אין גבול לסכנת האפליקציות | ישראל היום

אין גבול לסכנת האפליקציות

בצל השיח הציבורי על האפליקציה החדשה בליינדספוט, המאפשרת לשלוח הודעות בסתר ללא שם השולח, אורבת לכולנו אפליקציה חדשה גרועה ממנה - "קקדו". גם זו מאפשרת משלוח הודעות אנונימיות, וגרוע מכך - הודעות שלכאורה יצאו מטלפון של אדם אחר. המשתמש בה יכול להתחזות לאדם אחר ולשלוח בשמו הודעות סמס לכל מי שרק ירצה. האדם שבשמו נשלחה ההודעה כלל אינו יודע על כך - ומכאן הכל יכול להידרדר. אפשר לשלוח מכלול שלם של הודעות בשם חברים, להעליב, לשקר, להביך ואף גרוע מכך - לקבוע מפגשים בשם חברים במקומות מסוימים, לבטל דברים בשם בעלי תפקידים ועוד.

קקדו צוברת אלפי הורדות בשבועות האחרונים, ובפופולריות שלה טמונה סכנה ממשית. בזמן שבליינדספוט מתמקדת "רק" בהודעות טקסט אנונימיות, הנשלחות דרך ממשק האפליקציה, קקדו היא אפליקציית התחזות, וספק אם היא עומדת בתנאי החוק. בשיח עם אנשי חינוך במקומות שונים בארץ שמענו על תופעות לא קלות שכבר מתרחשות סביב האפליקציה החולנית הזו. 

ברשת אמי"ת אנחנו עוסקים באופן משמעותי בשימוש במכשירי הטלפון החכמים כפלטפורמה טכנולוגית שמסייעת לפדגוגיה חדשה ורלוונטית, ללמידה עצמאית ולשיתופיות בלמידה באמצעותם. אבל בצד זה חשוב שנעסוק גם בהיבטים ובאתגרים האתיים־מוסריים־חברתיים שהקידמה הטכנולוגית מזמנת. לאחר שהבנו שיש נערים ונערות החשופים לאפליקציות הללו, וברור שהחשיפה אליהן עלולה לגדול, אנחנו מעבירים מסר ברור לחדרי המורים כי יש לעסוק בנושא במהירות, בזהירות וביעילות, לפני שיקרה אסון. 

מדובר כאן בדיני נפשות. אין הבדל גדול בין תלמיד שמוריד אפליקציה כזו לבין תלמיד שנושא סכין או אולר בתיק. אנו מאמינים בשיח חינוכי עמוק ומתמודד, ובטוחים שמהאתגרים הללו ומההתמודדות איתם בני הנוער צומחים להיות בריאים יותר ובעלי יכולות אישיות גבוהות יותר. אבל עולם המבוגרים חייב להעמיד תמרור עצור חינוכי לפני פי התהום. עלינו כהורים וכמחנכים להיות שם, להשמיע קול ברור ולהגיע לתלמיד בזמן, גם למי שעלול להיפגע חלילה וגם למי שחושב כי מדובר במעשי קונדס שאין בהם פגיעה ממשית. המורים וכל באי בית הספר צריכים להיות קשובים לשימוש פוגעני, להעלבות או להערמות למיניהן, סביב השימוש באפליקציות הללו. 

זו גם הזדמנות להעלות למודעות ההורים את הבעיות. החינוך הרי מתחיל בבית. יש להעצים את השיח בנושא וגם לבחון פתרון חלקי (שיתאים לגילים צעירים יותר): התקנת מסנני תוכן במכשירי הטלפון שחוסמים גם אפליקציות כאלו. 

אני מודע לכך שיש מי שטוען שעיסוק של מערכת החינוך באפליקציות הללו עלול להעלות את רמת החשיפה בקרב בני הנוער ליישומים אלה, אבל האמת היא שהרכבת כבר יצאה מהתחנה. אין כמעט נער או נערה במערכת החינוך שלא מכיר את האפליקציות הללו. המחוקק צריך לתת את דעתו על כך ויותר מכך - אנשי החינוך, המורים ובעיקר ההורים - כי בנפשנו הדבר.

הכותב הוא מנכ"ל רשת אמי"ת

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר