פטור בתחפושת

כיצד יעביר את חוק הפטור? נתניהו כבר איים להחליף את גלנט • עכשיו, כשלנתניהו יש אינטרס שחיסול נסראללה יירשם רק על שמו, הפיתוי למהלך גדול יותר

כוחות המשטרה מפנים בכוח מתפרעים חרדים ליד לשכת הגיוס בירושלים, צילום: אורן בן חקון

יש בישראל חוק גיוס הקובע, בנוגע לחרדים, כי "על המדינה לפעול לגיוסם, בהתאם להוראות החוק". 63 אלף חרדים ועוד 14 אלף ממחזור יולי שלא קיבלו צו ראשון מלמדים שהצבא מפר את החוק והוא גם בוגד במילואימניקים, כיוון שגדוד חרדי לוחם אחד ישחרר עשרה גדודי מילואים.

עד עכשיו הצטייר שר הביטחון גלנט כמגן החיילים. גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין התחייב שיעביר רק חוק שיתאים לצורכי צה"ל. האם נתניהו יצליח לקפל אותם? האם יקדמו פטור במסווה של "יכולת הגיוס המיידית" ולא על פי צורכי הצבא במלחמה הרב־זירתית שאנחנו בתוכה?

נתניהו, כך יש הטוענים, מושפע לא מעט ממה שקובע הבייס. ודווקא בסוגיה הזו הבייס מתנגד נחרצות לפטור לחרדים. בסקר מתפקדים שערך אמש נמרוד ניר מהאוניברסיטה העברית בדקנו כמה משפיע חוק פטור על המתפקדים. ובכן, 40% ממתפקדי הליכוד השיבו כי לא יבחרו בפריימריז בח"כ שיצביע בעד חוק פטור לחרדים. לעומתם, 16% בלבד יצביעו לח"כים שיתמכו בפטור.

אז מדוע נראה שנתניהו פועל בכל זאת נגד הבייס? כיוון שרק פטור לחרדים יבטיח את העברת התקציב ושנתיים ללא בחירות. כיצד יעביר את חוק הפטור? נתניהו כבר איים בגלוי על גלנט שיחליפו בשר ביטחון אחר רגע לפני התפתחות המערכה מול חיזבאללה. עכשיו, כשלנתניהו יש אינטרס שחיסול נסראללה יירשם רק על שמו, הפיתוי להחליף את גלנט גדול יותר.

למעשה, נתניהו מוביל נגד הח"כים הרבים בקואליציה המתנגדים לפטור מהלך הטעיה משולש. ראשית, הוא מערבב בין יכולת הגיוס המיידית לבין צורכי צה"ל. לביהמ"ש התחייב צה"ל לגייס 4,800 חרדים עד דצמבר, אך הרמטכ"ל קבע שצורכי צה"ל הם עוד 15 גדודים. ככל שעולה מספר הפצועים, ההרוגים ומספר ימי המילואים - הצורך גדל. ההתחייבות לגייס 4,800 נגזרת מיכולת הגיוס השנה ולא מצורכי צה"ל ומאסטרטגיית בניין הכוח שלו.

שנית, נתניהו והחרדים מפתים את הח"כים למתווה יעדים שמניח כי כל החרדים פטורים ורק מיעוט קטן בשוליים מתגייס, במקום מתווה מכסות - שבו כל החרדים מגויסים ורק מיעוט של לומדי תורה (נניח 10%) פטורים.

עד עכשיו הצטייר שר הביטחון גלנט כמגן החיילים. גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין התחייב שיעביר רק חוק שיתאים לצורכי צה"ל. האם נתניהו יצליח לקפל אותם?

שלישית, נתניהו מבטיח לחרדים שבאותיות הקטנות של החוק ייקבעו היעדים והסנקציות על ידי הממשלה, כלומר לא יהיה גיוס בפועל ולא יהיו סנקציות. זאת הסיבה שהחרדים בעד מתווה נתניהו שמדבר על 3,000 מגויסים ועוד 5% תוספת שנתית. עד כה צה"ל שלח 2,000 צווים, אך רק 120 חרדים התייצבו. מתווה יעדים נועד לכישלון והממשלה מעלימה עין.

אז מה יקרה? יש שלוש אופציות. הראשונה - נתניהו יכופף את גלנט ואדלשטיין ושאר הביטחוניסטים בקואליציה, יעבור חוק פטור לחרדים ויאושר התקציב שיבטיח שלטון לשנתיים. השנייה - גלנט ואדלשטיין לא יאשרו חוק פטור ונתניהו ינסה לפטרם. במקרה כזה הוא יסתכן בהחלפתו כרוה"מ, שכן מחצית מהח"כים בליכוד עשויים להתנגד למהלך. והאפשרות השלישית - גלנט ואדלשטיין לא יתקפלו, החרדים מצידם לא יצביעו בעד התקציב אך לא ייצאו מהממשלה. ללא תקציב מדינה עד חודש מארס על פי חוק הממשלה תיפול והבחירות תתקיימנה ביוני. חוק הגיוס יישאר חוק גיוס שוויוני כמו שרוב הישראלים רוצים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר