפעול, תחזוקה ושיפור כבישים מהירים וכבישים ראשיים בבריטניה משקיעה בטכנולוגיות כאלה. "המחקר יוביל לכך ששיפורים ותחזוקה יבוצעו מהר יותר עם פחות הפרעות, ומשתמשי הכביש יחוו חוויית נסיעה מקצה לקצה טובה הרבה יותר, עם חיסכון בזמן ובעלות הנסיעה" ציין דובר הסוכנות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו