מערכת החינוך: לשמור על האיכות | ישראל היום

מערכת החינוך: לשמור על האיכות

סדר היום החינוכי דומה במשהו להתנהגותה של דודתי צ'חלה שהגיעה לחתונות הרבות אליה הוזמנה. מיד בכניסתה הכריזה בקול צהלולים כמה הכלה נאה וחסודה ובלי עין הרע, אבל כסף אף פעם לא הביאה. אי אפשר לשמוע את השר נפתלי בנט מספר כמה המערכת נפלאה מבלי שדאג מאז כניסתו לתפקיד להעלאה משמעותית של שכר המורים ולהשבחת איכות ההוראה והניהול.

אם ניתפס לאקסיומה האומרת כי איכות מערכת החינוך לא יכולה לעלות על איכות מוריה, הרי מי שמחליט כי מורים ישתכרו שכר עלוב ומביש, בהכרח מנמיך את המערכת. שכר משרד החינוך והלמ"ס לא מפרסמים מזה שנים נתונים מדויקים על אחוז המורים הנוטשים את מערכת החינוך בשנים הראשונות של העסקתם. יש האומרים כי מדובר על כ-30 אחוז ויש המהדרים גם ב-50 אחוז מהמורים המתחילים. מניסיוני אני יכול להעיד כי הנתון הגבוה אינו מופרך.

מורים נוטשים את מערכת החינוך כי אין להם את התנאים להתפתחות מקצועית, אין להם תמיכה מול הורים כוחניים וילדים חסרי רסן, ומורים עוזבים במיוחד משום שהחלופות הכלכליות שלהם מחוץ למערכת מפתות יותר. 

איש לא מעריך את המשמעות האמתית של נטישת המורים אבל מדובר פה על נזק רב משמעות מעבר לשאלה איך וכיצד מגייסים תחתם מורים אחרים. 

תהליך הכשרתו של מורה חדש הוא יקר, הוא קשה והוא מייגע. לא אחת צריך להצמיד למורה מתחיל הדרכה צמודה, ללוות אותו בשגיאותיו, לתקן אחריו, לצפות בשיעוריו, והכול כדי להצמיח אותו לאיש מקצוע ראוי. ההורים לרוב חסרי רחמים וסבלנות כלפי מורים מתחילים, והתלמידים מגלים מהר את עובדת היותו מורה חסר ניסיון ומנצלים זאת. בשנותיו הראשונות מורה מתחיל הוא מורה פחות טוב. הוא לומד כיצד ללמד בזמן אמת, והוא פחות מוכשר באופן מוחלט ממורה הנמצא חמש שנים במערכת לפחות, פרק זמן המינימלי להפיכתו למורה טוב. תחלופת מורים רבה איננה משאירה בהכרח את המורים הטובים ביותר במוסדות החינוך, לעתים אף ההפך.

אני יכול להעיד כי ניתן בקושי למצוא מורים טובים. רשתות התקשורת של המנהלים מלאות בקריאות עזרה נואשות למורים לאנגלית, לשון עברית, מתמטיקה, מדעים, תנ"ך ועוד. בלית ברירה, ואם בכלל אפשרי, קולטים בסוף חודש אוגוסט - ורגע לפני תחילת השנה- מכול הבא ליד. זהו זמן פציעות. אז המורים הפחות טובים שנקלטו, הופכים למנהלי הזמן של המנהלים שקלטו אותם. השגיאות והטעויות שלהם בולטות מיד, והם צובעים בשגיאותיהם את חוסר האמון וההערכה של ההורים למערכת החינוך. המציאות הנוצרת כופה על המנהל לטפל ללא הרף בקשייהם, ואת ההורים לשכור מורים פרטיים תחתם. הדבר הנורא מכול הוא שחלקם מתקבעים לבסוף במערכת, והאפשרות להוציאם מבתי הספר בהמשך איננה ודאית, בשל חוקי העבודה. צא ולמד מזה על גובה איכות מערכת החינוך. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר