בעת משבר, תפקידן של הרשתות החברתיות הופך מרכזי יותר; הן מאפשרות לציבור למצוא פתרונות יצירתיים כדי לתקשר היכן שידה של התקשורת המסורתית אינה משגת. במהלך מתקפת הטרור המשולבת על פאריס בערב שבת האחרון, הרשתות שיחקו תפקיד חשוב שלא נראה כמותו עד היום. הן הצילו חיים ושידרו את מצוקת הצרפתים לעולם.
מייד עם תחילת האירועים הפכה רשת הטוויטר למקום היחיד שאפשר היה למצוא בו מידע. אזרחים צרפתים העלו מידע מעודכן, תמונות מחוץ לזירות הפיגועים, ושיתפו סרטונים מכל רחבי העיר בזמן אמת. המשטרה בצרפת והתקשורת נעזרו בטוויטר כדי לבנות תמונת מצב עדכנית של האירועים. בעבר היינו עדים לשמועות המתחילות ברשתות ומתבררות ככוזבות, אך הפעם מרבית העדכונים היו מהימנים ואיפשרו הצלבת מידע. התקפות הטרור כוונו לעבר מרכזי האוכלוסייה בעיר; כל ירי גרר מספר רב של ציוצים, כל פעולה תועדה ופורסמה ברשתות החברתיות. אם דיווח על אירוע לא זכה לתהודה של עשרות אזכורים נוספים על ידי הפאריסאים - אפשר היה לקטלג אותו במהירות כלא אמין.
בתוך זמן קצר הבינו תושבי פאריס שהם מצויים במתקפה גדולה, וזמן הסולידריות החל. ברשתות החברתיות החל להתפשט התיוג (האשטאג) #Porteouverte - שפירושו "דלת פתוחה" - והמוני תושבים הציעו מחסה לאנשים חסרי האונים ברחובות; כל מי שנמצא ללא מחסה באזורי הפיגועים השתמש בתיוג ובתוך שניות זכה בהצעה למחסה בבית הקרוב למיקומו הנוכחי. לאחר כמה דקות חלק גדול מהמצויים באזורי הפיגועים הצליח למצוא מחסה בעקבות הציוצים האלו, שהצילו חיים.
כישראלים, אנחנו מורגלים בפעולה המיידית - לצלצל לקרובי המשפחה בהישמע דיווח על פיגוע. במקרים רבים מעין אלו קווי הסלולר קורסים תחת העומס וסף הפאניקה גואה. פייסבוק טיפל הפעם בתופעה בעזרת פונקציה שאיפשרה לכל משתמש השוהה בפאריס לסמן שהוא או משתמשים אחרים בטוחים; האפליקציה זיהתה את מיקומו של המשתמש כ"נמצא בעיר", והציעה לו לסמן את עצמו כ־Safe, בטוח.
לפי נתוני טוויטר, מאז תחילת יום שישי התפרסמו 6.7 מיליון ציוצים עם התיוג #PrayForParis. להשוואה, במהלך המתקפות על "שארלי הבדו" ועל "היפר כשר" התפרסמו בחמישה ימים 6.63 מיליון ציוצים עם התיוג #JeSuisCharlie.
עוצמת הרשתות החברתיות במהלך מתקפת הטרור הוכיחה שטוויטר ופייסבוק הם כלים אזרחיים מצילי חיים, היוצרים סולדיריות ומאפשרים שימוש אינטואיטיבי שמסייע בזמן חירום. דוגמאות אלה מחזקות את הטענה כי הרשתות משחקות בעת משבר תפקיד חשוב, שהתקשורת המסורתית אינה יכולה למלא.
הכותב הוא ראש מחלקת דיגיטל ברימון־כהן־שינקמן ושות' ובעבר ראש מדור ניו מדיה בדובר צה"לטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו