איך ארגון טרור אלמוני הופך בתוך כמה שבועות לשם מוכר בכל בית ולנושא שיחה בכל סלון בתור האיום העולמי "החדש" לציוויליזציה המערבית? אכן, כוחות דאעש למדו את כללי המשחק של התקשורת המערבית, ונדמה כי מלבד טרוריסטים חסרי רסן, מדובר כאן באנשי תקשורת מיומנים שיודעים לייצר אימפקט גדול בכסף קטן.
ההצלחה במיתוג האימה של דאעש כוללת כמה מרכיבים מרכזיים: כל פעולות הטרור מבוצעות לפי קוד תקשורתי קבוע, שפה פרסומית מבודלת שמבטיחה זיהוי והבלטה של הארגון בכלי התקשורת עם נראות, צבעוניות, וסצנות שחוזרות על עצמן ומבוצעות באותה הדרך.
דאעש מציג חשיבה על כל פרט ופרט ובימוי קפדני, בדגש על הסימבוליקה של כל מרכיב ב"פריים הטרור". כך, לדוגמה, בסצנת "עריפת הראש" עושים שימוש בצבע שחור, המייצג באיסלאם את המאמין הטוטאלי אל מול הכתום שמייצג את האסיר/הכופר שדינו מיתה. אפילו הליהוק של המוציא להורג הוא לא מקרי, והבחירה היא ב"עורף ראש" מערבי, דובר אנגלית רהוטה, כדרך לסמן לצופה בבית שהטרור הוא הרבה יותר קרוב אליו, אולי אפילו "השכן מהבית ממול".
לאחרונה אף פירסמו טריילר "הוליוודי" של ממש שנקרא "להבות המלחמה", קליפ מהוקצע שמציג בצורה קולנועית את איום הטרור שלהם על המערב. לא עוד סרטים שמצולמים ממצלמות פשוטות בתוך מערות שכוחות אל בבורה בורה. מדובר בהפקה מורכבת עם אפקטים, פוסט פרודקשן ובעיקר המון הבנה של מה שמחפש הצופה המערבי לראות.
לא פחות חשוב, השימוש המושכל והחכם במדיה החדשה. בעבר היו ארגוני טרור מעבירים את המסרים לרשתות השידור הממוסדות ומשתמשים בהם ככלי כמעט בלעדי להפצת האימה. היום, בעזרת הניו מדיה, מגיע דאעש ישירות לקהלים שלו, ללא תלות וצנזורה, תוך כדי יצירת כמות צפיות בסרטוני הטרור שלו, שעולה על כל סרטון של כוכב תרבות מערבי אחר.
ואולם דווקא הנקודה הרביעית מצביעה על הגאונות התקשורתית של דאעש - התזמון. מהדורות החדשות והפוליטיקאים במערב זקוקים לאויב תורן, כזה שילכד סביבו את השורות ויגדיל את הרייטינג. מרגע שבן לאדן נפגש שוב עם אלוהיו, נוצר צורך תקשורתי למלא את החלל. ניסיונות להביא את איראן, סוריה או חמאס למעמד זה לא צלחו וכך נוצרה הזדמנות חדשה לארגון לא מוכר לקפוץ לחזית של כל מהדורה.
עד מתי המותג דאעש ישלוט בכותרות החדשות? כל עוד יידע לשמור על הרייטינג. רק המשך עבודה עקבי במסגרת השפה התקשורתית, לצד יצירת התפתחות של סיפור האימה שלו על המערב כדי למשוך עניין אליו, יבטיחו את הצלחתו. ולא, יחפשו מחליף, כי הרי "ההצגה חייבת להימשך".
הכותב הוא מנכ"ל משרד הפרסום הבינלאומי "ליאו ברנט"