אופניים חשמליים: סוף סוף אכיפה ופיקוח

ריבוי התאונות שעליהן שמענו לאחרונה ושבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, היה ככל הנראה הטריגר שהוביל את משטרת ישראל להמליץ על החמרת התקנות בתחום זה, כך שכל רוכב יידרש לעבור מבחן לקבלת רישיון ויהיה עליו להיות בעל רישיון גם לכלי עצמו. עושה רושם שהמשטרה התעוררה, סוף כל סוף, והבינה שמדובר במכת מדינה של ממש, שהגיע הזמן לפעול למיגורה. 

זה לא סוד כי עולם התחבורה הישראלי חווה בשנים האחרונות שינוי משמעותי עם כניסתם של כלי הרכב הדו־גלגליים החשמליים. לצד היתרונות הברורים של כלים אלה, המקלים את חייהם של רבים בהגעה מנקודה לנקודה בהיותם זולים באופן יחסי, זמינים ואפשריים כמעט לכל אחד, חשוב לזכור שאם השימוש בהם לא נעשה תחת במגבלות מסוימות, הם יכולים להפוך עד מהרה לכלי הרג מסוכנים. קחו לדוגמה נערים צעירים בני 13 ומעלה העושים שימוש בכלי הרכב הללו. מדובר בבני נוער שמרביתם חסרי חוש ביקורת מתאים לרכיבה על גבי אופניים חשמליים. כולנו נתקלנו בהם רוכבים ללא כל הבחנה בין כביש למדרכה וללא נקיטת אמצעי זהירות מפני כלי הרכב הנוסעים סביבם במהירות. מרביתם לא מקפידים על שימוש בתאורה ובסימני אזהרה הנדרשים בשעות הערב, מתעלמים מהחובה לציית לחוקי התנועה והתמרורים וחסרי התחשבות בהולכי הרגל שסביבם. אבל אין מדובר בהתנהלות שהיא נחלת הצעירים בלבד.  

בחודשים האחרונים נחשפנו כולנו למקרים רבים של תאונות שבהן היו מעורבים רוכבים צעירים ומבוגרים, שהסתיימו בפציעות קשות ועד למקרה המזעזע שבו נהרג אנטוניו רעיה, תושב גבעתיים בן 85, שנדרס על ידי רוכב אופניים בתל אביב. 

באופן אבסורדי, עד היום אין שום תקנה המסדירה את השימוש באופניים החשמליים, אין חוק הנוגע לביטוח הרוכבים וסוגיית האכיפה אינה מוסדרת ואינה מיושמת. לכן ההצעה של משטרת ישראל לגבי חיוב רישיון לרוכבי אופניים חשמליים היא כה חיונית.  

אם ההצעה תתקבל, משמעותה היא שברגע שתהיה חובת קבלת רישיון, רוכב האופניים יהיה מחויב הן לידיעת הוראות החוק והן לגבי מילואן. רוכב האופניים החשמליים דינו יהיה כדין רוכב אופנוע בהתחשב בגילו ובנפח המנוע. כמו כן, הוצאת רישיון על הכלי עצמו תחייב שלכל אופניים יהיה מספר זיהוי, והם יהיו מצוידים באמצעי בטיחות בסיסיים כפי שהחוק דורש, כגון: פנסים, מעצורים, מד מהירות, קסדה וכו'. 

נקודה נוספת, ואולי אחת החשובות ביותר, היא שיכולת האכיפה והפיקוח תגדל משמעותית. לאור האפשרות של זיהוי כלי הרכב, ניתן יהיה גם לאתר את מפרי החוק ביתר קלות ולמצות איתם את הדין. כך בעצם, יהיה אפשר להגביל את הנהגים הפרועים המשתוללים עם האופניים החשמליים על הכביש או על המדרכה ללא השגחה וללא הגבלה של מהירות הנהיגה. 

כולי תקווה כי ההמלצות של המשטרה ייושמו, ויבוא הקץ לתוהו ובוהו הסורר בתחום הזה כיום, כשאופניים חשמליים מתפקדים ככלי רכב מנועי לכל דבר ועניין בצירוף "יתרון" שאיש אינו יכול לפקח עליהם כראוי.

הכותב הוא עו"ד ממשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושו"ת, מומחה בדיני נזיקין, תאונות וביטוחטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...