בהיעדר חזון ייפרע עם

האם בשנה הבאה, כשנציגי המשפחות כן ינאמו, ואולי יפנו בהתרסה לראש הממשלה נתניהו ויצביעו גם עליו כאשם במה שקרה לילדיהם, הוא יעדיף שלא להגיע?

נתניהו , צילום: לע"מ

יום הזיכרון הרשמי לרצח ראש הממשלה יצחק רבין יחול בי״ב בחשוון תשפ״ה, התאריך העברי לרצח.

השנה זה יצא ב־13 בנובמבר. לאחר שבעבר, במהלך הטקס, נציגי משפחת רבין הפנו מילים קשות לעבר ראש הממשלה נתניהו, הודיע רה"מ - ולא בפעם הראשונה - כי יימנע מלהגיע לטקס.

ראש ממשלה, בכל מדינה, הוא לא רק קבלן של הצלחות, אלא גם של כישלונות. כבר עייפנו מלבקש מראש הממשלה שלנו שיקבל אחריות על המחדל, כי ברור שהוא לא מעוניין ולא חושב שיש לו אחריות. כרגע הוא אחראי רק להצלחות

נציג הממשלה יישא דברים בשמה.

29 שנים מאז הרצח שטלטל ושינה את פני המדינה, והטקסים משנים את צורתם ומשקלם. זה טבעו של עולם. בעיקר במדינה כמו שלנו, שבה דבר רודף דבר, וללוח הטקסים הרשמיים נוסף גם יום הזיכרון לטבח 7 באוקטובר, שיחול לפי התאריך העברי בסמוך לשמחת תורה.

יש להניח שהשנה ראש הממשלה ישתתף בטקס. מן הסתם הוא יישא נאום פרוגרמטי, בעיקר לאחר חיסולו של מי שארגן, ניסח והוציא לפועל את הטבח, יחיא סינוואר. משפחות החטופים והנרצחים לא יישאו דברים בטקס. במקומם יישא דברים יו״ר ארגון נפגעי פעולות האיבה.

נשאלת השאלה אם בשנה הבאה, כשנציגי המשפחות כן ינאמו, ואולי יפנו בהתרסה לראש הממשלה נתניהו ויצביעו גם עליו כאשם במה שקרה לילדיהם, הוא יעדיף לא להגיע.

היסטוריה של מדינה נרשמת נדבך על גבי נדבך. ללא שמירה על רוחו של חוק הטקסים הממלכתיים, הפרימה של הסדר החברתי מהירה, ומשם קצרה הדרך לזלזול בטקסים עצמם. ראש ממשלה לא יכול להחליט שלא להגיע, כי לא נעים לו בטקס ממלכתי מסוים. ראש ממשלה נבחר גם לטוב וגם לפחות טוב ונעים. בכך נבחנת מנהיגות. אמנם, לשון החוק אינה קובעת מי יגיע לטקס ומי ינאם, אך נוצרה מסורת, ולה יש חשיבות. היא יוצרת סדר. יציבות. אמון.

ראש ממשלה, בכל מדינה, הוא לא רק קבלן של הצלחות, אלא גם של כישלונות. כבר עייפנו מלבקש מראש הממשלה שלנו שיקבל אחריות על המחדל, כי ברור שהוא לא מעוניין ולא חושב שיש לו אחריות. כרגע הוא אחראי רק להצלחות. הדבר בלט בערב שבו פורסם דבר חיסולו של סינוואר. באותו יום כולם ידעו, ובוודאי ראש הממשלה שמזכירו הצבאי מדווח לו על כל הרוג, שחמישה חיילים נהרגו בלבנון. ראש הממשלה נשא הצהרה לאומה על חיסולו של סינוואר והתחייב לעשות הכל כדי להשיב את החטופים, ולא אמר ולו מילה אחת על נפילתם של חמישה חיילים.

זה הזמן להזכיר לראש הממשלה את שכתב בספרו ״ביבי, סיפור חיי״, שיצא לאור ב־2022: ״כשהפכתי למפקד צוות בסיירת מטכ״ל אמר לי אחי יוני: ׳מפקד טוב משיג את המטרה במינימום קורבנות. מפקד רע מקריב את אנשיו שלא לצורך׳. המשל נכון גם לגבי החלטות של הנהגה לאומית. תפיסה זו הוכיחה את עצמה במהלך כהונתי כראש ממשלה, והדריכה אותי הן בשימוש בכוח והן בבניית עוצמתה של ישראל״. עוד כתב בספרו: ״זכיתי לחיות חיים בעלי משמעות, שבהם פעלתי לביצור עתידה ושגשוגה של ישראל. זהו יעד שאמשיך ללכת לאורו, והוא ייתן לי השראה עד יומי האחרון״.

אם זה חזונך, תתנהג בהתאם. הגיע הזמן, כי בהיעדר חזון ייפרע עם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר