מוזר שסוגיית המשטרה העירונית עולה במלוא עוצמתה דווקא בזמן של תחושת התערערות הביטחון האישי. העובדה שמשטרת ישראל לא מסופקת בכוחות מתאימים נזעקת לא מהיום. את תרגילי משרד האוצר - לייצר מראית עין של חיזוק המשטרה - אני זוכר עוד מימיי בשירות.
כמו למשל הדרישה לקצץ 1,000 שוטרים בשנים הראשונות לעשור זה. אני זוכר את הדיונים במשטרה: מנין ואיך לקצץ? העובדה שדחפו למשטרה זמן קצר קודם את מינהלת ההגירה תוך הקצאת מאות תקנים וזו כמנהג העניים בלעה את הצפרדע הלא משטרתית הזאת במחשבה להרוויח תקנים בדלת האחורית - עניינה את משרד האוצר כקליפת השום והוא אף אסר על המשרד לביטחון פנים והמשטרה לגעת במסגרת הקיצוץ בתקנים שלו במינהלת ההגירה.
זו לטעמי עדות להתנהלות אומללה. דוגמה נוספת ניתן למצוא בתקופת כהונתו של המפכ"ל קראדי שזכה לכינוי "המפכ"ל הכלכלי."למשטרה בתקופתו היה גירעון תקציבי נגרר גם בשל הקיצוץ וגם בשל ידו הקפוצה של האוצר. ובכן איך מתגברים על הגירעון? פשוט מקפיאים את הגיוסים גם של תקנים שהופשרו. המשטרה קפאה לתקופה ארוכה וכך שימש השכר של התקנים הריקים לצמצום הגירעון. האם לא היה לזה מחיר? התהדרנו בצמצום הגירעון אבל בו בזמן נסוגה המשטרה בכל הנוגע לפיתוח יכולותיה העתידיות. עתה משהאוצר להוט ודוחף את המשטרה העירונית כדאי להיות ערניים ולתהות על קנקן להיטות זה.
קראתי שוב ושוב וחשתי שמא עיניי הוזות: האוצר מבקש לתקצב פריסת שוטרים עירוניים לפי מפתח של שוטר אחד ל- 1,000 תושבים! משמעות הדבר - תוספת של 7,000 שוטרים עירוניים בפריסה רב-שנתית. אני לא סבור כי הוויכוח בין המשרד לביטחון פנים לאוצר בנושא השליטה על המשטרה העירונית בסיסו באידיאולוגיה. מדובר פה בשליטה. במשרות. מדובר בהפגנה של חוסר אמון ביכולת המשטרתית ובחשדנות - שאולי המשטרה הרוויחה אותה במידה של צדק - שהיא עושה שימוש תחמני בכוחותיה.
המפכ"ל לשעבר אסף חפץ שנתפס כתומך נלהב במשטרה העירונית הלך צעד אחד רחוק מדי. מי שיש לומר לשבחו כי היה מפכ"ל מבצעי לוחמני בתפיסת השיטור שלו הוביל גם תהליך אסטרטגי שהוליד תפיסת שיטור חדשה - השיטור הקהילתי. בקליפת אגוז ניתן לומר כי התפיסה הזו רואה ברשות המקומית אחראית ושותפה למשטרה ביצירת אקלים דוחה עבריינות. תפיסה שלפיה בעיות איכות החיים של האזרח חשובות לא פחות מסוגיות פליליות אחרות ומי כמו ראש הרשות המקומית אמור להכיר אותן. כך נולדו מרכזי השיטור הקהילתי שהיו לזרוע של השיטור והם חוללו מהפכה מרשימה בעיקר במניעה משותפת ובפתרון בעיות מקומיות. לצערי התפיסה הזו שהיתה אמורה להיות התרבות הארגונית של המשטרה לא הוטמעה אולי כי היא אנטי-תזה לרוח הארגון שהורגל באופיו לפעילות סמי מיליטריסטית.
אך מכאן ועד להקמת משטרה עירונית הדרך ארוכה. הארץ קטנה לביזור הזה ולא מתאימה לו. צריך שתהא משטרה לאומית כגוף מרכזי לאכיפת חוק. מה שהאוצר כן צריך זה לנהוג כפי שנהג ביחידות שהוקמו מטעמו במשטרה. כלומר להגביל את תקני השיטור העירוני/קהילתי לשימוש אך ורק לטובת השיטור הלוקאלי תוך חיזוק שיתוף הפעולה עם הרשויות כפי שהתבטא במרכזי השיטור הקהילתי. 7 000שוטרים חדשים? זו אכן מהפכה למשטרה ולאזרח.