צו השעה - משטרת תנועה חזקה | ישראל היום

צו השעה - משטרת תנועה חזקה

למשטרת ישראל ולעומד בראשה אתגרים לא פשוטים במיוחד בימים אלה. בטוחני מעבר לכל ספק כי כולם רוצים להביא את הנוסחה להפחתת תאונות הדרכים והקטל בכבישים, ורק בשבוע האחרון קיבלנו דוגמה כואבת לחומרת התופעה, עם חמישה הרוגים נוספים בכבישים ביממה אחת.

אחת הדרכים העיקריות להשגת המטרה היא משטרת תנועה טובה ויעילה - כזו שתרתיע עברייני תנועה מלסכן את החיים של כולנו בכביש. אינספור מחקרים מכל רחבי העולם הוכיחו כי משטרת תנועה חזקה, האוכפת את החוק בכבישים, מביאה באופן ישיר להצלת חיי אזרחים רבים.

גם מומחי הבטיחות הישראלים שחיברו את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות (דו"ח שיינין) ידעו זאת היטב. בפרק שהקדישו בתוכנית למשטרת התנועה, הם קבעו פרמטרים קשיחים והכרחיים: התקציב יעמוד על לא פחות מ־160 מיליון שקלים בשנה וכוח האדם ימנה יותר מ־600 שוטרים, שיסתייעו באלפי מתנדבים וסטודנטים ויקיימו משמרות מסביב לשעון באמצעות יותר מ־300 ניידות.

אלא שבמציאות כוח האדם נחתך בכמעט חצי, סטודנטים אין, מצאי הניידות נותר בקושי שליש, והתקציב? עמד בשנה שעברה על 28 מיליון שקלים, כלומר פחות מ־20 אחוזים מהתקציב המינימלי המוגדר. את מעט הינשופים - מכשירי הנשיפה למדידת אלכוהול בגופם של נהגים חשודים - צריך להחליף ולרכוש חדשים במקומם. זה לא נעשה, ואכיפת האיסור לנהוג בשכרות לוקה בחסר גדול, בלשון המעטה. 

קצת מספרים: אכיפת מהירות מקטינה בשליש את מספר התאונות הקטלניות. אכיפה בארה"ב הובילה לעלייה של 79 אחוזים בחגירת החגורות, ולירידה מקבילה של תשעה אחוזים במספר התאונות הקטלניות. אכיפת נהיגה בהשפעת אלכוהול, גם כן בארה"ב, הורידה ב־24 אחוזים את מספר תאונות האלכוהול שבהן פונו נפגעים לטיפול רפואי, ואכיפת חציית צומת באור אדום הורידה את מספר תאונות חזית־צד ב־68 אחוזים, ואת מספר הנהגים שחצו צומת באדום ב־78 אחוזים.

אסור לנו להסכים להשאיר את משטרת התנועה כה חלשה ובלתי יעילה. הרי מוסכם שהקיצוצים בתקציב מגבירים את ההיפגעות, וידוע גם שנזקי התאונות, המגיעים עד לכ־16 מיליארד שקלים בשנה, כך לפי מחקרים מקצועיים שבחנו את הנזקים הישירים והעקיפים, הם מאבני הרחיים המכבידות ביותר על המשק. ואם כך - מה התועלת בקיצוצים? 

מגמת העלייה החדה במספר ההרוגים זו השנה השלישית ברציפות מבטאת מצב חירום, ולכן הדבר הנכון לעשות הוא להשיב תקציבים, כדי להאט את קצב הקזת הדם היומיומית בכבישים. השיבו לנו משטרת תנועה איכותית וחזקה, זה יציל חיים וגם ישתלם כלכלית. 

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר