אולמרט מגלה: הגשתי תוכנית סדורה לכיבוש עזה וחיסול חמאס

ראש הממשלה לשעבר על טבח 7 באוקטובר: ״זילזלנו בצד השני, חשבנו שננהל את הבעיה הפלשתינית ולא נפתור אותה ויהיה בסדר. האמנו שהם לא מסוגלים לכלום, שאנחנו חכמים וחזקים יותר אבל בסוף הם הערימו עלינו. הם תפסו אותנו עם המכנסיים למטה״

בסיווג גבוה -אהוד אולמרט

"ניתן היום להשיג הסכם עם ממשלת לבנון במסגרתו חיזבאללה ייסוג אל מעבר לנהר הליטאני ואנו נוותר על חוות שבעה ועוד כמה נקודות שבמחלוקת''. כך טוען ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפודקאסט "בסיווג גבוה" עם ירון בלום.

''בהסכם כזה הלבנונים יציגו הישג וזה יאפשר להם לסגת'', הסביר אולמרט. ''תוכנית כזו תכננתי לאחרונה עם האלוף במיל' אורי שגיא והגשתי אותה לאמריקנים ולצרפתים".

ראש הממשלה לשעבר אמר עוד כי הממשלה הנוכחית בראשות נתניהו ''מעולם לא עשתה דיון אסטרטגי על איך להגיב למקרה של תקיפה מעזה ומהצפון. בממשלה שלי היו על כך שישה דיונים.

"זילזלנו בצד השני, חשבנו שננהל את הבעיה הפלשתינית ולא נפתור אותה ויהיה בסדר'', התייחס אולמרט לקונספציה שרווחה בישראל לפני 7 באוקטובר. ''האמנו שהם לא מסוגלים לכלום, אנחנו חכמים וחזקים יותר אבל בסוף הם הערימו עלינו. הם תפסו אותנו עם המכנסיים למטה. ידענו על האימונים שלהם ועל ההכנות אבל זלזלנו בהם. 5000 פלשתינים עשו לנו בית ספר".

ירון בלום מארח את אהוד אולמרט, צילום: .

במהלך השיחה חשף אולמרט כי בהיותו ראש ממשלה בשנת 2008 רצה להשמיד כליל את ארגון חמאס. "במבצע עופרת יצוקה היתה לי תוכנית סדורה איך לכבוש את רצועת עזה ולחסל את חמאס אבל הייתי שלושה שבועות לפני בחירות והיו התנגדויות לתוכנית שלי והיא נעצרה", אמר.

אולמרט תקף את הביקורת של שרי הממשלה נגד צה''ל וראשי מערכת הביטחון כפי שמשתקפת מהדלפת דיוני הקבינט לתקשורת, "כשאני הייתי ראש ממשלה אמרתי לכל אחד מראשי מערכת הביטחון שאם אני ארגיש שהוא לא אומר את דעתו בגלל שהוא לא רוצה להתעמת איתי אז האמון שלי בו יחדל. היום האווירה היא שאסור לצאת נגד מדיניות הממשלה ואז ראשי המערכת אומרים לעצמם 'אני אשתוק ואצעק רק במקרה שכלו כל הקיצים'".

אולמרט טען כי הקרע בציבור בעקבות הרפורמה המשפטית השפיע על האויב בתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר. "הרמטכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ התריעו שזה מפורר את העם, שיש התפוררות וזה מסכן את המדינה אבל לא רצו להקשיב להם".

ראש הממשלה לשעבר קרא לסיים את הלחימה בעזה ולהסיג את כוחותינו מהרצועה כחלק מהסכם שיכלול הכנסת כוח רב לאומי והחזרת כל החטופים. "צריך לסיים את הלחימה בהסכם שבמסגרתו יוחזרו כל החטופים וכוח בינלאומי ייכנס לרצועה וימנע את חזרת שלטון חמאס. גם בלבנון תמכתי ופעלתי להכנסת כוח רב לאומי שמנע בשנים שאני הייתי ראש ממשלה את התעצמות חיזבאללה''.

"הציבור לא מאמין לממשלה, לא מאמין לראש הממשלה, תושבי הצפון לא יחזרו ככה לבתיהם", האשים אולמרט. "הממשלה גם איבדה בחודשי הדישדוש האלו את תמיכת העולם. בהתחלה כולם תמכו בתגובה שלנו אבל עם כל ההרס בעזה, נשחקה התמיכה בנו".

הפגנה נגד הממשלה (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

אולמרט נשאל על תקיפת הכור הגרעיני בסוריה בספטמבר 2007, בעת כהונתו כראש הממשלה. "התכוננו לכך שסוריה תגיב ותירה על ישראל טילים. היינו מגיבים בעוצמה כזו שסוריה לא היתה מתקיימת. בכל מקרה פעלנו בשקט כדי לאפשר לסורים לא להיפגע מהאירוע וכך היה", סיפר.

הוא התייחס גם לבקשת סעודיה לפתח נשק גרעיני כחלק מהסכם עם ארה"ב שעשוי לכלול נורמליזציה של היחסים עם ישראל, ואמר כי "כל סוגיות הגרעין צריכות להתנהל בשקט ותוך חשיבה מעמיקה על ההשלכות של התחום. לצערי ראש הממשלה שלנו טוב באיומים אבל לא בעשייה".

אולמרט התייחס לגיוס חרדים ואמר כי "אסור להתפשר בתחום הזה. עם זאת צריך לעצור את אפליית הקהילה החרדית שמופלית בתחומים רבים".

בסוף השיחה דרש אולמרט מהממשלה לחתור להחזרת החטופים: "אם יהיה הסכם ומפלגות הימין הקיצוני יפרשו אז גנץ ולפיד צריכים לתמוך בהסכם ורק אחרי כן להפיל את הממשלה".

"ליבי נשבר מהעובדה שכיום אנשים רציניים חוששים לעתידה של ישראל", אמר אולמרט והשיב לשאלה האם בגיל 78 יבקש להתמודד לראשות הממשלה. "אני מרגיש שאני צריך לפעול ציבורית אבל לא כראש החץ אלא בצדדים של פעילות זו".

סייע בהכנת הידיעה: אסף גולן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר