משנת 2006 נהרגו יותר מ־300 אנשים כתוצאה מתאונות עבודה. למעשה, רק ב־2017 נהרגו 35 עובדים - ומדובר בעלייה משמעותית ומדאיגה. לאור זאת, התהדר לאחרונה משרד העבודה והרווחה בסנקציות חריפות ומאיימות שיזם כנגד קבלנים רשלנים שלא פועלים לתיקון ליקויי בנייה.
מדובר בצו שנכנס לתוקפו בתחילת 2018 ומאפשר הגברת אכיפה והטלת עיצומים כספיים שונים כנגד קבלנים - מעין "סנקציה קלה" מנהלית, אשר ניתנת בהתאם לסוג העבירה ולאופיה. הסנקציות המתוארות בצו מתמקדות בעיקר בעבירות נפוצות כמו פיגומים לא נאותים, אי חבישת קסדות, אי גידור פתחים, סולמות לא תקינים וכדומה, בעוד הסכומים משתנים מליקוי לליקוי ונעים בין 20 אלף ל־35 אלף שקלים.
רשויות המדינה הפכו אדישות להזנחה הפושעת ולדלות המשאבים בענף, וחיפשו פתרון פשוט ומהיר שיעלים את הבעיה. טיפול ממשי ועמוק אינו אפשרי באמצעות הטלת קנסות קלים, אשר מהווים אולי כותרת יפה בעיתון אך אינם בעלי תוכן או הרתעה של ממש.
הקבלנים שנמצאו כרשלנים ינצלו כל דרך אפשרית ומנהלית להפחית את גובה הקנסות. במקרים הקיצוניים שבהם בית המשפט יקבע כי עליהם לשלם כמה עשרות אלפי שקלים, הדבר יגולגל בשיקול כלכלי וקר על עלויות ותשומות הבנייה, ובסופו של דבר יגיע אלינו, צרכני הדירות. למעשה, מדובר בסנקציה ריקה מתוכן, אשר לא באמת מהווה איום כלשהו על הקבלנים. לכל היותר, מדובר במכה קלה בכנף עבורם שכאמור תגולם בדרך כזו או אחרת על גורם אחר.
הצעד המתבקש ברור: כדי ליצור אפקט ממשי של הרתעה בענף הבנייה, יש צורך בהגשת כתבי אישום חמורים וסנקציות פליליות כנגד אותם קבלנים רשלנים באופן פרסונלי. אכן, הדבר דורש משאבים, כסף רב ומאמצים גבוהים מאלו של הטלת קנס מנהלי (המצריך ראיות גמישות יחסית להליך פלילי) מבחינת כלל הגורמים שאחראים על הנושא: משטרה, פרקליטות, מפקחים ועוד.
המצב כיום הוא שאין די מפקחים והקצאת משאבים מתאימים לפיקוח ולהרתעה. חקירות המשטרה גם הן לוקות בחסר ואינן מתוקצבות כראוי. כתוצאה מכך, הגשת כתבי אישום על ידי הפרקליטות נדירה, אם בכלל, בין השאר גם כתוצאה מזירות "מזוהמות" ומסדר עדיפויות לקוי. הנתונים מדברים בעד עצמם, אחוז התיקים שבהם נפתחת חקירה הוא נמוך ביותר, ורק חלק מזערי מגיע לכדי כתבי אישום, אם בכלל.
במצב הקטסטרופלי שאנו נמצאים בו, אין די בפתרונות חלקיים ולא אפקטיביים. כדי ליצור אפקט הרתעה אמיתי בתחום, יש צורך בפתרונות ברורים ומיידיים, ואיחוד כלל הטיפול במצב הקיים תחת גורם רגולטורי אחד ומוסדר. זאת, לצד אימוץ נהלים ממדינות אחרות - כמו הצבת רשתות למניעת נפילה, הגדלת מספר מפקחי הבנייה באופן דרסטי, העלאת ביקורי פתע, ובעיקר, הקצאת משאבים לניהול חקירה והגשת כתבי אישום של קבלנים.
הכותב הוא מומחה לדיני נזיקין וביטוח
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו