תקופת החגים מתאפיינת ברבבות ישראלים שמנצלים את החופשות ויוצאים לטייל. משמעות הדבר היא עלייה דרמטית במספר כלי הרכב שינועו בכבישים, ולמרבה הצער בישראל זה אומר גם עלייה במספר התאונות - רבות מהן בגלל נהגים בלתי מיומנים.
לא מזמן התקיים הכנס השנתי של עמותת אור ירוק, תחת הכותרת "33,000" - לציון המספר הבלתי נתפס של החללים שנפלו בכבישים מאז קום המדינה (1.31 הרוגים ביום). בואו נחזור לכמה תאונות מהשנה האחרונה. אחת מהן היא תאונת שרשרת בכביש 6. מרבית הנהגים המעורבים לא שלטו במיומנויות הבסיסיות ביותר של שמירת מרחק, כולל נהג מיניבוס מעורב, שאמור להיות בעל רישיון בדרגה גבוהה של נהג מקצועי. מרבית הפצועים היו חיילי צה"ל. בתאונה אחרת שני רוכבי אופנוע התהפכו על הגשר במחלף בר־אילן וצנחו לכביש 4, אף על פי שאיש לא הגיח מולם או הפריע להם בדרך. נתיביהם היו פנויים לחלוטין. דבר אחד חסרו - שליטה ברכב. חסך זה שם קץ לחייהם הצעירים.
בינואר שני בני אדם נהרגו וכ־15 נפצעו, ובהם ארבעה קשה, סמוך למעלה לבונה, כאשר אוטובוס שהיה בדרכו מירושלים לאריאל התהפך לתהום בצד הדרך בגלל היעדר שליטה בהגה וברכב. רכב נוסף הידרדר לתהום ליד אלפי מנשה, וגם הפעם היתה הסיבה חוסר שליטה ברכב. ויש עוד דוגמאות למכביר.
מחקר אמפירי מקיף, שבוצע על ידי "ברכב ובדרך", גילה כי רק שבעה אחוזים מכלל מחזיקי רישיונות הנהיגה בישראל שולטים בכל מיומנויות הנהיגה. 93 אחוזים אינם בקיאים בהן. ברם, למגינת הלב, נופלות תוצאות המחקר על אוזניים בלתי קשובות. יש בכירים שלאחר פרישה מתפקידים אחרים מעניקים להם "חברים" משרות והופכים אותם בן־לילה ל"מומחי תחבורה" יש מאין. אותם בני סמכא, שעל פיהם יישק דבר, אינם מעוניינים לשמוע, הם יודעים הכל.
הדברים שנאמרו בכנס נסבו על קשת הצעות רחבה, בעוד איש אינו יורד לשורש הבעיה - איכות האוחזים בהגה. אחד בדעה שאת עקומת תאונות הדרכים אפשר להנמיך על ידי סיסמאות וכרזות באמצעי התקשורת. אחר מאמין בענישה כמזור לכל פשע, ולא השתכנע מההסכמה הגורפת של חברי הוועדה הציבורית לבדיקת מדיניות הענישה ודרכי הטיפול בעבריינים, בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר, שהסכימו פה אחד כי החמרת ענישה אינה מועילה. "מומחה" שלישי מבקש להציף את המדינה בניידות משטרה ובמצלמות. רביעי דורש להציב רמזור בכל צומת וחמישי מאשים בכל תאונה את איכות התשתיות.
אולי ייעורו כמה אנשים רציונליים שאכפת להם מההרג בכבישים ויידרשו לבחון את הנהגים כהלכה, שכן רמת הלמידה ומיומנות הנהיגה נגזרות מאיכות המבחנים. עד שהמכוניות תיסענה מעצמן, כדאי שמקבלי ההחלטות יחשבו שגם הם, ילדיהם, משפחותיהם ואהובי נפשם עלולים להיות קורבנות מגלגליהם של אותם 93 אחוזים מנהגי ישראל, שאינם שולטים במיומנויות הנהיגה. אם לא ייעורו ויעשו כן, מאות נשמות טהורות נוספות ילכו מאיתנו בטרם עת.
הכותב הוא לשעבר יועץ משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו