איך פיצ'ר אחד מעז | ישראל היום

איך פיצ'ר אחד מעז

ותדע כל אם עבריה כי בנה יהיה יזם, או סטארטפיסט. אין ספק שאנו חיים בדור היזמות. זה לא סוד שמדינת ישראל התברכה בכמות מכובדת של חברות הייטק וטכנולוגיה, אפליקציות, המצאות וחידושים כאלה ואחרים. על פי נתוני הלמ"ס משנת 2010 ועד היום, מעל ל-10000 חברות טכנולוגיה וסטארטפים הוקמו בארץ, אלפי יזמים פועלים בשדה הטכנולוגי- והיד עוד נטויה. תשאלו את אותם אלפי סטודנטים שפוקדים מידי את שנה את ספסל הלימודים.

עתה, כל אלה שעובדים בעת הנוכחית על פרויקט יזמי כזה או אחר, יכולים ללמוד שיעור חשוב מהמקרה שארע השבוע עם פיצ'ר הסייפטי צ'ק (Safey Check) בפייסבוק והפעלתו בעקבות ההתפרעויות בצרפת. תקציר העלילה לכל מי שפספס; בעקבות מתקפת הטרור האכזרית בפריז שבה נהרגו כ-130 אנשים ומאות נפצעו, הפעילה פייסבוק את תוכנה המאפשרת לגולשים להודיע לחבריהם שהם בטוחים בשעות שלאחר אסון (זאת הפעם הראשונה שהפ'יצר הופעל שלא בעקבות אסון טבע). למעלה מ-4 מיליון בני אדם דיווחו באמצעותו שהם בטוחים. 360 מיליון גולשים קיבלו התראה שאנשים שהם מכירים בטוחים. המהלך יצר התרעמות מצד גולשים בכל העולם, שטענו כי פייסבוק התנהלה בצביעות בכך שהפעילה את הפיצ'ר לאחר הפיגוע בפריז אבל לא הפעילה אותו לאחר פיגועים אחרים שאירעו לאחרונה במדינות אחרות (או רחמנא לצלן באירועי הטרור המתמשכים בישראל). צוקרברג מצדו, הסכים עם הביקורת ואמר כי בעתיד החברה תהיה פחות בררנית. אבל יש כמובן שני צדדים למטבע, דרך הפעולה של פייסבוק, הכעס של הגולשים וההודאה של המנכ"ל הצעיר מלמדנו דבר או שניים על ההתמודדויות של חברות ויזמים בעידן הנוכחי.

למשל שיעור על רגישות לסביבה. יזמים בהווה ובעתיד צריכים בהכרח רגישות גדולה יותר לקהלים מגוונים. ההבנה של רחשי הגולשים היא הכרחית. כאסטרטגיה, ראוי לו לאותו יזם לבנות תרחישים אפשריים שרלוונטיים לעולם התוכן שלו. כל המצאה מיועדת לבני אדם, אולם ברמה הכי בסיסית, זה לא מספיק לענות על צרכים של אנשים. מן הראוי להיות עם יד על הדופק בכל מה שקורה בקרב קהלי היעד שבו המוצר עתיד לפעול. שנית, כל פיצ'ר זעום וכל תוסף הכי קטנטן חשוב למכלול השלם. פייסבוק גדולה בזכות החיבור בין סך חלקיה. הוליסטיות מושלמת היא בגדר חובה בכל מוצר חדש שיוצא לשוק. וחשוב לא פחות, הסיפור מלמדנו שגם המנכ"לים הגדולים בעולם צריכים לדעת להודות בטעויות, לקחת אחריות, להתנצל ולתקן. גם צוקרברג הרי החל את דרכו כחולם צעיר עם רעיון גדול (מאוד), שוויו של צוקרברג היום נאמד בלמעלה מ-35 מיליארד דולר, ועדיין, השבוע הוא עצמו (או מי מטעמו) התיישב אל מול המקלדת ופרסם סטטוס הבהרה – הוא הבטיח לקהל העוקבים שהחברה שבבעלותו תהיה רגישה לבעיות במדינות אחרות. שיעור חשוב בענווה וקבלת אחריות, מנכ"ל עם רגליים על הקרקע שיודע לרצות את קהל הגולשים. ימים יגידו אם ההבטחה שלו אכן תמומש. ועד אז – אפשר להתנחם בכך שלביקורת ברשתות חברתיות יש כוח השפעה עצום גם כלפי המנהלים של החברות הגדולות בעולם.     

הכותב הוא יועץ תקשורת, בוגר BA בתקשורת ולומד MA בתקשורת אסטרטגית ויח"צ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר