בארץ קטנה נדמה שהכל ידוע ומוכר. אך אורך הנגב ורוחב הדרום מהווים מפלט צהוב לקהילות נסתרות ומסתגרות באור שמש יוקדת. אם תתבונן תראה בשולי השוליים את אלו שבחרו אחרת. קהילות קרובות ובפלנטה אחרת. אותן מדרכות ואותם פחי זבל, ועדיין יקומים מקבילים.
עבור רוב תושבי המדינה, קהילת העבריים מדימונה היא בגדר גימיק לשעתו. קהילת אפרו־אמריקנים חייכנים, שחיה בקצה המדבר בהרמוניה שקטה. בדימוי הם חלוצי חיים טבעוניים שביום העצמאות מגיחים מדימונה לטלוויזיה כדי לזמר הללויה בקולות מקהלת בשורה נלהבת, והכל לתפארת מדינת ישראל.
קהילת העבריים, או בשמם המלא - האומה האפריקנית העברית של בני ישראל מירושלים, הם חלק מקהילת ״בני ישראל העבריים השחורים״, אשר מונה כ־40,000 חברים, רובם ברחבי ארה״ב. העבריים השחורים מאמינים שהם צאצאי בני ישראל האמיתיים מהתנ"ך, גם אם רבים מהם אינם מזדהים כיהודים. הם מקיימים חלק ממצוות היהדות לצד מצוות הנצרות, ולצד פולחנים משל עצמם.

צילום: דויד פרץ
ארגון ה־SPLC נוסד בדרום ארה"ב כדי לעגן בחוק שוויון זכויות לשחורים, ולפעול נגד קבוצות שנאה לבנות. לכן גם מפתיע לגלות שדו״ח של הארגון מ־2008 קובע כי בשולי קהילת העבריים השחורים האמריקנית יש זרמים המאמינים בעליונות שחורה וחושבים כי היהודים הם מתחזים שטניים לבני ישראל המקוריים, ואילו האדם הלבן הוא התגלמות הרוע על פני האדמה, ודינו הוא מוות או שעבוד לאדם השחור.
אפילו טום מצגר, האשף הגדול של הקלו קלוקס קלאן לשעבר, אמר ש"העבריים השחורים הם המקבילה השחורה של ה־kkk".
בשנת 1999 פרסם ה־FBI דו"ח על הערכת סיכוני טרור בארה״ב, שבו נקבע כי השוליים האלימים של הקהילה מחזיקים בדעות בדלניות ודומות לאנשי עליונות לבנה, רק בגרסה שחורה. הדו״ח קובע גם שרובם המכריע של אנשי הקהילה אזרחים נורמטיביים שאינם מהווים סיכון ולא עוסקים באלימות.
חשוב להדגיש שאין בדברים אלו כדי להעיד על קהילת העבריים של דימונה דבר וחצי דבר. אך כאן מצויה עיקר הבעיה - שאנו יודעים על הקהילה הזו דבר ובקושי חצי דבר.
כולם בדימונה הכירו את דמותו הטמירה של בן עמי בן ישראל, מנהיגם הכריזמטי של העבריים. בן עמי, נהג אוטובוס מאילינוי, טען כי המלאך גבריאל נגלה אליו וציווה אותו לעלות ארצה עם מאמיניו שאותם אסף על פי האגדה כשנסעו באוטובוס עם שליח הבשורה. השמועות מספרות שבן ישראל הבטיח למאמיניו חיי נצח באם ימלאו אחר חוקיו ותורותיו, ויחיו חיים בריאים על פי חוקי הקהילה.
משנת 1969 ואילך התמקמו העבריים במדינת ישראל, ובעיקר בדימונה. למרות שבישראל כמעט לא הכירו את בן עמי, אנשי ה־BBC בחרו בו כאחד המנהיגים האפריקנים המשפיעים בעולם. אמני על כסטיבי וונדר ו־וויטני יוסטון הגיעו עד דימונה לבקר את המנהיג ואת הקהילה הקטנה. יוסטון אף שקלה להשתקע בדימונה כדי להיגמל מסמים, וחבל שהדבר לא
יצא לפועל שכן הסמים הרגו אותה בסופו של דבר. מעריצי הראפר הנחשב קנדריק לאמר יופתעו לגלות שהוא הכריז על עצמו כחלק מקהילת העבריים האמריקנית ומי יודע, אולי הדבר גם יגרור ביקור בסניף הישראלי. בשנת 2014 נפטר בן עמי בן ישראל ממחלת הסרטן, והותיר אחריו 25 ילדים, 45 נכדים, ו־15 נינים מארבע נשים שונות ומאז נראה שהקהילה לא כשורה.
למרות הפתיחות הרבה של הקהילה בעידוד אורח חיים בריא וייצור מפעל למזון טבעוני, מי שהתקרב אל הקהילה נותר עם תחושה שלפתיחות הזו יש גבולות גבוהים. עם השנים נפוצו שמועות על מעמדות היררכיים בתוך הקהילה, נסיכים ומועצה אלוהית, עונשים גופניים לילדים ולמסרבים לקיים את חוקי הקהילה, התעללויות מיניות הושתקו, והוסתרו גם תהליכי דיכוי נשים ופוליגמיה כלכלית בחסות החוק.

צילום: דויד פרץ
השבוע נרצחה על פי החשד לטרישיה לני פוינטר בידי בן זוגה סקוט ניומן. השניים השתייכו לקהילת העבריים מדימונה. בשל צפיפות "כפר השלום", שבו חיים העבריים, עברו השניים ועוד כמה מחברי הקהילה לירוחם השכנה. כלי התקשורת מסגרו את הרצח תחת רצח נשים בידי בני זוגם, וכך עשו גם מעט הדוברים של הקהילה. אך השאלה האם זה כל מה שהיה נותרה תלויה בערפל שכיסה את ערי הנגב המזרחי השבוע.
רוב הדימונאים שאיתם דיברתי השבוע לא ראו קשר בין הרצח לאופייה הסגור של הקהילה. ״תראה, מעולם לא ראינו אותם כשונים, אף פעם לא קראנו להם בשמות גנאי, הם היו
שכנים ושיחקנו איתם בתור ילדים. זה פשוט היה עוד משהו דימונאי מגניב. אז נכון שהיה לנו שכן מהקהילה שהיה מרביץ לאשתו, אבל היה לי גם שכן מרוקאי מלמטה שהיה מרביץ לאשתו״.
מתברר שהמקרה לא היה מוכר לרשויות הרווחה, שכן גורמי אכיפת החוק מתקשים להציץ לתוך קהילות סגורות ומסוגרות החתומות בקוד שתיקה פנימי. קשה שלא להבחין שבשנים שחלפו מאז מותו של בן עמי, נבקעים יותר ויותר סדקים שדרכם נחשפים מקרים המעידים כי לא הכל מתנהל על מי מנוחות בכפר השלום.
עוזבי הקהילה איששו חלק גדול מהשמועות על הקהילה. ״אתה יודע מה ההבדל בין כת לדת?״ אמר השבוע דימונאי המכיר היטב את הקהילה, ״אין הבדל, רק מספר המאמינים. הרי כל דת התחילה ככת. אז מי יודע איפה הם יהיו בעוד 400 שנה״.
הבעיה אינה רק הטקסים הסודיים של הקהילה. בשיחות שלא לציטוט אך בחלק קטן מאוד מהמקרים גם בגלוי, עולה כי קהילת העבריים מתנהלת על פי חוקים פנימיים שלא תמיד תואמים את החוק הישראלי. בפסטיבל דוקאביב 2018 הוקרן סרט תיעודי פוקח עיניים בשם "פניקס", שעסק בהתעללות המינית שעבר קווין פניקס בן הקהילה לשעבר, ומסע הייסורים שעבר כשניסה לחשוף זאת בפני הרשויות הישראליות.
בשנים האחרונות פועלים אנשי קהילת העבריים לקבל אזרחות מלאה בישראל. אני סבור שזהו הדבר הנכון והראוי לעשותו. אחרי חמישים שנה של חיים משותפים אין ספק שאנשי קהילת העבריים תורמים רבות לזמן ולמקום, והגיע הזמן שהעבריים יהיו אזרחים מלאים במדינה הישראלית. במזרח דימונה מתוכננת לקום בשנים הקרובות שכונה חדשה ומרווחת לאנשי הקהילה. אך בד בבד עם השינויים המתרחשים בקהילה, על אנשי הקהילה להבין שהתערות מלאה בחברה הישראלית לא מסתכמת בייצור גלידה טבעונית נהדרת ובשירה בטקסים חגיגיים. זו שותפות דרך, שכוללת גם עמידה גלויה בחוקי המדינה, ובעיקר התנהלות נורמטיבית כמו כל קהילה אחרת בישראל.

צילום: דויד פרץ
בשנות ה־90 זכיתי ללמוד אצל גודל בן ישראל, מוזיקאי פנומנלי שאלמלא מותו הטראגי בתאונת דרכים היה בוודאי נודע כיום כאחד המוזיקאים הגדולים ביותר שהכירה ארצנו. כדאי להזכיר לאנשי קהילת העבריים את המשפט הקבוע של גודל: ״כשאתה מנגן את הבלוז, אתה לא צריך לעשות הרבה, אתה רק צריך לעשות את זה עם כל הלב - ונכון״.
רגע האמת של אנשי קהילת העבריים הולך ומתקרב, ולא רחוק היום שבו יצטרכו להחליט מהו הדבר הנכון שיש לעשותו. להישאר כת מסתורית ובדלנית או להיות חלק ברור מהחברה הישראלית. טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו