שד מגונן על חותם ארץ-ישראלי: תגלית נדירה מימי בית המקדש הראשון התגלתה בירושלים

בסמוך לעיר דוד נחשף חותם במרכזו מתוארת דמות בעלת כנפיים הצועדת לימין • לדמות רעמת תלתלים המכסים את העורף, ועל ראשה כובע או כתר • משני צדי הדמות חקוקה כתובת בכתב עברי קדום - "ליהועזר בן הושעיהו" • הארכיאולוג והאשורולוג ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ: "זו הפעם הראשונה בה מוצאים דמות מאגית בארכיאולוגיה הארץ-ישראלית"

חותם אבן נדיר ביותר ויוצא דופן מתקופת בית המקדש הראשון. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

״ליהועזר בן הושעיהו" - חותם אבן נדיר מימי הבית הראשון התגלה בירושלים. על החותם, שנחשף בחפירות רשות העתיקות בסמוך לכותל ולעיר דוד, מופיעה דמות בעלת כנפיים ושם בכתב עברי קדום; החותם - "מהיפים שהתגלו אי פעם", שימש לחתימת מסמכים בידי בעל תפקיד בכיר במנהל של ממלכת יהודה. מידע נוסף על החותם יוצג לקהל הרחב בכנס "מחקרי עיר דוד" שיתקיים בשבוע הבא בירושלים.

"ליהועזר בן הושעיהו": חותם נדיר מימי בית המקדש הראשון התגלה בירושלים // צילום: רשות העתיקות

חותם אבן נדיר ביותר ויוצא דופן מתקופת בית ראשון, בן כ-2,700 שנה, הנושא שם בכתב עברי קדום ודמות עם כנפיים, התגלה בחפירות רשות העתיקות ועיר דוד, בסמוך לכותל הדרומי, בגן הארכיאולוגי ע"ש דוידסון.

מהיפים שהתגלו אי פעם

ד"ר יובל ברוך ונבות רום, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: ״החותם, העשוי אבן שחורה, הוא מהיפים שהתגלו אי פעם בחפירות בירושלים הקדומה ועשוי ברמה אומנותית גבוהה ביותר".

"ליהועזר בן הושעיהו": חותם נדיר מימי בית המקדש הראשון התגלה בירושלים, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

החפץ, שנחרת בכתב ראי, שימש את בעליו כקמיע, ולחתימת מסמכים ותעודות. הוא בעל חתך קמור משני צדדיו, עם נקב לאורכו, כך שניתן היה להשחיל אותו על שרשרת ולתלותו על הצוואר.

במרכזו מתוארת בפרופיל דמות, ייתכן מלך, בעלת כנפיים, לבושה כותונת פסים ארוכה, הצועדת לימין. לדמות רעמת תלתלים ארוכים המכסים את העורף, ועל ראשה כובע או כתר. הדמות מרימה זרוע אחת קדימה, עם כף יד פתוחה, אולי כדי לרמז על חפץ כלשהו שהחזיקה. משני צדי הדמות חקוקה כתובת בכתב עברי קדום - "ליהועזר בן הושעיהו".

הארכיאולוג והאשורולוג ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ מרשות העתיקות שחקר את החותם, ציין כי: ״מדובר בתגלית נדירה ביותר ויוצאת דופן. זו פעם ראשונה שמוצאים 'ג'יני' מכונף – דמות מאגית מגוננת, בארכיאולוגיה הארץ-ישראלית והאזורית. דמויות של דֵמונים מכונפים מוכרות באומנות הניאו-אשורית של המאות ה-7-9 לפנה"ס, והם נחשבו למעין שדים מגוננים".

נבות רום, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, עם החותם, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

החוקרים סוברים כי החפץ, שעליו הופיעה בתחילה דמות הדמון לבדה, נתלה כקמיע על צוארו של אדם בשם הושעיהו, אשר היה בעל תפקיד בכיר במנהל של ממלכת יהודה. מתוקף סמכותו ומעמדו, הרשה לעצמו אותו הושעיהו להתהדר בחותם שעליו חרותה דמות מעוררת יראה - כזו המהווה סמל שלטוני.

"נראה שהחפץ נעשה בידי בעל מלאכה מקומי - יהודאי, אשר ייצר את הקמיע בהזמנת בעליו. הוא הוכן ברמה אמנותית גבוהה מאוד", אומר ד"ר ווקוסבוביץ.

פריט מאגי

ההשערה היא כי עם מותו של הושעיהו, ירש בנו יהועזר, את החותם, והוסיף לו את שמו ואת שם אביו משני צידי הדמון. זאת, אולי, על מנת לנכס לעצמו באופן ישיר את הסגולות הטובות שהקמע אוצר בתוכו כפריט מאגי.

החוקרים סוברים כי החפץ נתלה כקמע על צוארו של אדם בשם הושעיהו, אשר היה בעל תפקיד בכיר במנהל של ממלכת יהודה, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

השם יהועזר מוכר מהמקרא (דבהי"א י"ב,ז') בצורתו המקוצרת - יועזר כאחד מגיבורי דוד המלך. כמו כן, בספר ירמיהו, מ"ג, ב', נזכר אדם עם שם מקביל, עזריה בן הושעיה, שבו שני חלקי השם הראשון רשומים בסדר הפוך והשם השני מופיע בצורה המקוצרת. השם מתקשר מבחינת צורת הכתב לחותם שהתגלה והוא מתאים לתקופה זו.

פרופ' רוני רייך מאונ' חיפה, השותף למחקר: ״השוואת צורת האותיות והכתב לאלה של חותמות ובולות עבריות אחרות מירושלים מראה שבניגוד לחריתה המוקפדת של הדמון, חקיקת השמות על החותם נעשתה בצורה מרושלת: לא מן הנמנע שיהועזר עצמו, היה זה שחקק את השמות על החפץ״.

החפץ - שנחרת בכתב ראי, שימש את בעליו כקמע, ולחתימת מסמכים ותעודות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

״זוהי עדות נוספת ליכולות הקריאה והכתיבה הקיימות בתקופה זו", אומר ד"ר יובל ברוך, מנהל החפירה וסמנכ"ל ארכיאולוגיה ברשות העתיקות.

"בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, נראה שהאוריינות בתקופה זו לא היתה נחלתה של האליטה בלבד. אנשים ידעו קרוא וכתוב לפחות ברמה הבסיסית, לטובת סחר. אנחנו מכירים טביעות חותם רבות כתובות, בכתב עברי קדום, מרחבי עיר דוד וממלכת יהודה".

ממצא מרהיב וייחודי

"דמות אדם בעל כנפיים בסגנון ניאו-אשורי מובהק, היא ייחודית ונדירה מאוד באופנות הגילוף (גליפטיקה) של שלהי תקופת בית ראשון. השפעתה של האימפריה האשורית, שכבשה את האזור כולו, ניכרת כאן בבירור", מוסיף ד"ר ברוך.

במרכזו של החותם מתוארת בפרופיל דמות, ייתכן מלך, בעלת כנפיים, לבושה כותונת פסים ארוכה, הצועדת לימין, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"יהודה בכלל, וירושלים בפרט באותה התקופה, היתה נתונה להגמוניה של האימפריה האשורית והושפעה ממנה - דבר שבא לידי ביטוי גם בהיבטים תרבותיים ואומנותיים. העובדה כי בעל החותם בחר בדמון כחותמו, עשויה להעיד כי הוא חש חלק מהמרחב – ממש בדומה לאנשים כיום בישראל, הרואים עצמם חלק מהתרבות המערבית".

"בתוך כך, אותו יהועזר החזיק גם בזהות מקומית, ולכן שמו נכתב בכתב עברי, והשם שלו הוא שם עברי, ששייך ליהודה. בשנים האחרונות מתרבות העדויות הארכיאולוגיות, בעיקר בחפירות עיר דוד ולמרגלות הר הבית, המלמדות על מידת ההשפעה של התרבות האשורית באזורנו, ובירושלים במיוחד".

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו, בירך על התגלית: "הממצא המרהיב והייחודי שהתגלה בחפירות רשות העתיקות ועיר דוד, פותח לנו צוהר נוסף אל ימיה של ממלכת יהודה בתקופת הבית הראשון והקשרים הבינלאומיים שהיא קיימה, ומציג את חשיבותה ומרכזיותה של ירושלים כבר לפני 2,700 שנה. אי אפשר שלא להתרגש במפגש בלתי אמצעי כזה עם פרק בעברנו, בו בית המקדש עמד על תילו".

ד"ר יובל ברוך, מנהל החפירה ברשות העתיקות, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

מידע נוסף על חותם האבן הנדיר יוצג לקהל בשבוע הבא, יום רביעי 4 בספטמבר בירושלים, בכנס הארכיאולוגי השנתי של "מחקרי עיר דוד", שמתקיים זו השנה ה-25.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר