אנו בעיצומו של עידן חדש, שבו עברו הפוליטיקה והמדיניות בישראל לשלב ה"מהותני". לא רק הדמוקרטיה מהותנית; היום הכל כבר מהותני. כל מושגי היסוד של השיח, החל משמות עצם וכלה ברעיונות מופשטים, השתחררו מכבלי הפורמליזם והתעלו למדרגת מהותנות.
קחו את השיח על הפליטים, למשל. עד לאחרונה סברנו שפליט הוא אדם שברח מסכנת חיים מיידית בארצו, ושהמדינה הראשונה שאליה הגיע מחויבת לקלוט אותו ולהגן עליו. זו הגדרה מיושנת ופורמליסטית. הפליט המהותני של היום רשאי לעבור בחופשיות בין מדינות, לחגוג את החגים הלאומיים של מולדתו, לשלוח הביתה כסף דרך השגרירות, לבקר מדי פעם בארץ מוצאו ואפילו לקבל ביקורים של בני משפחה מהמולדת. אז מה כל כך רע בארצו, שואלים שמרנים חסרי דעת; אם אין רדיפה, אז ממה הוא פליט? התשובה ברורה: לא רק הפליטות, גם הרדיפה היא מהותנית.
עוד דוגמה? בבקשה: להט"ב. חשבתם שמדובר בסוגיה של זהות מינית, ולפיכך האמנתם בטעות שהשר אמיר אוחנה הוא נציג לגיטימי של הקהילה הגאה? אתם תקועים בהגדרות הפורמליסטיות. להט"ביות מהותנית כבר מזמן לא מסתפקת בהגדרות שטוחות של זהות מינית, אלא עוסקת בערכי היסוד של המגדר, לרבות הדעות הפוליטיות שלו ושיוכו המפלגתי.
זה לא עוצר כאן. חשבו על אישה לא פמיניסטית או על ערבי־ישראלי המסרב להזדהות כחלק מהעם הפלשתיני. "יש פה תפיסה שגויה של ייצוג", פסק בטוויטר מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה לישראל. אתם רואים? מבחינה מהותנית, אישה לא פמיניסטית היא סתם אוקסימורון נקבי, וערבי שאינו פלשתיני הוא פרדוקס מזרחי. מי הרשה לחצופים לפתח דעה אוטונומית?
הוא אינו מוגבל לזהויות, העידן המהותני. למעשה, הוא חל על כל מושגי היסוד שלנו, למשל חופש הביטוי. פורמלית, לכל אחד יש זכות להביע כל דעה. אבל ברמה המהותית, רק דעות נכונות מותר לבטא. יש שלטים שמותר ורצוי להעיף מהמרחב הציבורי, ואירועים שנויים במחלוקת מותר לקיים במוסדות ציבוריים רק אם הם עולים בקנה אחד עם ערכי השיטה.
כך גם באתיקה עיתונאית: יש הדלפות פורמליות, שהן פגיעה אנושה בשלטון החוק, ולעומתן יש הדלפות מהותניות, שהן נשמת אפה של התקשורת. העיקרון ברור, לא?
אבל איך נדע להבחין בין "מהותני" לבין "פורמלי"? ברמה הבסיסית, "מהותני" זה כל מה שנמצא מעבר להגדרות הפורמליות, עיקרון או ערך מוסכמים. למשל, הרעיון שדמוקרטיה היא לא רק בחירות ופרוצדורות שלטוניות, אלא גם סט נרחב של זכויות וחירויות. אבל זו הגדרה צרה מדי של המושג; סוג של "מהותנות פורמליסטית". אותנו מסקרנת ה"מהותנות המהותית". וכדי לזהות אותה, צריך לראות את מי היא משרתת ולמי היא מוסיפה כוח. בקיצור, הביטו שמאלה.